Summa sidvisningar

tisdag 4 juni 2013

Årets första dopp

Vecka 22

Den här jobbveckan blev lite smått rörig då jag fick hoppa runt mellan tre olika avdelningar. Börjar känna mig som en resurssekreterare! Måndag och tisdag var jag på min vanliga avdelning. På onsdagen var jag på avd 232 tillsammans med den nya tjejen Angelica. Det var lite rörigt eftersom ingen av oss var riktigt säker på rutinerna där som är ganska annorlunda mot traumaavdelningarna. Vi fick fråga om hjälp ganska mycket, men allting löste sig i alla fall! På torsdagen var jag på min avdelning och på fredagen på avd 230. Tycker inte det är alltför jobbigt att hoppa runt, men man borde få extra lön!

På torsdagen var det kanonväder och jag var så himla badsugen! Ponta ville som vanligt inte åka och bada så jag tog med mig Alfons och körde upp till Stensjön. Det var jätteroligt att bada med Alfons. Trots att det var lite kallt i vattnet så tyckte han det var jättekul att plaska i strandkanten och gräva och hälla vatten. Tyvärr kunde jag inte doppa mig eftersom jag var själv med Alfons och det var så långgrunt så jag fick hålla mig i strandkanten med honom, men det var härligt ändå. Han använde sin nya UV-dräkt, men tyvärr så var byxorna så stora att han tappade dem. Han fick använda tröjan bara, men även den var ju lite stor och gick ner om rumpan i alla fall.

På fredagen var jag, Ponta och Alfons och åt på Mr Johansson. De har lunchpris ända till 15:30 så jag skippade lunchen på jobbet och åt en jättelunch på eftermiddagen i stället. Alltid lika trevligt och gott på Mr Johansson! På kvällen var det ju Lets dance-final, men när det bara var en dans kvar så blev det strömavbrott så det var bara att gå och lägga sig. Strömmen kom inte tillbaks förrän vid 2-tiden på natten.

På fredagskvällen blev Alfons plötsligt väldigt gnällig och feberhet. Vi mätte febern som högst till 39,6° vilket är det högsta han haft någonsin. Han har även haft lite utslag ett par dagar, mest på rygg och mage. Jag googlade lite och kom fram till att det förmodligen var en reaktion på mässlingvaccinet som han fått 9 dagar tidigare. Biverkningarna kunde komma en dryg vecka efteråt. När vi skulle gå och lägga oss hade febern sjunkit lite till 38,8° så vi gav honom inget febernedsättande. Han sov hyfsat på natten och på morgonen var han återställd igen.

På lördagen hade jag och Alfons är härligt slapp förmiddag. Gizzen tog sovmorgon till 8:15. Det var längesen man fick sova så länge! Sedan tog vi det lugnt och såg på Skärgårdsdoktorn medan Ponta var iväg och tvättade bilen. På eftermiddagen hade vi planerat att åka till stranden med Ulle, Tom och Elias. Valet föll på Hovås där jag aldrig badat tidigare. Det var en ganska fin badplats. Det var riktigt härligt väder. Trots att vi hörde åskan mullra då och då så blev det aldrig något oväder och vi kunde sola, bada och fika på stranden. Mysigt! Jag vågade faktiskt hoppa i och doppa mig två gånger. Det var inte så kallt som man hade kunnat tro. Jag läste senare att det var 18 grader i vattnet på Hovåsbadet på söndagen så det var nog däromkring. Alfons var lite skeptisk till att bada i havet. Jag tror att det berodde på att stranden var stenig och lite vass att gå på. Jag vadade över till en lite mindre strand cirka 20 meter från stranden och där var det finare botten. Då vågade han gå i och plaska lite.




Efter badet var vi alla hungriga så vi åkte till Frölunda Torg och köpte med oss lite mat som vi sedan åt hemma hos oss på altanen. Det blev en riktig heldag utomhus. Härligt! Alfons och Elias fortsatte att leka med Alfons pool i trädgården. Alfons ska alltid lära Elias en massa hyss. Den här gången lärde han honom att slänga i en massa saker i poolen. Dagen efter fick jag även höra att Elias sagt "bajs" för första gången, något som Alfons verkligen gillar att säga, så det var inte svårt att räkna ut vem som lärt honom denna fina vokabulär!

På söndagen hade GP Läsvärdet ett erbjudande på Liseberg. Man fick gå in gratis (4 pers/kort) och åka vissa attraktioner gratis mellan 10 och 11. Det nappade vi så klart på. Det är inte ofta jag utnyttjar Läsvärdet, men det här var ju en bra grej för oss som gillar Liseberg. Av de attraktioner som ingick kunde Alfons bara åka 3 st (inte lätt när man bara är 78 cm), men det var inga problem för vi hann bara med två då kön till Farfars bil var evighetslång. Han tyckte i alla fall det var kul att åka den. Alfons fick även ta körtkort ;). Sedan åkte vi en ny attraktion som hette Hoppalång. Det var dessa flygplan som studsade upp och ner så det killade lite i magen. Alfons blev lite rädd märkte jag, men började inte gråta i alla fall. Sedan var kl 11 och det var allt vi hann åka, men det var ju kul att prova något i alla fall. Vi gick också tipspromenad som Läsvärdet ordnade. Sen fick Alfons busa runt på Busshållplatsen en stund och därefter åkte han Ponnykarusellen. Sen var det min och Pontas tur att ha lite roligt och då blev det så klart lite spel. Vi vann på både Marabou-hjulet och Twist-hjulet! Det var en bra dag på Liseberg!

Farfars bil

Hoppalång

Busshållplatsen


Ponnykarusellen


På eftermiddagen blev det sämre väder så då passade jag på att baka bullar. Mitt i bullbaket så fick vi ett spontanbesök av mamma, pappa och Putte som varit på shoppingtur i Göteborg. Trevligt!



Den här veckan har Alfons lärt sig att säga "hej då" vilket han säger typ 100 ggr/dag. Han har även börjat säga något som låter som godis, men jag vet inte om han vet vad det betyder. Tycker han utvecklas mer och mer för varje dag och blir lättare att ha att göra med. Han hjälper till mycket mer med att klä på och av sig, t ex när man tar på honom jackan så drar han själv ut handen ur ärmen.

Den här helgen var Alfons och jag hjältar då vi räddade livet på den här lille krabaten som grannens katt höll på att fånga. Vi jagade bort katten så den lille musen klarade sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar