Summa sidvisningar

lördag 15 november 2014

Krypbebis och kalas nummer 2

Vecka 45

Denna vecka skulle Ponta börja jobba det tidiga passet från 6 till 14. Det började inte så bra för mig. Jag var asförkyld och hade haft en helvaken natt med även magont. Kände mig mer död än levande på morgonen när man skulle gå upp med barnen. Som tur var så kunde Karin rycka ut och ta barnen till lekparken en stund och på eftermiddagen tog Ponta dem. Nu kryper Lukas riktigt bra. Har lyckats fånga en liten filmsnutt.



Mådde dåligt även på tisdagen, men då var Alfons hos Marie och jag kunde ligga och vila med Lukas på förmiddagen så då funkade det okej. Kände mig lite piggare på eftermiddagen. Tog en promenad till Hemköp med Lukas och småhandlade lite. Köpte ett kexpaket som Lukas tyckte var jättefint. Det ville han hålla hela tiden i affären och blev jätteledsen när jag la upp det på rullbandet. Sedan höll han det hela vägen hem och även efter att han somnat.


Onsdagen blev också en lugn hemmadag med förkylning och huvudvärk. Alfons var hos Marie. Lukas verkar bli trött vid 11:30 nu så då kan man oftast få lägga sig en timme. Det är skönt!

Alfons och gänget tillbringade onsdagen på biblioteket. Numera får Alfons dela vagn med lilla Emilia. Nu är han ju inte längre minst i gruppen, men i alla fall näst minst!



Nu har Lukas börjat ställa sig på knä så här och ta tag i möbler. Han försöker resa sig upp, men än har han inte kommit upp på fötterna.


På torsdagen mådde jag äntligen bättre igen. Det blev återigen en lugn förmiddag hemma med bara Lukas. Alfons och gänget var nere i Mölndals centrum och handlade i fiskaffären. Sedan hade de köpt ett nytt Barbapappapussel som Alfons ville visa mig när jag kom för att hämta honom. Efter dagmamman åkte vi hem till Tom, Ulle, Elias och Sigge och hälsade på och fikade. Eftersom jag försöker äta LCHF nu så hade jag med mig en hallonsmoothie till fika. Det funkar rätt bra att ta med sig.

På fredagen hade jag båda killarna hemma. Alfons ville absolut inte gå till Fässberg idag (han börjar få mycket vilja) så vi stannade hemma i stället. Efter lunch tog vi en promenad till biblioteket där vi mötte Yori och hans mamma. Han och Alfons lekte lite och lånade i-Paden. Nu hade de fått en babypool på biblioteket vilket var jättebra för Lukas som inte gillar så mycket att hänga i selen längre.


Efteråt tog vi en fika på Kaffebubblan. De har faktiskt en del LCHF-alternativ där. Jag tog en mangosmoothie och en LCHF-tryffel. Jättegott! Till Alfons stora besvikelse hade hon tagit bort glassen för i år. Han fick en kanelbulle i stället.

På lördagen bakade vi tårtbotten till söndagens kalas. Sedan var det dags för oss att bege oss till ett annat barnkalas då vi skulle uppvakta Daniil som fyllde 3 år. Han hade sitt kalas på en dockteater i Munkebäck vilket var en spännande miljö. Kalaset började med en föreställning dockteater, men Alfons klarade tyvärr inte av att sitta stilla så länge så vi fick gå ut innan det var slut. Sedan fick barnen komma fram och leka med dockorna och rekvisitan och det tyckte Alfons var jättekul. Han matade den stora björnen med morötter!




Sedan bjöds det på mackor, korv med bröd, tårta och brownies. Jättegott! Jag försökte hålla mig till LCHF genom att bara äta korv, men fick fuska lite på en brownie också. Vi hade köpt en polisbil till Danja och när vi köpte den ville Alfons gärna ha den själv, men han var jätteduktig när Danja öppnade sina presenter och förstod att det var hans dag.



På lördagsnatten sov Lukas för första gången 6 timmar i sträck, från 22 till 04. Sedan ammade han och sov till 07:30. Det har aldrig tidigare hänt att han bara ätit en gång på natten. Så skönt! Det kanske finns hopp om framtiden och att få sova hela nätter igen. Jag kände mig riktigt utvilad efter denna natt!

På söndagen var det Alfons tur att bli firad för då skulle vi ha kalas nummer 2! Vi gjorde tårtan på förmiddagen och den här gången tycker jag att jag lyckades med spritsningen. Den blev så fin att jag inte ville förstöra den med några hallon så det serverade vi vid sidan om sedan.


Idag var det ett litet kalas med mamma, pappa, Petter och Annelie som gäster. Precis som förra gången bjöd vi på hembakat solrosbröd följt av gräddtårta.

Lukas var inte rädd för Annelie den här gången. Det börjar bli bättre det här med att sitta hos andra än mamma och pappa.

Alfons öppnar paket.

Jeff Corvette från Bilar 2!



Heja Alfons!


Annelie hade med den här coola ballongen till Alfons.


Av gammelmormor Cajsa fick han ett svärd.


Och ett fiskspel.


Fiskspelet var väldigt populärt. Det provade vi nästan allihop!

Av Annelie fick Alfons en Nalle Puh-bok och Nicke Nyfiken-pussel som vi också provade direkt.


Av Putte fick han bilen och en Alfons Åberg-bok.



Av mormor och morfar fick Alfons en Nicke-bok och en i-Pad. Snacka om bortskämd 3-åring! Men i-Paden ska vi ha tillsammans hela familjen.



Lukas tyckte det var tröttsamt med kalas och sov jättelänge på Pontus.


Det blev ett trevligt kalas med mycket lek och bus. Sedan avslutade vi med att titta på Bärgarn och spökljuset som Alfons tycker är jättebra och lite lite läskig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar