Summa sidvisningar

torsdag 21 november 2013

Alfons fyller 2!

Vecka 46

Veckan började med födelsedag för Alfons. Tänk att han har varit hos oss i 2 år nu. På ett sätt känns det som om han kom igår och ändå så har man svårt att minnas tiden innan Alfons. Det har hänt väldigt mycket på de här 2 åren. Det är verkligen en underbar liten kille vi har och jag är så glad att jag får vara hans mamma!

Alfons blev firad med sång på Bifrosts öppna förskola. På eftermiddagen hade vi bjudit hem farmor Karin och Pontus faster och farbror, Anita och Gilbert och Alfons syssling My. Det fanns ju gott om tårta kvar efter barnkalaset så det var ett perfekt tillfälle att göra slut på den. Alfons och My lekte riktigt bra ihop trots att de inte hade träffats på ett par månader. My hade blivit så stor och hade nog vuxit om Alfons nu.

På kvällen så gav vi Alfons våra presenter. Nu har han verkligen blivit en van presentöppnare!

Vår fina 2-åring
Nu tror jag Alfons är färdigfirad för den här gången så här kommer bilder på alla fina presenter.

 
Från farfar och Gunvor:




Från mormor och morfar:
 




 


Från morbror Putte och gammalmormor Cajsa:
 
 
Från Thom, Ulle och Elias:
 
 
 
Från Asya och Daniil:
 
 
Från Alexander, Vasse och Olga:
 
 
Från Johan, Louise, Viktor och Theo:
 
 
Från Hans, Maria och Siri:
 
 
Från Emma, Moa och Lyra:
 
 
Från My, Anita och Gilbert:
 
 
Från farmor:
 

 
Från Ulla-Britt:
 
 
Från faster Magda, Ivar och Alma:
 
 
Från mig och Pontus:
 






 
 
Det var många fina presenter! Bäst att ta det lugnt med julklapparna så älsklingen inte blir för bortskämd!
 
På torsdagen vaknade jag förkyld och med feber. Dessutom hade Alfons hostat och hållit mig vaken en del på natten. Kände mig riktigt sliten så jag ringde och sjukanmälde mig. Var lite tveksam till om Alfons skulle gå till dagmamman idag. Han har varit hostig jättelänge nu, men det har gått lite upp och ner. Han verkade dock pigg på morgonen så han fick gå dit. Idag skulle de göra en utflykt till Friskis och svettis och vara med på ett barnpass. Det trodde jag att Alfons skulle gilla!
 
Alla barnen på väg till Friskis.

Alfons och en kompis lyssnar uppmärksamt på ledaren.

 
Mitt på förmiddagen ringde Marie och sa att vi fick komma och hämta Alfons. Han hade gillat att vara med på träningspasset, men när han hade sprungit så mycket hade han hostat så han kräktes. Stackars liten! Fick lite dåligt samvete för att vi hade låtit honom gå till dagmamman. När Alfons kom hem var han dock på väldigt gott humör och verkade inte särskilt sjuk. Vi mailade dock till BVC-sköterskan och bad om en tid och hon sa att vi kunde komma till vårdcentralen på drop-in dagen därpå.
 
 På fredagen var jag också hemma och var sjuk. Pontus och Alfons gick till Fässberg på förmiddagen och sedan till vårdcentralen efter lunch. Tyvärr hade de ingen barnläkare, men Alfons fick träffa en vanlig läkare som lyssnade på lungorna och hon kunde inte hitta något fel på Alfons. Vi fick dock tid till barnläkaren som skulle komma på måndag. Alfons tog även en kontroll hos BVC-sköterskan när vi ändå var där. På ett halvår hade han vuxit 5 cm och var nu 83,2 cm lång. Han hade ökat ungefär 1 kg i vikt och vägde 10,8 kg. Kelley var väldigt imponerad av hur bra han pratade och sa att han låg på en 2,5-årings nivå. Det var kul att höra! Nästa kontroll på BVC blir vid 2,5.

Var ganska hängig även på lördagen även om febern gått över. Det blev en lugn dag hemma, men Alfons och jag passade på att baka. Provade ett recept från Halv 8 hos mig på chokladkaka.

http://www.recept.nu/diamant-kimberley---kiruna/kakor-och-tartor/choklad/chokladkaka-med-cointreaugradde/

Receptet stämde inte så bra, men kakan blev jättegod ändå.

 
 
På söndagen mådde jag mycket bättre, men vi hade inget planerat. Hade fått ett mail att de skulle ha adventspyssel på Mariagården där jag gått på öppen förskola med Alfons förut. Det lät trevligt så vi bestämde oss för att gå dit. Det var jättekul att komma dit igen. Alfons kompis Sofia som går hos samma dagmamma var där så Alfons lekte lite med henne. Vi gjorde också lite pyssel. Man kunde måla stjärnor, dekorera ljus och måla julteckningar.
 
 
 
Sedan åt vi korv med bröd och därefter årets första lussekatt.
 
 
 
De hade även öppnat en second hand-butik på Mariagården och jag hittade ett par Alfons Åberg-tröjor som jag köpte. Det var en trevlig söndag! Söndagen bjöd även på lite solsken så vi passade på att promenera och gå till lekparken en stund.
 

 

 
Graviditetsstatus: Nu är jag i vecka 28 och för tillfället tycker jag att allt går bra. Är inte så jättetrött längre. Kanske blutsaften hjälper. Magen börjar dock bli väldigt stor nu och jag har svårt att få plats i vinterjackan. Rent klädmässigt så var det smidigare förra gången när jag var höggravid sensommaren/hösten. Nu till vintern kommer man ju att behöva en större jacka och det är inte många tjocka tröjor jag kan ha. Får väl låna lite kläder av Pontus snart. 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar