Summa sidvisningar

lördag 19 september 2015

Lukas går till simhallen

Vecka 37

Måndag till onsdag var min kollega sjuk så då var det mycket för mig att göra på jobbet. Som tur var fick jag en del hjälp av Lotta. En dag fick jag gå hem tidigare och vila för jag hade huvudvärk, annars gick det bra.

Vädret var hyggligt så jag och barnen kunde roa oss på baksidan på eftermiddagarna. Det blev bl a lite frisbeekast och fotboll.




Det är rätt slitsamt att vara ensam med barnen på kvällarna. Lukas är i sin värsta ålder någonsin, så busig, klättrig och klåfingrig. Till slut lägger sig i alla fall lugnet över huset och de sover som små änglar.


(Det är dock inte ofta både sover när Pontus kommer hem 22:15, men Lukas brukar i alla fall ha knoppat in vid det laget.)

På tisdagen tog jag med killarna för en fika på Kaffebubblan. Alfons tog en glass och Lukas en syltkaka, men det slutade med ett byte. Lukas var så söt och sa "mmm..." hela tiden. Han som inte gillade glass i somras har fått smak på detta nu.

Mmm...Cornetto!
På Kaffebubblan träffade vi kompisen Gustav, med lillebror och pappa. Gustav och Alfons leker väldigt bra även om det var några månader sedan de sågs nu. Vi gick vidare till Harrys lekpark efteråt och busade en stund.

På onsdagen kom farmor Karin förbi och lekte med killarna. Det var riktigt varmt och vi fick plocka fram poolen. Det var nog sista gången i år.


På kvällen ville Alfons prova mina glasögon.

När jag vaknade på torsdagen var det ovanligt ljust vilket berodde på att jag försovit mig. Tydligen hade jag ställt klockan på 07:40 i stället för 6:40. Kom ändå bara lite för sent till jobbet så egentligen kan jag vara ganska effektiv på morgonen när jag måste. Ett krismöte på jobbet resulterade i att jag nu ska byta avdelning till 233 där jag var innan jag fick Alfons. Det är en liten avdelning med stor variation i både arbetsuppgifter och vilken typ av patienter man tar emot. Det känns lite jobbigt att flytta och lära om sig igen, men jag tror att jag kommer trivas bättre på den avdelningen när jag väl kommer in i det.

Efter jobbet tog jag med barnen till biblioteket. Det var något jubileum med spöket Laban och man kunde pyssla och göra egna små spöken. Jag gjorde en åt Lukas och Alfons gjorde ett eget spöke med lite hjälp från mig. Vi hade jättekul tills själva fan flög i Lukas och han började kasta papperskulor omkring sig. Då var det dags att gå hem.



På fredagen var det redan dags att byta avdelning. Det blev rörigt värre då jag inte mindes så mycket av arbetsuppgifterna och det tog tid att komma igång. Jag kände mig i alla fall väldigt välkommen till avdelningen då både chefen och flera i personalen tyckte det var roligt att jag kom tillbaka dit.
På kvällen bestämde vi oss för att gå ut och äta eftersom vi firade 5-årig förlovning. Eftersom barnen skulle följa med fick det bli Mr Johansson och det var trevligt och gott som vanligt. Alfons och Lukas ska alltid hoppa på det här skramliga locket när man besöker Mr Johansson.



På lördagen tog jag med mig Lukas till Åbybadet. Han har ju aldrig fått gå på babysim, men jag tänkte att han skulle gilla att bada i lagunen. Det blev fel från början då jag satte honom i en babystol medan jag skulle duscha före badet. Det gillade han inte utan började skrika i högan sky. Jag fick ta honom i famnen och duscha med honom, men det gillade han inte heller.

Sen gick vi till lagunen, men han verkade rädd och ville bara sitta i mitt knä. Jag provade i stället att bada med honom i varmvattenbassängen och då började han slappna av. Efter en stund gick han med på att jag drog honom i vattnet så han typ simmade och han kunde sitta på kanten och plaska med benen och hoppa i till mig. Efter ett tag tyckte han det var riktigt roligt! Då gick vi vidare till lagunen och nu var isen bruten. Han sprang runt och lekte och plaskade med alla vattensprutande djur och han åkte rutschkana om och om igen. Till slut var vi tvungna att gå
upp och då blev han jättearg!

Duschen efteråt gick mycket bättre. Då lät jag honom hålla en handdusch och plaska medan jag tvättade håret så det var inga problem. I omklädningsrummet sen fick jag en flashback till när Alfons var liten och vi gick på babysim. Lukas skulle hela tiden busa och springa iväg från mig. Sen fick han tag i min mascara och körde den i halsen så han kräktes. Då blev han lite ledsen. På det hela taget blev det en rätt trevlig förmiddag på Åbybadet och nu får vi snart gå dit igen så han inte glömmer av att det var roligt att bada. På hemvägen var han helt slut och somnade i vagnen.


På eftermiddagen tog jag och Alfons en cykeltur till ett hemligt björnbärsställe och plockade lite. Det var mysigt att komma ut i skogen en stund.

 
Även söndagen blev en mysig familjedag. På förmiddagen åkte vi till Frölunda Torg. Jag lämnade in min klocka på lagning och spanade lite på olika stövlar i skoaffärerna. Alfons ville som vanligt gå till BR och kolla leksaker. Vi köpte en sparbössa i form av en Michelangelo-turtle. På eftermiddagen cyklade vi till en lekpark i Lindhaga tillsammans med Nicklas, Sara och Alice.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar