Summa sidvisningar

onsdag 13 november 2013

Alfons första barnkalas

Vecka 45

Veckan började med jobb för mig och öppna förskolan i Bifrost för Alfons och Pontus. Alfons lekte och busade med sin kompis Moa. Här har de tagit en liten läspaus efter att ha härjat en del i innebandyrummet.


På tisdagen var Alfons hos dagmamman och den här dagen spenderade de i den andra dagmamman Kajas trädgård med att höststäda. Det tyckte nog Alfons var roligt. Han gillar att kratta och greja i trädgården.




På eftermiddagen var det dags för en kontroll på MVC. Jag hade inte varit på MVC på flera månader. Tror att det var i juli jag var där senast. Nu fick vi för första gången lyssna på bebisens hjärta och den hade normal hjärtfrekvens. Tror att den lång omkring 135. Jag fick lite tips på järnrik kost eftersom det inte har fungerat med järntabletterna. Barnmorskan tipsade om tunnpaltbröd som ska innehålla jättemycket järn. Hon rekommenderade också att jag skulle vaccinera mig mot influensa, men det får jag fundera lite på. Är lite tveksam till detta då jag nästan aldrig får influensa. Jag fick lämna lite blodprover och ta blodtrycket som var normalt 125/65. Hb låg också bra på 120. Sedan blev jag tvungen att ställa mig på vågen och det var en chock för jag vägde 5 kg mer än på vågen hemma. Skumt. Tror att våran våg är en glädjevåg. Jag kanske får börja hålla igen lite på godsaker nu, för jag har gått upp 10 kg sedan jag blev gravid. Jag får nog börja leva hälsosammare, dock inte förrän nästa vecka eftersom den här veckan skulle innehålla kalas och födelsedagsfirande av Alfons vilket innebär en hel del sötsaker.

På onsdagen hade vi bestämt oss för att fira Alfons hemma hos oss med min familj eftersom pappa skulle åka till Thailand till helgen. Vi bjöd på goda landgångar och så hade jag och Alfons gjort Gustav Adolfsbakelser eftersom det var den dagen. Det var första gången jag gjorde bakelser och receptet stämde inte alls så jag fick improvisera, men det blev ganska bra ändå.
 
 
 
 
 
Först trodde Alfons att det var mamma som fyllde år och ville ge presenterna till henne, men sedan förstod han att allt var till honom. Av mamma och pappa fick Alfons en overall, en mössa, lego, en traktor och ett litet flygplan samt ritblock och kritor. Av Putte och mormor fick han en Bobby car.


Mormor, Alfons och  morfar inviger ritblocket.


Kör bobby car i nya overallen.
På torsdagen var Alfons på sagostund på biblioteket med dagmamman och alla barnen. Här sitter han och tittar i en Alfons Åberg-bok.



På eftermiddagen började vi förbereda lite för lördagens barnkalas så vi var och storhandlade på Willys. Sedan bakade jag och Alfons chokladbollar. Han älskar att vara med och baka, men så fort han får smaka på något blir han alldeles vild och då går det inte längre. Han var i alla fall med tills jag började rulla chokladbollarna.

På fredagen var Alfons i Fässberg och lekte av sig på förmiddagen.


Fredagskvällen gick åt till förberedelser. Då bakade jag dessa två tårtor. Den ena är sockerkaksbotten med banan och vaniljkräm samt hallon och clementiner. Den andra är sockerkaksbotten med äppelmos och vaniljkräm samt chokladöverdrag.




På lördagen var det dags för kalas! Vi hade bjudit 7 barn med familjer så om alla kom skulle vi bli 24 personer. Vi hade fått låna klubbstugan på golfen så på förmiddagen åkte vi dit och städade och pyntade med ballonger och körde dit all mat. Sedan åkte vi hem och åt lunch och Alfons fick sova middag. Tyvärr så ringde en familj återbud då Emma hade blivit sjuk. Tyckte ändå det var ganska bra uppslutning att 6 av 7 familjer kunde komma. Kalaset började kl 15 och då var vi på plats i klubbstugan. Jag hade tänkt att Alfons skulle vara så stilig i vit skjorta, finbyxor, väst och fluga, men han blev jättearg när vi skulle klä på honom så jag fick vara glad att jag åtminstone fick på honom skjorta och byxor. Först kom Asya och Daniil som jag inte träffat på över ett halvår. Det var jättekul att se dem igen och Danja hade blivit så stor!

Asya och Daniil

Sedan kom Elias, Tom och Ulle tätt följda av Louise, Johan, Viktor och Theo. Theo var yngst på kalaset med sina 5 veckor, men han hade redan blivit mycket större än sist jag såg honom!

Viktor och Louise

Därefter kom Vasse, Alexander och Olga och sedan Emma, Moa och Lyra och till sist Siri, Hans och Maria. Det var jättekul att träffa alla igen och många av gästerna kände också varandra.

Olga, Vasse och Alexander
Vi började med barnkalasklassikern korv med bröd för att grunda lite före tårtan. Alfons fick också öppna sina presenter.

Alfons öppnar paket
Populärast var nog traktorn som han fick av Danja. Den ville han inte ens släppa när han skulle fram och blåsa ut ljusen på tårtan.



Det var tur att jag inte hade gjort 3 tårtor som jag först hade tänkt för de 2 jag hade gjort gick inte åt riktigt. Vi hade ju även bullat upp med chokladbollar och kanel- och vaniljbullar så det kanske inte var så konstigt att hälften av tårtorna inte blev uppätna.



Kalaset avslutades med fiskdamm vilket verkade vara uppskattat av barnen.




Tyvärr är det ju så att barnen kommit igång att leka som allra bäst när det är dags att gå hem, men några gäster stannade kvar lite längre så Alfons fick springa omkring och busa ganska länge. Då var första barnkalaset avklarat och jag tycker att det gick jättebra och var en rolig grej!

Efter barnkalaset orkade vi inte laga någon middag så vi åkte till Ica Maxi och köpte sallad. Alfons fick avsluta denna roliga dag på bästa sätt, nämligen med en helikoptertur!



Söndagen fick bli en lugn hemmadag och Alfons fick leka med alla nya saker. Det var äntligen uppehåll från regnandet så det blev en promenad och ett besök i lekparken där vi träffade Alfons kompis Miranda en liten stund.

Graviditetsstatus: Nu är jag i vecka 27 och har fått ordning på magen igen. Jag har också börjat ta lite blutsaft och det verkar gå bra. Jag fick tag i tunnpaltbröd som jag har provat och de var riktigt goda så det kan nog fungera också. Jag känner mig inte så trött längre och det enda problemet jag har är att jag har lite ont i bäckenet, mest när jag promenerar. Försöker ändå att promenera 30 min/dag som barnmorskan har rekommenderat för att inte gå upp i vikt för mycket. Viktuppgång hittills är 10,5 kg. Hoppas det inte blir så mycket mer. Med Alfons gick jag upp 12,5 kg totalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar