Summa sidvisningar

söndag 1 juni 2014

BVC-kontroll för båda killarna

Vecka 20

Måndag
Idag jobbade Ponta så jag var själv med killarna. Tänkte gå till lekparken på förmiddagen, men just när vi kom ut så började det ösregna. Beslutade i brådrasket att gå bort till Bifrostkyrkan öppna förskolan. Det var premiär för Lukas och således första gången jag var där med två barn. Spännande! Det gick faktiskt jättebra. Lukas sov större delen av tiden vi var där så jag kunde ägna mycket tid åt Alfons. Även Moa och Lyra var där så Alfons lekte ganska mycket med Moa. På hemvägen blev det dock problem då Alfons var trött, hungrig och trotsig och vägrade stå på åkbrädan. Han slängde sig på marken och vägrade gå. Till slut slängde jag upp honom uppepå liggvagnen och så fick han sitta där hela vägen hem. Det tyckte han faktiskt var roligt!

Premiär på öppna förskolan (Lukas ser skeptisk ut).

Tisdag
Ponta jobbade även idag, men idag hade jag barnomsorg så det var lugnt. Alfons skulle vara i lokalen idag och det var pyssel på schemat. Här målar han en blomkruka.


Han målar visst "lite" utanför också!

 
När jag skulle hämta i lokalen ville jag undvika gårdagens fight med ståbrädan så jag tog helt enkelt bilen. Då var det inga problem att hämta. Efter det gick vi en sväng till lekparken i regnet. Alfons tyckte det var kul med regn och lekte i vattenpölarna med en båt som vi hittade i parken.
 
 


Onsdag
Idag hade Ponta tagit ledigt eftersom båda killarna skulle på kontroll på BVC. Alfons på 2,5-årskontroll och Lukas på 3-månaderskontroll. Först skulle Alfons till dagmamman och jag och Lukas var på babymassage så det blev mycket tid på BVC den här dagen. Alfons och gänget var ute på promenad och spanade in lite plantor.


 
När vi kom och hämtade Alfons var han ledsen och arg. Det hade varit lite bråk hos dagmamman och Alfons hade åkt på en smäll. Det var jobbigt att se honom så ledsen. Han ville inte ens säga hej då till de andra.
 
BVC-besöket gick bra. Lukas hade vuxit lite och var nu 62,5 cm lång. Han hade ökat i vikt till 6,8 kg, huvudomfånget hade ökat 1 cm till 40,5 cm. Lukas fick sin andra dos Rotarix oralt vaccin. Han fick även 1 spruta i varje lår med det vanliga vaccinet som är mot ett flertal barnsjukdomar. När Lukas fick sprutorna började han skrika och då skrek Alfons "Lukas vill inte ha spruta!". Det tyckte jag var gulligt! Första tecknet på empati för Lukas. Kontrollen av Alfons gick också bra. På ett halvår hade han vuxit 3 cm och var nu 87 cm lång. Han hade ökat lite i vikt och vägde nu 11,4 kg. Han följer sin egen kurva så Kelley hade ingenting att klaga på när det gällde hans tillväxt. Skönt! Alfons fick visa att han kunde rita en rund ring, sparka fotboll och hoppa jämfota. Han behövde inte göra den s k språklådan eftersom han redan kan prata i hela meningar. Vi pratade lite om potträning som vi har kommit igång med nu. Han både kissar och bajsar på pottan nu, men har fortfarande alltid blöja på.
 
Torsdag
Var själv med killarna. Var lite rädd att Alfons skulle vara ledsen när jag lämnade honom hos Marie, men det gick hur bra som helst. Barnen besökte biblioteket och idag var det inget bråk i gruppen. När Ponta kom hem från jobbet gick vi till lekparken och bokbussen. Sedan var vi ute i trädgården och planterade om Alfons plantor i lite större krukor. Han har sått paprika, chilipeppar och tomat hos Marie och nu har vi ordnat det så här fint:
 
 
Fredag
Under hela denna veckan har jag haft stora problem med magen och inte kunnat sova bra en enda natt. Natten till fredagen var fruktansvärd och jag sov bara 1-2 timmar på hela natten. Hade jätteont i magen och Ponta skulle jobba. Jag kände att jag inte klarade av barnen så jag ringde till pappa som oftast är ledig på fredagar. Som tur var så kunde både pappa och Putte komma och hjälpa mig med barnen. De tog båda barnen och gick till Mc Donalds och lekparken så jag fick ligga och vila lite. Så snällt! Det är guld värt att ha familjen i närheten i sådana här situationer.
 
Lördag
Idag fyllde Lukas 3 månader! Nu har han börjat fascineras av sin egen spegelbild och skrattar ofta när man tar fram honom till spegeln. Idag mådde jag bättre som tur var. På kvällen var vi bortbjudna på grill hos Louise och Johan. Det var jättefint väder och vi satt ute hela kvällen. Alfons och Viktor lekte bättre än någonsin!
 
Lukas var trött och tog en tupplur i Theos vagn.
Alfons och Viktor åkte rutschkana...


och dansade...


hade kapplöpning...


och busade i Viktors tält!

 
Söndag
En lugn avslutning på veckan när vi bara var hemma och tog det lugnt. Det blev en promenad och på kvällen grillade vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar