Summa sidvisningar

tisdag 26 november 2013

Alfons tjuvstartar julen

Vecka 47

På måndagen hade vi fått tid för Alfons hos barnläkaren på vårdcentralen. När vi kom dit hade dock barnläkaren fått åka på ett akut hembesök. Vi fick i stället träffa en annan läkare (det framgick inte om det var en barnläkare, men jag tror inte det) och han hade också en läkarstudent med sig. De lyssnade på hjärta och lungor på Alfons vilket han tog med ro. Läkaren trodde att det rörde sig om en luftrörskatarr och han skrev ut en lite starkare hostmedicin som vi kan ge honom 3 ggr/dag och framförallt innan han går och lägger sig. Han skrev också remiss till Barnmottagningen i Krokslätt för att utreda så att det inte var förkylningsastma eller något annat. Vi gick och hämtade ut hostmedicinen direkt på Apoteket. Eftersom Alfons brukar spotta ut den vanliga hostmedicinen fick vi tips om att ge honom medicin med en spruta i munnen (som man gör på mindre bebisar). Vi testade det på kvällen, men han spottade ut den i alla fall. Vi provade sedan att blanda medicinen i vällingen och då gick det bra. Tror dock inte att medicinen är lika effektiv när den blir så utblandad.

Den här veckan har de haft pepparkakshusbak hos Alfons dagmamma. Även den andra dagmamman och hennes barn har varit där och bakat. Alfons brukar verkligen älska att få vara med och baka hemma så jag trodde att det skulle bli en höjdare. Dock så hade Alfons och de andra killarna tröttnat fort på baket och gått iväg för att leka i stället. Så här fint blev i alla fall barnens pepparkakshus som ska vara med i pepparkakshustävlingen i Mölndals Centrum.






På onsdagen var vi bjudna till Annelie på kvällen på lite fika. Även Louise, Johan, Viktor och lille Theo var med. Det var jättemysigt att träffas allihop igen. Jag tror inte jag hade träffat Annelie sedan i somras. Hon bjöd som vanligt på väldigt gott fikabröd, bl a chokladmuffins med marshmallows. Alfons åt så mycket att han inte orkade någon middag efteråt. Lille Theo var väldigt trött och sov nästan hela tiden, så det blev tyvärr inget bebisgos den här gången. Annelie hann i alla fall hålla en stund. Alfons var lite mer intresserad av Theo den här gången och han gav honom en puss på pannan. Det tyckte jag var så gulligt. Får hoppas att han kommer vara lika snäll emot sitt syskon sedan.



På fredagar har vi alltid lyxfrukost på jobbet och den här veckan var det min tur att ordna med detta. Så här fint dukade vi upp och gott var det!



Jag har ju blivit rekommenderad att vaccinera mig mot influensa eftersom jag är gravid och jag har funderat mycket på det. Till slut kom jag fram till att det nog var klokt att ta den där sprutan så jag hade bokat tid på vårdcentralen på fredagen. Det gick bra att ta sprutan och jag fick inga biverkningar förutom lite ont i armen.

På lördagen hade vi planerat en dagstur till Varberg då vi inte varit där på kanske 1,5 månad. Innan vi åkte till Varberg var vi nere i Mölndals Centrum och hämtade en ståbräda som vi beställt till barnvagnen. Ståbrädan köpte vi på Babyproffsen för 600 kr, men vi hade 10 % rabatt med Mölndalshäftet så den kostade 540 kr. Tycker ändå det var dyrt för en liten bräda på hjul. Åkte till Varberg vid 11-tiden och konstigt nog var Alfons trött redan då och sov hela vägen till Varberg. Han är så söt när han sover med öppen mun!



Framme i Varberg bjöds det på gofika som vanligt. Sedan tog vi en promenad till stan eftersom det var shoppinghelg. Vi monterade på ståbrädan på vagnen så Alfons fick prova den och det gick bra för honom att stå där och åka. Själv tyckte jag dock att brädan stack ut så långt så det var svårt att gå rak i ryggen utan man fick nästan gå lite framåtböjd som om man körde en rollator. Lite jobbigt! Vi gick på stan en bra stund och besökte olika affärer, men för en gångs skull fastnade jag inte för någonting så vi fick gå tillbaka tomhänta. Putte shoppade dock lite kläder på MQ. När vi kom hem hade pappa lagat middag så vi kalasade på färsk fisk, klyftpotatis och het mangosås och sedan blev det fruktsallad med grädde till efterrätt. Jättegott!

På söndagen tyckte jag det var läge att småstarta julen med lite lussekattsbak. Har tänkt mig att hinna baka pepparkakor och göra knäck innan jul också så det är skönt att ha lussekatterna avklarade tidigt. Först blev det en promenad till Hemköp för att köpa kesella. Alfons hjälpte med glädje till att baka, men herregud vad han åt bulldeg! Jag blev faktiskt orolig att han skulle få ont i magen.
 

 

På eftermiddagen hade vi stämt träff med Annelie på Mr Johansson. Denna veckan har vi tagit igen att vi har setts på hela hösten! Det var som vanligt jättegod mat och trevligt att gå ut och äta söndagsmiddag. Alfons åt också jättebra. Det finns mycket där som han gillar, men favoriterna är nog pannkakor och räkchips. Glass till efterrätt är ju inte heller fel.

Graviditetsstatus:
Nu är jag i vecka 29 och bebisen blir större och större. Nu sparkar den riktigt kraftfullt och det kan göra lite ont ibland. Den här veckan har magen krånglat en del, men jag tror att det är mina vanliga magproblem så det har nog inte med graviditeten att göra. För övrigt mår jag bra och växer och frodas. Jag hade faktiskt räknat fel på min viktuppgång så jag har ”bara” gått upp 9,5 kg hittills och inte 10,5 som jag trodde först. Nästa vecka blir det en ny koll på MVC.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar