Summa sidvisningar

söndag 30 november 2014

Mycket pyssel och Jul på Liseberg

Vecka 47

Veckan började med att vår lille plutt blev 9 månader. Nu har vi haft honom lika länge utanför magen som i magen. Han har nu börjat ställa sig upp och kan säga "mamma". Det finns även tendens till att säga pappa, men än så länge låter det mer som "dada".

På måndagen kom Anita och My hit och hjälpte oss att äta upp tårtresterna från barnkalaset. Alfons och My lekte med den nya Pippiperuken. De turades om att vara Pippi och att vara Sjörövarfabbe.

Stora Pippi

Lilla Pippi (inte helt nöjd)
Tisdagen blev en lugn dag med innepyssel. Jag hämtade Alfons i Fässberg där de hade varit i lokalen med dagmamman. Sedan ägnade vi eftermiddagen åt att prova pärlplattorna som Alfons fått när han fyllde år. Han var jätteduktig på att pärla och tyckte det var väldigt roligt!


 

På onsdagen var det sagostund på biblioteket för Alfons och gänget. I-paden på biblioteket verkar vara väldigt populär. Bra att barnen kan samsas om den i alla fall!


Efter dagmamman gick vi och fikade på Kaffebubblan. Idag fick vi sällskap av Pontus, Maria och Emilia. Trevligt!

Nu jobbar Ponta det sena passet igen vilket innebär att jag ska lägga båda barnen. Lukas har fått sena vanor igen och är helt omöjlig att lägga på kvällarna. Nu somnar han inte ens när vi går och lägger oss som han alltid gjorde förut utan han ska hålla på och greja med min telefon och min bok ända tills jag släcker lampan. Till slut somnar han på mitt bröst.


Torsdagen blev en lugn dag hos Marie med utelek och innepyssel. Alfons brukar pussla det här Emilpusslet när han är där.


Jag och Lukas tog en promenad till Mariagården och var med på rytmiken. Det var ett tag sen vi var där nu och Lukas gillar att sjunga och spela maraccas.


Det blev även lite lek efteråt innan vi blev trötta och gick hem.


På kvällen kom farmor Karin för att hjälpa mig med läggningen. Hon passade också på att gratulera Alfons i efterskott. Han fick pengar och det här roliga setet med modellera och bakprylar. Detta ville han testa med en gång!



Även Lukas fick en present, en bok som man kan sätta in bilder på honom i.


Alfons fick också ballonger och raggsockar.



På fredagen fick vi sällskap av mamma, pappa och Putte som kom upp över dagen. De ville också vara med och baka med modellera och det blev en del fina figurer.


Sedan tog de med barnen till Mc Donalds och lekparken så att jag kunde äta lunch i lugn och ro hemma och sedan vila en timme. Det var skönt! Sen gick även jag bort till lekparken en stund med dem. Vi hann också ta en fika och leka lite inne innan de åkte hem.

På lördagen skulle vi gå på Jul på Liseberg med Tom, Ulle, Elias och Sigge. Vi hade bestämt oss för att åka spårvagn in eftersom vi fått ett provåkarkort. För Alfons och Lukas var det första gången och Alfons tyckte det var jättekul!


Väl framme på Liseberg började vi med en tur i Sagoslottet. Det tyckte Alfons var lite läskigt! (Kanske för att det var mörkt). Sedan åkte vi Flygande elefanterna. Den var bättre!


Vi var och tittade på gutefåren.


Elias och Alfons tittar på hönorna

I Lapplandsområdet
Vi hann även med att åka två olika karuseller med flygplan och Alfons tjöt av skratt! Sedan tog vi en fika. Vi var ju tvungna att köpa lite lyxkaffe med julsmaker. Mot slutet blev Alfons lite trött, frusen och grinig, annars var det väldigt mysigt och trevligt på Liseberg. Lukas blev också trött, men hade ju vagn med sig så då är det ju bara att luta sig tillbaka och ta en power nap.


På söndagen var vi bjudna till Gilbert och Anita på lunch. Även Jesper, Maja, My, lilla Signe och Sofie var där. Anita hade lagat jättegod mat, hon hade t o m gjort LCHF-vänlig mat, det var uppskattat! Det blev en jättemysig eftermiddag i Kållered. Alfons och My lekte som bara den och Lukas försökte hänga på han också.


Det här var tredje veckan med LCHF. Magen är faktiskt bättre nu. Jag lär mig mer och mer om LCHF så det blir lättare och lättare. Har t o m börjat laga lite mat. Här kommer lite av den mat jag har ätit under veckan.

Hallon/blåbärssmoothie


Renskavgryta med blomkålsris


Ost- och skinkomelett
 
Köttfärssås med zuccinispagetti

Räkor med avokado, pepparrotsvisp och ägg

LCHF ugnspannkaka med bacon och lingon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar