Summa sidvisningar

torsdag 26 juni 2014

Årets första bad och Lukas fötter

Vecka 24

Måndag
Veckan började med en fin sommardag. Förkylningen hade börjat lägga sig och jag hade sovit gott hela natten. Vi bestämde oss för att ta vara på det fina vädret och det blev en tur till Sisjön tillsammans med Alices och Vilmas familjer. Jag hade aldrig varit där förut, men det var en trevlig badplats, dock så var det lite blåsigt och kallt i vattnet så jag vågade mig inte i. Alfons och Ponta badade i alla fall. Barnen lekte och hade roligt tills Alfons blev stucken av någon insekt. Vet inte vad det var, men han hade en gadd i foten. Det gick i alla fall fort över, så det var ingen fara.

Solen skiner på oss.

Tisdag
Även denna dag kände jag mig pigg och hade sovit bra, inget magont. Alfons tillbringade dagen i lokalen med alla barnen.


Under tiden åkte resten av familjen till IKEA för att införskaffa garderoben till pojkarna som vi tittat på veckan innan. Nu var det lite lättare att fokusera när inte Alfons var med och busade. Dock så hittade vi inte alla delar till garderoben, både dörrar och lådfronter var slut så det får bli ytterligare en tur till IKEA innan vi får ihop vår garderob. Vi passade dock på att luncha där och så köpte vi de delar som fanns hemma.

Efter att vi hämtat Alfons var vi alla så varma och badsugna så vi åkte en tur till Stensjön där vi träffade Emma, Moa och Lyra. Idag var det riktigt varmt i luften och faktiskt ganska varmt i vattnet också. T o m jag var i och badade en lång stund med Alfons.

Badkillen Alfons

Onsdag
Idag var Alfons hos Marie och det var trädklättring på schemat.


De besökte också en lekpark i området och Alfons och Alma fick mysa lite i vagnen på väg dit.


Medan Alfons var hos Marie gjorde jag, Ponta och Lukas en utflykt till Freeport där vi köpte fin choklad, två nya glasskålar från Mine, varsin likadan bodypiké till Alfons och Lukas samt en liter jordgubbar. Det var en lyckad shoppingrunda. När vi hämtat Alfons åkte vi hem till Ulle, Elias och Sigge på en fika. Lille Sigge hade verkligen vuxit sedan vi såg honom sist, men han var fortfarande väldigt trött. Ulle bjöd på jättegod hemmagjord rabarberkräm. Alfons och Elias lekte och sprutade vatten på varandra i trädgården.

På kvällen var vi och köpte en flytväst till Alfons som vi hade sett på blocket. Det kan vara bra att ha i sommar ifall det blir några båtturer.

Torsdag
Idag hade Alfons en jättemysig dag hos Marie. De firade familjedaghemmens dag med en dagsutflykt i "vår" lekpark, Trekanten. De grillade och hade även ett litet lopp.

I startgroparna
Jag och Ponta hade inte en lika mysig förmiddag då vi hade varsitt tandläkarbesök inbokat. Dessa gick dock bra, inga hål! Jag blir lika glad varje gång!

På kvällen skulle Ponta ha kiosken på golfen så jag var själv med killarna. Vi gick till lekparken och besökta bokbussen. Kvällen gick bra förutom läggningen. Jag lyckades lägga Lukas i vagnen och så skyndade jag mig att få Alfons i säng. Hade just gett honom välling och läst saga och när jag släckte lampan vaknade Lukas. Då var det kört att få Alfons att sova. Han fick vara uppe tills han däckade i soffan, men det funkade ju också.

Till slut somnade han självmant i soffan.

Fredag
Idag åkte Ponta och Alfons till golfen på förmiddagen så jag och Lukas kunde va hemma och ta det lugnt. Jag sov t o m två timmar på förmiddagen så jag måste verkligen ha varit trött. Det var bra att ladda inför kvällen för då hade vi dragit ihop ett gäng till after work på Scandic Mölndal. Det var tur att det blev av för det var sista after worken för sommaren på hotellet. Det blev ett stort gäng, Elias, Alice, Vilma och Vasse med familjer. Vasses familj hade även med sig en annan familj. Det blev en trevlig kväll och vi kunde sitta ute på bakgården så att barnen kunde springa omkring och härja. På Scandic mötte jag även mina kollegor Angelica och Sofia som var där med sitt träningsgäng.

LördagEn soft förmiddag med lite soffhäng. Här kommer en syskon look alike bild.

Lukas 4 månader

Alfons 7 månader.
På eftermiddagen var vi bjudna på barnkalas hos Moa som fyllde 3 år. Moa fick ett pussel med Mimmi Pigg och Kajsa Anka som hon gillar. Alfons roade sig som bara den på kalaset och lekte jättemycket i ett tält som Moa hade fått. Moa bjöd på korv med bröd och sedan en jättegod jordgubbstårta som hon hade gjort själv.

På kvällen förberedde sig Lukas för sitt dop genom att be aftonbön.


Söndag
Hela veckan hade magen hållit sig i schack och jag trodde nästan att den hade blivit bra. Läkaren hade ringt och sagt att det inte var glutenintolerans och jag hade mått bra på medicinerna, men natten till söndagen var det kört igen. Jag blev så besviken. Hela söndagen mådde jag dåligt av magen och sömnbristen då jag varit vaken nästan hela natten. Hade planerat ett besök på Liseberg med mamma och pappa, men vi fick ställa in det. De kom hit i stället och fikade på eftermiddagen. De hade med sig presenter från Roger och Marianne till Alfons och Lukas. Alfons fick en legoracerbil som han blev väldigt glad för! Lukas fick en fin sångbok.

En bra vecka förutom söndagen i alla fall. Den här veckan har Lukas upptäckt sina fötter. Han kan ligga och pilla med dem hur länge som helst. Väldigt fascinerande! Han är så söt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar