Summa sidvisningar

lördag 17 maj 2014

After work och Eurovision

Vecka 19

Måndag
En lugn måndag. Promenad med Lukas medan Alfons och Ponta var på öppna förskolan. På eftermiddagen var vi i Harrys lekpark med Emma, Moa och Lyra. Nu har Lukas börjat stoppa händerna i munnen, men han vägrar fortfarande napp. Han har en liten tand på gång så det är nog skönt att gnaga lite på händerna.

Tisdag
Idag var det andra träffen med föräldragruppen och det var trevligt även denna gång. Det var två nya mammor med som inte varit där sist. Idag pratade vi om solskydd och om syskonrelationer. Det verkar som att de flesta barn blir mer trotsiga när de får syskon. Jag tyckte Alfons blev trotsigare när Lukas kom, men nu har det värsta lagt sig. Dock så är det ju en trotsig period mellan 2 och 3 med eller utan syskon.

Onsdag
Idag började jag en kurs i babymassage på BVC. Jag gick ju på babymassage även med Alfons, men han var ganska svår att massera eftersom han aldrig var lugn och stilla ens som baby. Med Lukas gick det lättare. Vi var 6 mammor med bebisar varav 3 från vår föräldragrupp. Jag kände igen massagen ganska mycket, men en del hade jag glömt sedan sist.

På eftermiddagen hämtade vi Alfons hos Marie och åkte direkt hem till Tom och Ulle för en fika och lekträff. Sigge hade vuxit till sig lite sedan sist, men sov mesta tiden vi var där. Ulle bjöd på jättegod ananaspaj som han hade bakat. Alfons och Elias busade som vanligt och mot slutet började det balla ur lite grann då Alfons var jättetrött. Han hade inte sovit middag. Dock så höll han ut hela dagen och somnade i soffan kl 19 redan. Inte helt fel att skippa middagsluren, men det blir ju lite jobbigt på förkvällen då.

Nu börjar Lukas bli ganska bra på att ligga på mage och träna. Han har t o m börjat resa sig på armarna och brösta upp sig lite grann. Han har också börjat att ta tag i mjuka saker som t ex min bh när han ammar. Dock kan han inte greppa hårda saker ännu.


Torsdag
Idag var Alfons och de andra barnen ute på upptäcktsfärd på väg till Biblioteket. Marie tar så fina bilder på barnen där det glittrar om dem.


Jag och Lukas kom äntligen iväg för ett besök på jobbet. Tyvärr så hann vi bara hälsa på Angelica, Sofia och några av sköterskorna på "min" avdelning. Får försöka hinna med resten nästa gång. Lukas var lite orolig när vi var där och pendlade mellan skratt och gråt hela tiden (nog ett tecken på trötthet). Här är han i alla fall väldigt glad.


Fredag
Vi har länge pratat om att gå på after work på Scandic i Mölndal och nu gjorde vi slag i saken! Gick dit med Alexander, Vasse, Emma, Chris, Moa och Lyra. Det roliga var att av oss fem föräldrar var det bara en som hade jobbat, men man måste ju få gå på after work ändå ;). Kändes lite konstigt att komma in där med fem barn, men som tur var så hade de en fin bakgård där det var perfekt att sitta med de små. Barnen kunde roa sig i en liten träddunge och vi hade full uppsikt över dem där vi satt i solen. Det var riktigt trevligt! De andra drack öl medan jag fick nöja mig med en Coca cola och sedan fick man cowboy-soppa till. Det hade aldrig jag ätit innan, men det var en jättegod rustik soppa med mycket kött och grönsaker så man blev väldigt mätt faktiskt.


Tre små busungar

Trött efter after work.

Lördag
Var ganska trött när vi åkte ner till Varberg på lördagen. Lukas brukar sova lugnt mellan amningarna, men i natt hade han varit pigg och legat och puttat mycket på mig. Han sover fortfarande i min säng, men jag ska nog snart försöka lägga honom i spjälsängen åtminstone första sovpasset så att man kan bre ut sig lite i sängen.

Vi kom till Varberg vid lunchtid och Putte hade med sig en gammal kompis till mig som han börjat umgås med. Jag hade inte träffat Sussi på 8 år så det var jättekul att se henne igen! Det kändes verkligen inte som att det var så länge sedan vi sågs. Först grillade vi i det fina vädret och sedan gick vi ner till lekparken och härjade lite. Alfons plockade lite maskrosor.



Vackra syrener i lekparken.
Sedan blev det gofika och hockey innan det var dags att åka hem för att se Eurovision. Ponta fick Alfons i säng och tittade en stund med mig. Efter att Sanna sjungit var det bara jag och Lukas kvar, men han somnade snart. Dock höll jag ut hela programmet eftersom det blev så spännande. Kul att det gick så bra för Sverige! Själv tyckte jag bäst om Armenien och Norge. Norge fick min röst av taktiska själ. Kändes ändå ganska bra att Conchita Wurst tog hem det. Det var väl mer ett "statement" än bästa låten kanske, men det behöver ju inte vara fel!

Myser
Söndag
På söndagen var man rätt så seg. Tur att det bara är Eurovision 1 gång om året. Det blev en lugn hemmadag med promenad och mys i trädgården. Idag fyllde Alfons 2,5 år. Här kommer en första jämförelsebild mellan Lukas och Alfons där de har samma body på sig och är i ungefär samma ålder. Själv tycker jag inte de är så lika, men många andra tycker det.
 


Lukas 12 veckor
Alfons 11 veckor
Nu känns det som att killarna redan börjar få lite glädje av varandra. Alfons och Lukas "lekte" för första gången den här veckan, eller rättare sagt så lekte Alfons med Lukas och serverade honom kaffe från sin lilla kanna. Lukas tyckte det var roligt och skrattade åt Alfons så de har börjat kommunicera lite kan man säga. Det är härligt att se! Tror syskonen kommer få roligare och roligare tillsammans ju större Lukas blir.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar