Summa sidvisningar

fredag 31 maj 2013

18-månaderskontroll

Vecka 21

På onsdagen var det dags för Alfons 18-månaderskontroll på BVC. På 3 månader hade han ökat 6 hg i vikt och väger nu 9.9 kg. Han hade också vuxit 2 cm och är nu 78 cm lång. Den här gången fick vi svara på många frågor om vad Alfons kunde och han fick även visa upp att han kunde rita med kritor, bygga med klossar och peka ut kroppsdelar på en docka. Alfons blev dock lite förvirrad av dockan då han brukar få peka ut kroppsdelar på sig själv så när Kelley frågade "var är magen?" så drog han upp sin tröja och visade sin egen mage =). Alfons fick godkänt på alla tester och Kelley tyckte även att vikt och längd var okej nu. Han ligger 2 kurvor under på vikt, men följer sin egen kurva fint och det är huvudsaken. Sedan fick han också en spruta som var vaccin mot mässling, röda hund och påssjuka. Han blev jätteledsen när han blev stucken i benet, men det gick fort över. Nästa besök på BVC blir vid 2 års ålder.



Efter BVC-besöket kunde jag gå till optikern och hämta ut mina nya glasögon. Så skönt att ha glasögon igen! Det har jag saknat. Känner mig lite snyggare i de här än i de gamla.

På torsdagen var jag och jobbade på avd 232 för att öva lite inför sommaren då jag ska vara där tillsammans med en ny tjej. Jag tyckte det var bra att få lite upplärning av den gamla sekreteraren Lotta. Det var kul att prova något nytt och jag fick lite bättre koll på avdelningen. Jag fick även besök på jobbet den dagen:

Alfons hjälper mamma på jobbet

När arbetsveckan var slut på fredagen tog jag med mig Alfons och åkte och badade på Åbybadet. Den här gången var det lite lugnare än tidigare gånger jag varit där, kanske för att det var fint väder och varmt ute. Alfons var mycket tuffare den här gången och vågade sig på att dyka ett par gånger. Vi badade mest i lagunen som han tycker är jättekul. Han är verkligen helvild i vattnet nu. Vi åkte till och med en vattenrutschkana som gick ganska fort och han bara skrattade.

Ponta hade anmält sig till en tävling i helgen. Jag hade också funderat på att vara med, men när anmälan gick ut spådde de att det skulle regna hela söndagen så då beslutade jag mig för att inte vara med. Sedan blev det fint väder i alla fall, men då var det för sent att ändra sig. Eftersom Ponta skulle vara på golfen större delen av helgen bestämde jag mig för att åka till Varberg med Alfons. Vi åkte iväg vid lunchtid på lördagen för då brukar Alfons kunna sova i bilen och mycket riktigt så somnade han nästan direkt och sov hela vägen till Varberg. Skönt! Kan vara lite jobbigt att köra själv med honom om han är på dåligt humör.

När vi kom fram till Varberg gick vi till stan och åt lunch på en italiensk restaurang. Även Putte var med. Vi hade bestämt oss för att fira mors dag på lördagen i stället eftersom det kan vara svårt att boka bord på mors dag. Maten var kanongod på Restaurante Italiane Invito. Jag åt denna goda sallad med parmaskinka och mozarella. 



Efter restaurangbesöket gick mamma, jag och Alfons på stan lite eftersom det var shoppinghelg. Mamma köpte ett set med hink, spade, form och kratta till Alfons som han kan ha att leka med i Varberg. Jag köpte en UV-dräkt på InterSport och ett par söta shorts på HM till Alfons. Tycker faktiskt det är roligare att shoppa till honom än till mig själv nu för tiden!



Efter genomförd shoppingtur gick vi hem och åt mors dag-tårta, en jättegod prinsesstårta. Sedan lekte vi bort kalorierna i en lekpark. Alfons var sjövild och åkte klättrade och åkte rutschkana som en liten tok. Det är verkligen rutschkanor som gäller nu!

https://www.facebook.com/elin.strom.31?ref=tn_tnmn#!/photo.php?v=545876312118179



Även söndagen bjöd på vackert väder. Tyvärr vaknade Alfons redan 05:30 och ville gå upp. På lördagen hade han också vaknat tidigt, kl 6. Dåliga vanor han har fått! Han sov i alla fall hyfsat på natten trots att vi inte var hemma, men 05:30 är lite väl tidigt att gå upp en söndag... Därför var jag trött på söndagen och vi gjorde inte så mycket. Gick en promenad med mamma på förmiddagen och slappade lite i trädgården. Efter lunch styrde Alfons och jag kosan hem till Mölndal och en väntande Pontus efter en mysig helg i Varberg.

Nu har Alfons börjat svara ja på frågor. Om man t ex frågar honom "Alfons, är du törstig?" så svarar han "mm". Det är så gulligt! Han kan också svara nej genom att skaka på huvudet. Härom dagen så frågade jag "får mamma en puss?" varpå han skakade bestämt på huvudet. Lilla snåljåp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar