Summa sidvisningar

måndag 2 maj 2011

Fixarvecka

Vecka 13



Första veckan i det nya huset! Det kändes lite konstigt att gå upp och göra sig i ordning samt ta sig till jobbet från Solängen i stället för Bosgården. Det tog verkligen mycket längre tid. Nu var det väldigt kallt ute så jag inte kunde cykla och promenaden till jobbet tog 20 min. Från Bosgården har det bara tagit drygt 5 min så det var lite skillnad. Men det blir nog bättre när man kan börja cykla. Nu hade jag heller inte tid att åka hem på lunchen som jag oftast har gjort innan utan det blir till att luncha på jobbet. En positiv grej är dock att jag kan ta kortare lunch och gå hem en kvart tidigare i stället.


På tisdagen hade vi beställt flyttstädning till lägenheten. Killen som skulle städa den hade sagt att han skulle göra det på 5-6 timmar. In your dreams tänkte jag, det lär ta 10 timmar och det gjorde det nog! Jag riktigt skämdes för hur skitig lägenheten har blivit. Köket måste ha varit ett rent helvete att göra. Jag och Ponta åkte dit och inspekterade när de äntligen var klara och vi var riktigt nöjda med resultatet. 1150 kr var det absolut värt att slippa det!

Resten av veckan blev till att jobba och fixa i huset på kvällarna. Det är rena kaoset, men blir lite bättre för varje dag. Den här veckan hade jag en praktikant på jobbet ett par dagar. Det var rätt så roligt att testa på att vara "handledare" och vi hade ju mycket att prata om eftersom hon går samma utbildning som jag har gjort och har samma lärare och sådär. På fredagen lunchade jag med klassisarna Malin och Jenny.

Mamma som varit sjuk på flyttdagen hade ringt flera gånger under veckan och var riktigt sugen på att komma och titta på huset och sätta upp gardiner - så sugen att hon trotsade sin rädsla för att köra bil där hon inte hittar och körde till Mölndal utan pappa som nu var sjuk! Det var jättebra att hon kom, annars hade vi nog inte fått upp gardiner på flera veckor eller kanske t o m månader. Hon hade också med sig en del gardiner som vi fick låna, vi har ju inte så många själva. I köket satte vi upp en ljusblå kappa och i sovrummet blev det långa blå och vita gardiner som vi haft i vardagsrummet innan. I extrasovrummet blev det en blå kort gardin och i extrarummet där uppe blev det långa gula och rosa. Gardinerna som mamma hade tänkt att vi skulle ha i vardagsrummet visade sig vara hemska bruna 70-talsgardiner så vi beslutade oss för att åka iväg till Jysk och införskaffa nya. Det blev gula och mörkblå långa gardiner med japanska tecken samt en fin gardinstång och lite tillbehör. Det blev jättefint, förutom att gardinerna var för långa. Det verkar gardiner alltid vara! Mamma hade också med sig lite nya växter till vardagsrummet. Sedan möblerade vi om i vardagsrummet några gånger tills vi kom på en bra lösning till slut. Efter allt jobb var vi helt slut och hungriga så det blev Donken igen.







Samurai-gardinerna, fast vi har dubbla i vardagsrummet och inga "band"




Denna gardinstång blev det. Fin va?




Hela söndagen gick också åt till att fixa och dona i huset. Man börjar nästan bli lite trött på att bara vara hemma och fixa och sugen på att åka till golfen eller gå på bio eller något. Men samtidigt har man inte ro att inte packa upp något varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar