Summa sidvisningar

söndag 8 december 2013

MVC-besök och kusinbesök

Vecka 48

Då var det dags för en ny vecka igen. Efter en händelselös måndag var det dags för tisdag och mitt livs första föräldramöte. Visste inte ens att man hade föräldramöten på den här nivån, men det var trevligt! Jag gick själv och Ponta fick stanna hemma med Alfons. Först var det föreläsning med en barnpsykolog som dagmammorna kan konsultera om de har problem med något barn. Hon var väldigt intressant att lyssna på och föredraget gick ut på hur man kan stärka barns självkänsla. Efter föreläsningen bjöds det på fika och jag fick chans att lära känna de andra föräldrarna lite. De verkade trevliga allihop. Hade bara träffat några av dem förut.

Alfons var hos dagmamman tisdag, onsdag och torsdag. På torsdagen lämnade Pontus honom lite tidigare för vi skulle på ett besök på MVC. Den här gången mätte de blodsocker och blodtryck som båda var bra. Själv tyckte jag att mitt blodtryck var lite lågt, 115/62, men enligt barnmorskan så kan det inte vara för lågt såvida inte man känner sig yr och det gör jag inte så då är det väl bra med det. Jag fick också ställa mig på vågen (inte min favorit), men jag hade ”bara” gått upp 1 kg sedan förra besöket för 4 veckor sedan så det var helt okej. Vi fick lyssna på bebisens hjärta och hon mätte magen och allt var som det skulle. Tillväxtkurvan ser bra ut, ligger strax över medel. Efter besöket gick jag ner till sjukgymnastiken och frågade om jag kunde hyra en TENS-apparat där till förlossningen. Det använde jag när jag fick Alfons och jag upplevde att den var till hjälp under värkarbetet. Jag får komma dit på ett besök lite längre fram och lära mig hur den fungerar.

Alfons och de andra barnen spenderade förmiddagen på Biblioteket där det alltid är sagostund på torsdagar. Den här torsdagen var Alfons extra laddad och var väldigt engagerad under sagostunden enligt dagmamma Marie. Det skulle vara kul att vara med där någon gång. Här står han och väntar på att få gå in till sagoberätterskan Gunilla.



Och här går han in på Biblioteket hand i hand med kompisen Alma, så sött!

 

På kvällen var det första gången på en kurs i vattenträning för gravida som jag och Ulle anmält oss till. Kursen skulle hållas på Åbybadet av Magplasket. Tyvärr så var Ulle jätteförkyld så hon var bara med på informationen före själva träningen där vi bl a fick goody bags från Magplasket. Det var två barnmorskor som höll i kursen och den ena hade jag träffat på Förlossningen när vi Alfons föddes. Först var det vattengympa 30 min och därefter avslappning i vattnet i 30 min. Hela passet var väldigt bra och det var skönt att få röra på sig lite i det 34-gradiga vattnet. Lagom intensitet på träningen för mig som är otränad och jätteskönt med avslappningen efteråt. Sov väldigt gott den natten!

På fredagen blev det fredagsmys med Idol och denna goda nyhet från Marabou:


På lördagen var det dags att göra lite julfint så det blev en tur till Plantagen där vi köpte lite granris. Arrangerade det såhär i balkonglådan med lite julgranskulor!


Den här helgen var Charlotta, Hanna och Elias på besök i stan och vi hade bestämt oss för att tillbringa eftermiddagen på Jul på Liseberg. Vi var där redan vid 12:30 och det visade sig vara taktiskt för det var inte så mycket folk.


Efter att ha investerat i lite godisklubbor var det dags för lite karusellåkning. När man är under 90 cm finns det inte så mycket att välja på, men Ponnykarusellen tyckte alla barnen var rolig.

Elias fick rida på en elefant.

Alfons åkte med farmor och Hanna.
Sedan drack vi lite lyxkaffe/varm choklad. 80 kr för 2 koppar kaffe och 1 pepparkaka. Som hittat! Gott var det i alla fall. Tyvärr så hade de inte kvar bokhandeln på Jul på Liseberg. Där brukar jag alltid handla julklappar annars. Vi hann spela lite på hjul och leka lite på Bushållplatsen innan Alfons blev trött och däckade. Då var det dags att åka hem.

Vi träffade även kusinerna på kvällen hos Karin där vi åt middag tillsammans. Alfons lekte riktigt bra med kusinerna. Han fick också försenade födelsedagspresenter i form av lego och en gosig katt.

Söndagen blev en lugn hemmadag. På eftermiddagen kom Tom och Elias förbi på lite adventsfika. Tyvärr så var Elias lite febrig och hängig så det blev inte så mycket lek, men Alfons höll igång för dem båda.

Graviditetsstatus:
Nu är jag i vecka 30. Har inte hunnit tänka så mycket på att jag är gravid den här gången som jag gjorde första gången och det beror väl på att man är fullt upptagen med Alfons. Men när man tänker på att det bara är 10 veckor kvar så känns det inte så långt! Den här veckan har jag haft en del ont i magen. Tror dock inte att det har med graviditeten att göra. Annars mår jag bara bra och har nästan ingen foglossning. Känner bara av det när jag ska resa mig upp. Totalt har jag gått upp 10 kg nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar