Summa sidvisningar

tisdag 11 juni 2013

Nationaldag, strandkul och flera ord

Vecka 23

Veckan började med tre intensiva arbetsdagar då jag var själv på avdelningen (min kollega Britt-Marie hade semester). På onsdagen hade vi avdelningssekreterare bestämt oss för att gå ut på en liten after work. Det var jag, Lotta, Camillorna, Angelica och Sofia (som har fått nytt jobb på Sahlgrenska och lämnat oss). Det var roligt att träffas utanför jobbet och hitta på något. Eftersom de flesta var trötta blev det en ganska lugn after work med middag på thairestaurangen i Mölndal.

Torsdagen var ju nationaldagen och ledigt för mig. Härligt att få en ledig dag mitt i veckan! Jag hade bjudit hem min f d klasskompis från läkarsekreterarutbildningen, Malin, och hennes man Joakim. Malin jobbade förut på Mölndal och då brukade vi gå och luncha ibland, men nu hade vi inte setts på säkert ett år så det var roligt att ta upp kontakten igen. Jag hade aldrig träffat Joakim förut, men han var också trevlig och han och Alfons kom väldigt bra överens och lekte och busade som bara den!

Bus!

På fredagen var det jobb för mig (vi är aldrig lediga på s k klämdagar), men flera av mina kollegor hade tagit semester så det var verkligen full rulle hela dagen. Efter jobbet åkte jag, Pontus och Alfons hem till Annelie. Det var jättefint väder så vi satt på hennes uteplats och grillade lite korv. Hennes brorsöner var där när vi kom, de är så söta och den lille påminner lite om Alfons. Det var en trevlig kväll förutom att Alfons var klåfingrig och skulle pilla på allt.

På lördagen hade vi planerat att åka till Varberg och tillbringa dagen på stranden, men det var kallt och mulet när vi kom dit på förmiddagen. Vi gick i stället och fikade på ett nytt café som hette Komedianten. Jag och Ponta delade på ett stort grillat surdegsbröd med mozarella och bacon, jättegott! När vi fikat färdigt hade det spruckit upp och blivit soligt så vi fortsatte till Socitéen där de hade byggt en jättestor ny lekpark. Där fick Alfons busa en stund och sedan gick vi vidare till Barnens Badstrand.


På strandpromenaden


 

Det var för kallt att bada, men det var skönt att sitta och sola sig och Alfons kavlade upp byxbenen, tog av sig barfota och gick i och plaskade lite. Dessvärre satte han sig i vattnet och sedan i sanden så det var tur att vi hade ett ombyte med i väskan! Alfons verkar älska att vara på stranden och gräva och hälla vatten. Det kommer nog att bli en del härliga dagar på olika badplatser i sommar. På hemvägen kunde vi inte låta bli att slinka in i en glasskiosk och köpa varsin glass.

(Jag har denna veckan fått upp ögonen för LCHF och börjat lite smått med att skippa sötsaker och bröd. Detta sprack ju denna lördag kan man säga, men jag tänkte att en sur limesorbet inte borde innehålla så mycket socker och jag höll mig till endast en kula. Anledningen till att jag vill försöka börja så smått med LCHF är att jag har hört att många som har problem med magen blir bättre av sådan kost. Jag vill dock inte gå ut för hårt utan börjar med att minska på bröd och sötsaker och om detta fungerar för mig ska jag även försöka ta bort pasta, ris och potatis. Vi får se hur det går!)

På eftermiddagen blev det trädgårdshäng hos mamma och pappa och vi grillade jättegod entrecote som vi åt med olika sallader till (LCHF). Till efterrätt blev det jordgubbar och glass och då lät jag Alfons äta upp det mesta av min glass medan jag höll mig till jordgubbarna. Alfons har blivit väldigt begiven på glass den senaste tiden och har även lärt sig att säga både glass och godis.

Alfons leker med min gamla hokus-pokus-stol.

Glass!

Söndagen blev rätt lugn. Nu för tiden vaknar Alfons nästan alltid tidigt och vi åkte iväg och handlade redan vid 9-tiden på morgonen. Detta hade man verkligen inte kunnat tänka sig innan man fick barn! Då låg jag alltid i bingen vid den tiden på helgen. På eftermiddagen hörde en mamma av sig som jag inte träffat sedan i vintras, Maria med Siri som är 22 månader nu. Vi åkte och hälsade på dem ett par timmar. Siri har alltid varit väldigt framåt och det var kul att se dem leka ihop. När Alfons kom trängde Siri upp honom mot en vägg och sa "hälsa! hälsa!". Alfons fick prova att hoppa på en stutsmatta för första gången och det tyckte han var jättekul! Alfons och Siri hade rätt kul ihop och vi bestämde att vi skulle träffas snart igen och kanske gå på Liseberg. Då ropade Siri "hurra!". Sedan när vi skulle gå klappade hon Alfons lite och gav honom en kram och sa "åk hem!". Roliga Siri! Tänk vad kul det blir när barnen börjar prata mera.

Den här veckan har Alfons övat vidare på att säga godis och nu har jag märkt att han faktiskt vet vad godis betyder. Härom dagen när jag skulle äta lite mandlar så pekade han på det och sa go-dis! Han trodde nog att det var något onyttigt. Han har även börjat säga något som låter som "hej mamma" och "hej pappa", men det skulle också kunna betyda "min mamma" och "min pappa". Svårtolkat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar