Summa sidvisningar

lördag 18 maj 2013

Första arbetsveckan

Vecka 19

Min första arbetsdag drog igång med en rivstart. Att jag vaknat redan kl 5 och inte kunnat somna om hjälpte inte precis. Jag var trött! Det var hur mycket som helst att göra efter en helg och dessutom hade min kollega varit ledig ons-fre förra veckan. Vi hade ett väldigt långt förmiddagsmöte vilket också förhalade arbetet. Mitt konto hade blivit avstängt så jag fick ringa IT-supporten tre gånger. Efter lunch hade jag dock kommit igång med allting och kunnat få lite gjort. Kände mig lite ringrostig men kom in i arbetet ganska fort ändå! Det var också roligt att träffa mina arbetskamrater igen. Det kändes riktigt skönt att jag inte skulle jobba heldag utan sluta redan 14:30. Jag hade tidigare aldrig varit ifrån Alfons mer än 5 timmar. Nu blev det nytt rekord på över 7 timmar. Snacka om att det var mysigt att komma hem till den lille krabaten sen! Det hade gått jättebra för Ponta och Alfons att vara ensamma. De hade varit på golfen så att Alfons fått springa omkring och röja.

Sov väldigt dåligt natten till tisdagen så jag kände mig som ett vrak när jag skulle gå upp och åka och jobba. Det kommer ta ett tag att vänja sig vid det här. Men bara man kommer iväg till jobbet så rullar det på och man fixar att jobba bättre än man tror att man ska göra. Det har kommit en del programförändringar under tiden jag varit borta och det har även blivit mer att göra eftersom det fattas folk. Man får helt enkelt lägga i en högre växel. Tycker ändå att det gick bra även den här dagen.

När jag fick än ännu sämre natt natten till onsdagen var jag på vippen att ringa mig sjuk på morgonen. Var helt slut! Men hade ju känts sådär att ringa sig sjuk efter två dagar så det var bara att bita i det sura äpplet och släpa sig till jobbet. Hade sovit sammanlagt 11 timmar på 3 nätter. Det gick i alla fall att jobba och på onsdagnatten sov jag äntligen som en stock.

Vilken tur att min första arbetsvecka innehöll en röd dag. På torsdagen fick jag återhämta mig och vara med mina favoritkillar hela dagen. Så mysigt! Vi beslöt oss för att åka en tur till Lindome och hälsa på Conny och Asta. Asta hade inte sett Alfons sedan hans 1-årsdag så hon tyckte det var skoj att vi kom och hälsade på. Som vanligt så hade hon väldigt gott fika att bjuda på. Både jag, Ponta och Alfons smaskade i oss hembakta bullar och kakor.

Alfons leker med en gammal koskälla i Connyas kök.

Fredagen blev första arbetsdagen utan sömnbrist och det gick galant trots att jag var ensam på avdelningen. Det var mycket att göra, men jag stötte inte på några större problem.

Fördelen med att jobba är att man uppskattar helgen mer. Nu kändes det verkligen som helg när jag stämplade ut på fredagseftermiddagen. När jag kom hem hade vi fått besök av Ulle och Elias. Trevligt! Alfons var riktigt nonchalant när jag kom hem och jag fick inte ens en kram. Undrar om det berodde på att han ville spela tuff inför sin kompis. Börjar de med sånt i så unga år?? Alfons och Elias hade i alla fall jättekul och sprang rung och jagade varandra.

På lördagen var vi väldigt sugna på att spana in Liseberg som hade öppnat föregående helg. Vi var där en halvtimme efter att de öppnat och det var rätt bra för då var det inte så mycket folk. Det hade hänt en hel del sedan förra året. Bland annat så hade det kommit en stor lekborg där barnen kunde klättra omkring, åka rutschkana och hoppa stutsmatta. Detta tyckte vår lille klättermus Alfons var jättekul! Han fick springa sig trött och sedan somnade han i vagnen strax innan vi skulle åka hem. Ponta och jag spelade lite och vann ett gosedjur, en påse Gott och blandat och en påse Twist.

Killarna tar en fikapaus på Liseberg.

Alfons var nyfiken på Lisebergskaninen, men vågade sig inte riktigt fram.

På söndagen kom familjen upp en sväng på eftermiddagen. Vi skulle fira att jag hade namnsdag och att Alfons fyllt 1,5 år. (Visste inte att man firade sånt, men varför inte?). Jag hade bakat solrosbröd och kladdkaka med dadlar och mandel och måste säga att båda grejerna blev väldigt bra! Alfons fick en sådan här fin Alfons Åberg-ryggsäck i present!



Vi var ute och busade i lekparken. Vet inte vem som hade roligast, Alfons, mamma eller pappa? Både mamma och pappa blev som små barn i lekparken och ville prova allt!






Jag har nog glömt att skriva att Alfons har lärt sig en del nya ord. De senaste orden är i alla fall: tittut, groda och bajs.

Nu har vi äntligen gjort slag i saken och köpt en ny kamera. Det blev en mycket enkel systemkamera från Canon. Här kommer invigningsbilderna:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar