Summa sidvisningar

onsdag 24 mars 2010

Skidsemester

Vecka 52

Det var underbart skönt att äntligen få semester. Det hade man ju inte haft sedan i somras. Första morgonen i fjällen hade jag och Ponta tänkt sova ut, men där hade vi fel. Det var nämligen några som hade väckarklockor med sig och inte tvekade att använda dem! Så det var bara att masa sig upp. Vår stuga låg en bit ifrån backarna så man var tvungen att ta bil ner. Vi åkte och provade ut pjäxor och skidor och jag gjorde ett smart drag och hyrde även en hjälm. Så var det bara att sätta fart ut i backen. Kände mig inte så väldigt ringrostig och efter några åk var man inne i det igen.



Jag älskar verkligen att åka skidor! Tycker det är lite synd att jag inte åkte något som barn för det hade varit roligt att vara lite bättre på det. I år tyckte jag i alla fall att det gick bättre än någonsin och jag vågade åka i några längre och lite svårare backar. Det var kul! Det roligaste på hela veckan var nog när jag och Ponta åkte på upptäcktsfärd och jag fick åka upp ända till toppen med liften och sen snirklade vi oss ner i de lite lättare backarna. Den här gången klarade vi det också utan att hamna i någon läskig backe, hehe.


Bara hårdingarna vågade rulla sig i snön

En dag åkte upp till Högfjället och åkte skidor där. Jag tyckte det var jätteroligt, för det fanns en blå backe där som passade mig bra, men det tråkiga var att det inte fanns så många backar. Det var ändå kul att prova att åka på lite olika ställen. Tyvärr så blev det bara tre dagars skidåkning den här gången, för på julafton åkte vi inte och på juldagen orkade vi inte prova ut pjäxor och
skidor igen så det blev inte av.


Margita och Putte hade varit snälla


Julafton blev väldigt mysig. Jag föredrar verkligen att fira jul i fjällen för det blir garanterat en vit jul med mycket julstämning. Vi hjälptes åt att laga lite olika maträtter, fast när jag tänker efter så bidrog nog inte jag med så mycket, haha. Det blev i alla fall jättegott med julbord. Framåt kvällen kom det en tomte i en konstig utstyrsel och delade ut julklappar. Jag hade bl a önskat mig en del böcker och en shakramatta som jag fick så jag var nöjd. På kvällen åt vi hemmagjord risgrynsgröt och kollade på alla de klassiska programmen, Kalla Anka, Svensson Svensson och Karl-Bertil Jonsson. Kollade även på Sällskapsresan – Snowroller. Tyckte att den passade in bra! Det blev även en del julöldrickande. Mitt projekt ”Lära mig att gilla öl” gick framåt ganska mycket under den här veckan.



På juldagen hade vi en skidfri dag och då åkte jag, Ponta, Putte och Margita iväg och spelade bowling. Det var som vanligt jättekul att bowla, trots att jag fick stryk av Pontus. Det gick i alla fall hyfsat för mig. Spelade två serier och det blev 100 och 108. På kvällen gick vi ut och åt på en restaurang nere i byn. Det var ett värdshus som hade helt fantastisk mat, även om matsedeln var lite skum så jag var nära att beställa något jag inte gillade.


Elin "Anja" Ström


På annandagen var det redan dags att åka hem till Mölndal igen. Det blev lite problem på morgonen då pappas kompis Hans hade kört fast i en snödriva och vi var tvungna att hjälpa honom loss. Detta gjorde att vi inte kom iväg så tidigt som vi hade tänkt. Det blev en seg dag i bilen, men det var skönt när man väl kom hem.

Det är alltid skönt att komma hem när man har varit bortrest ett tag. På söndagen fick jag ett ryck efter allt onyttigt jag ätit under julen och cyklade 1 mil på motionscykeln. Vi tog även en träningsdag i Askimshallen och mina rundor blev 22-26-25. På kvällen hyrde vi en Johan Falk-film och hade lite filmmys.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar