Summa sidvisningar

söndag 14 februari 2010

Sista veckan som praktikant

Vecka 51

Sista LIA-veckan. Så himla skönt! Min sista vecka fick jag vara på ”hemavdelningen” på Sahlgrenska. Det har faktiskt varit en bra praktikplats förutom två saker. 1. Att jag har fått hoppa runt alldeles för mycket. 2. Att jag inte har haft någon egen arbetsplats. Hoppas att jag får det på nästa LIA. Jag fick fina referenser från min handledare och blev också erbjuden sommarjobb på Geriatriken och det kan ju vara bra om jag inte får tag på något annat jobb när jag slutar skolan.

På måndagskvällen var jag och Pontus på födelsedagsmiddag hos Karin. Visserligen fyllde hon inte år förrän 21 december, men då skulle vi inte vara hemma. Vi bytte presenter och julklappar. I julklapp fick vi pengar till ett Wii-spel, men vi bestämde oss att vänta tills efter jul med att köpa det ifall priset skulle gå ner. Middagen blev trevlig om än kort, för jag hade också ett annat projekt på kvällen – pepparkaksbak.





På tisdagskvällen var det dags för den årliga julskinketävlingen i Alelyckan. Jag och Ponta hade åtagit oss att anordna tävlingen och jag skulle också spela. Jag var fast besluten att ta hem julskinkan! Faktiskt så fick jag också till spelet idag och gick 30-29. Hulboj hade också gått 59 så tävlingen fick avgöras i sudden där vi spelade lika tre banor i rad och sedan tog jag hem segern på fjärde banan. Skinkan var min!

På onsdagen hade jag lite julmys hemma. Lolla, Annelie, Oliver och Dumle kom på besök. Jag hade bakat både lussekatter och pepparkakor så vi fikade, bytte julklappar och spelade ett parti Yatzy. Det var en trevlig kväll.

På torsdagen passade jag på att luncha med Emmy och vi diskuterade examensarbetet lite. Vi har nästan bestämt oss för att skriva om utbildningens koppling till arbetslivet.

På fredagen var det en underbar känsla att praktiken var över för denna gång och att jag hade ett nästan tre veckor långt jullov framför mig!

På lördagen packade vi bilen full och åkte iväg till Värmland. Där var mycket snö och riktigt kallt. Vi tog en promenad ner till sjön på kvällen och Ponta blev som en liten unge som skulle ut och pröva om isen höll. På kvällen åt vi middag och bytte julklappar med Gunvor och Tårtmagen, men Gunvor sa att vi inte fick öppna dem förrän på julafton så vi fick hålla oss.

Stugan i Värmland

På söndagen skulle vi vidare upp till Sälen. Det var ganska skönt att ta resan i två etapper så det inte blev en heldag i bilen. Det är ju ändå ganska långt till Sälen. Resan gick bra, men det var väldigt mycket snö när vi kom uppåt Dalarna så det gick lite långsamt. Vi sammanstrålade med mamma, pappa, Petter och Margita i Malung och käkade lite. När vi kom fram till Sälen var det enormt mycket snö (inte alls som förra 2007 då det var för lite) och det var riktigt kallt, cirka -15. Vi hade lite problem att hitta våran stuga, men till slut hittade vi rätt. Stugan var jättestor och mysig. På nedervåningen fanns 3 sovrum, värmeskåp och badrum med bastu. På mellanvåningen fanns kök, toalett och ett stort vardagsrum. Där fanns även julgran och en massa julpynt så man fick riktig julstämning! På övervåningen som var som ett loft fanns också två sovrum och ett badrum så där flyttade jag, Ponta, Petter och Margita in. Den här stugan var nog ännu lite bättre och finare än den vi hade sist. Ett plus var att det var dubbelsängar i sovrummen och även tv och dvd.




Vår fjällstuga


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar