Summa sidvisningar

söndag 22 december 2013

Julpyssel och mys

Vecka 50

Den här veckan var det inte så mycket som hände utöver det vanliga. När man kommer hem från jobbet blir det strax mörkt och man orkar inte hitta på så mycket. Det blir mest att vara hemma och mys. Alfons har varit lite trött på kvällarna efter att han varit hos dagmamman och ibland får han ta en power nap på min mage när vi ser på TV på kvällarna. Gosigt!



På torsdagen var jag på Magplasketkursen på kvällen och det har blivit en härlig rutin. Det är så skönt att gympa lite i det varma och vattnet och sedan ha avslappning efteråt. Det ingår även lite profylaxandning i kursen vilket är väldigt bra för det lärde jag mig aldrig förra gången. Tror att jag kan ha nytta av det under förlossningen. Det är också trevligt att träffa de andra mammorna och vi börjar lära känna varandra lite nu.

Den här veckan har det hänt en tråkig sak med mormor som är 82 år nu och ganska snurrig. När mamma pratade med henne i telefon en dag så försvann mormor plötsligt och sedan svarade hon inte när man försökte ringa upp gång på gång. Mamma blev så klart orolig och ringde min morbror som bor i samma stad så han fick åka dit och kolla vad som hade hänt. Mormor var ovanligt förvirrad när han kom dit och gick omkring och letade efter allt möjligt så de tog en tur till Akuten där de misstänkte att hon fått en stroke. Eftersom det inte finns mycket till sjukhus i Tranås fick hon åka vidare till Eksjö och blev inlagd på en strokeavdelning. Det visade sig sedan att hon fått en stroke, men hon hade inte blivit svag i sidan. Det enda var att hon inte kunde se med vänsterögat och sen verkade hon mycket mer förvirrad än vanligt. Stackars mormor!

Helgen hos oss blev rätt så lugn med lite julpyssel. På lördagen gav jag mig på att koka knäck för första gången. Det gick bra med lite tips från vänner på facebook. Jag kokade upp knäcken till 122 grader enligt mitt recept. Detta visade sig dock vara lite för kallt för knäcken blev mer som kola. Nästa gång får jag koka lite varmare. Det blev gott i alla fall så jag var ändå rätt nöjd!

 
 
På söndagen skulle vi ha träffat familjen, men mamma fick åka upp till Tranås och fixa i mormors lägenhet så vi var i stället och hälsade på Ulle, Tom och Elias. Det var uppehållsväder för första gången på hela veckan så vi passade på att låta pojkarna springa av sig i lekparken en stund. Sedan gick vi in till dem och fikade och killarna fick fortsätta leka. Alfons hade vägrat att sova middag, men han orkade faktiskt hålla sig vaken ända till kvällen så det var skönt. Han är nu inne i en period när han inte alltid vill sova middag, men då brukar han oftast däcka vid 17-tiden. Det bästa är nog om han ändå sover middag, men inte så länge, kanske 30-45 minuter.
 
Graviditetsstatus:
Nu är jag i vecka 32. Det har nu börjat bli lite jobbigare med graviditeten. Jag får ofta sammandragningar när jag promenerar så det är lite svårt att motionera och det tar mycket längre tid att ta sig till jobbet om jag inte kan cykla. Vattengympan brukar dock gå bra och jag har inte fått några sammandragningar av det. Den här veckan hade jag också lite förvärkar en natt. Jag känner mig också mycket tyngre och otympligare nu och det börjar bli svårt att sova på rygg. Börjar längta efter att bebben ska komma ut, men får ändå hoppas att den stannar kvar där inne ett tag till. Hittills har jag gått upp 11 kg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar