Summa sidvisningar

fredag 7 november 2014

Alfons första kalas

Vecka 44

Veckan började med en halvdålig natt med cirka 4 timmars sömn och magont. Fick ligga och vila på förmiddagen för att komma i form. Ponta tog med barnen till biblioteket, men där var det fullproppat med folk eftersom det var höstlov så Alfons tyckte inte det var så kul. På eftermiddagen var det bättre med mig och då blev det ett besök på Kaffebubblan med Åsa, Ebba och Emil.

Alfons och Ebba röjer runt i lekrummet.
Även nästa natt blev dålig. Lukas var förkyld och väckte mig en gång i timmen och sedan låg jag vaken framåt morgonen och hade ont i magen. Jag får ofta ont i magen när det har varit en orolig natt med Lukas. Ponta fick ta Lukas på förmiddagen så jag fick ta igen mig. På eftermiddagen var det äntligen sol efter två veckors regnande så vi tillbringade ett par timmar i lekparken med Åsa, Emma och Ida. Mysigt!

Lukas och Ida i sina blå vagnar

Här gungas det för fulla muggar
På onsdagen var Alfons och gänget på skogsutflykt vid Böstebäck. Eftersom det var höstlov var även Janyn med den här veckan till Alfons stora förtjusning.

Killarna

Hela gänget
På eftermiddagen gick vi en promenad/cykeltur till Hemköp, jag och killarna. Alfons fick köpa en Bilar-boll och idag hade han tur och fick den lille gaffeltrucken Guido. Den blev han väldigt glad för!

På torsdagen var jag helt under isen igen. En jobbig natt med förkyld Lukas och min krånglande mage hade resulterat i endast 2 timmars sömn. Pappa och Putte kom upp och hjälpte mig med barnen på eftermiddagen. De tog med båda till lekparken så att jag fick vila lite. Det var skönt! Sedan gick vi till bokbussen tillsammans och de stannade även kvar på middag och hjälpte till vid läggningen. Nu verkar Lukas ha kommit över sin rädsla för morfar och idag var de riktigt bundis.


Fredagen började med nya tag och en ny livsstil. Efter alla magproblem den senaste tiden har jag bestämt mig för att ge LCHF en ärlig chans. Jag hade lånat en bok om det på bokbussen och började redan på fredagen med omelettfrukost. Jag kommer inte att köra strikt LCHF utan kommer att äta 1-2 frukter om dagen och till vissa måltider där kolhydraterna är svåra att ersätta kommer jag att äta potatis/ris ibland. Annars ska jag försöka hålla mig till LCHF ett tag så får vi se hur magen svarar på det.

Eftersom det var höstlov var öppna förskolan stängd idag så vi stämde träff med Emma, Moa och Lyra i Harrys lekpark och det blev en halvruggig förmiddag i lekparken men barnen gungade, cyklade på sina springcyklar och åkte rutschkana. Nu kan Alfons hjälpa till att gunga lillebror!


På eftermiddagen blev det lite bakning då vi gjorde tårtbotten till helgens kalas. Göran och Gunvor skulle komma till oss på lördagen men redan på fredagen kom de förbi och lämnade av lite råvaror från skogen i form av älgkött, lingon, trattkantareller, körsbär och äppelmos. Härligt! Sedan skulle de fortsätta till kompisar i Falkenberg.

Lördagen blev en fixardag då vi började med att storhandla på Willys. Sedan gjorde Alfons och jag färdigt tårtan. Alfons hade beställt en "Pippitårta" så vi fick kolla på Pippi på youtube och spana in hur denna tårta såg ut. Den blev ganska lik, fast Pippi hade nog konserverade körsbär på i stället för hallon.


Jag bakade även bröd som vi skulle ha på kalaset på söndagen. Vi hann även med ett besök i lekparken i det härliga höstvädret innan Göran och Gunvor kom. Då begav vi oss till Mr Johansson för att äta middag. Det var inga problem att äta LCHF på den restaurangen eftersom det är buffé. Jag fuskade dock lite och åt en friterad banan (men lyckades hålla mig ifrån glassen i alla fall). Jag var helt förbi av trötthet och huvudvärk på kvällen så det blev en tidig kväll för mig trots att vi hade gäster.

På söndagen var det dags för Alfons första 3-årskalas. Han fick smygstarta och öppna ett par paket från farfar och Gunvor redan på morgonen. Han fick dessa roliga kapplapinnar, de gillade han skarpt!



Han fick även en ny overall.


Alfons och Lukas fick varsitt par raggsockor då Göran och Gunvor hade varit på julmarknad dagen innan.



Lukas fick också en present så att han inte skulle bli avundsjuk. Den här tyckte både Alfons och Lukas var rolig!



Klockan 11 började kalaset. Det var Jesper, Maja, My, Signe, Gilbert och Anita som var bjudna. Vi började med presentutdelning och Alfons fick ett roligt spel/pussel med Alfons Åberg, pengar och pärlplattor.



Sedan bjöd vi på hembakat bröd som var väldigt populärt hos barnen! Därefter blev det tårta, kaffe och så sjöng vi för Alfons medan farfar hissade honom högt upp i taket.

Barnen grundar med smörgås

Alfons och farfar

Jesper, Gilbert och lilla Signe

Maja, My och Gunvor
Efter kalaset gick vi till lekparken så att Alfons och My fick busa av sig lite. Jag började dock känna mig dålig så jag gick hem och la mig en stund i stället. På eftermiddagen blev jag jätteförkyld och fick nästan 39 graders feber och en fruktansvärd huvudvärk. Eftermiddagen och kvällen blev jättelång och jag gick och la mig redan vid nio.

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar