Summa sidvisningar

tisdag 2 december 2014

Maratonvecka

Vecka 48

Veckan började med härligt väder. Det var första gången på länge som man fick se solen. Underbart! Anita och My kom hit på eftermiddagen och vi passade så klart på att tillbringa en timme i lekparken för att få lite sol och frisk luft. Barnen var dock inte så pigga på detta utan bara bråkade om babygungan och Alfons blev sur och ville gå hem. Han har blivit en riktig innefis i höst. När vi kom in lekte Alfons och My jättebra igen. De bakade med modellera och klädde ut sig, lekte fantasilekar där Alfons var lejonpappa och My var lejonunge. Det är roligt att se och höra dem! Anita hade med goda bullar så det blev en liten fika också.

På kvällen kom Karin och skulle hjälpa mig vid läggningen, men Alfons var precis omöjlig att lägga så det slutade med att vi fick gå upp igen. Sedan var båda barnen vakna tills Ponta kom hem vid 22:15.

Förra veckan gick det magsjuka hos dagmamman så jag hade bestämt mig för att hålla Alfons hemma hela veckan. Det är också ganska mysigt att ha båda barnen hemma och kunna ta det lugnt på morgonen, dock så krävs det ju mer aktivering från min och Pontas sida. På eftermiddagen gick vi till en lekpark i Bifrost och träffade Emma, Moa och Lyra en sista gång innan de beger sig till USA i 4 månader. Vi kommer att sakna dem! Även Åsa, Emma, Ida, Jenn och Linus var där. Vi hade med lite kaffe och mellanmål och sedan lekte barnen en stund. Alfons klarade dock inte så länge innan han frös och ville gå hem. Vi hann i alla fall ses en stund!

 
Nöjd Lukas i babygungan
Den här lekparken är bra för där finns två babygungor jämte varandra så jag kan gunga båda barnen samtidigt. Nu börjar det annars bli en svår tid att gå till lekparken själv med båda barnen. Lukas är inte nöjd i vagnen om han inte sover och det finns inte mycket han kan göra i lekparken. Det är i princip bara gunga som fungerar för hans del.

På onsdagen hade jag huvudvärk. Det är nog för att Lukas sover så oroligt nu för tiden och väcker mig flera gånger på natten. Som tur var skulle mamma, pappa och Putte hälsa på några timmar på eftermiddagen så de tog med barnen ut så att jag fick vila. Sedan fikade vi och kollade på Loranga, Mazarin och Dartanjang. Jag och pappa tog också en promenad med Lukas.

Natten till torsdagen hade jag riktigt ont i magen för första gången sedan jag började med LCHF. Det var en besvikelse faktiskt. Tror dock att det kan bero på att jag fuskat en del i veckan. Dagen innan hade jag ätit både macka och två kakor. Nu ska jag försöka hålla mig lite bättre till LCHF så får vi hoppas att det hjälper. Torsdagen blev lång och seg, trött som jag var efter en sömnlös natt. Fick i alla fall med mig killarna till en lekpark så vi kom ut en stund. Här gungar bröderna tillsammans.


 
På kvällen ställde sig Lukas mot vardagsrumsbordet för första gången. Nu börjar väl en period när han kommer ramla och slå sig en del. Det får bli en del vaktande på honom nu, men roligt också att se hur nöjd han blir när han lyckas!
 

Sen blev det fredag i Fässberg. Där hade vi nog inte varit på en månad, men idag var Alfons sugen på att gå dit. Det är alltid trevligt där och idag var det flera kompisar där som vi kände. Pannkakorna var slut så det fick bli korv med bröd för Alfons i stället, men det gick bra. Vi stekte lite pannkakor till mellanmål i stället på eftermiddagen och Alfons fick vara med och hjälpa till. Det tyckte han var kul! Vi tog också fram ljusstakar och stjärnor och gjorde adventsfint hemma.

Så kom helgen och Ponta skulle jobba både lördag och söndag så det kändes inte riktigt som helg. På lördagen vaknade jag redan vid fem och kunde inte somna om för Lukas var så orolig. Sen blev han lugn och somnade om, men då vaknade Alfons. Vi kunde i alla fall ligga kvar i sängen och mysa ett tag. Karin kom och tog barnen en timme före lunch så att jag kunde vila lite. På eftermiddagen kom Tom, Ulle, Elias och Sigge hit. Alfons och Elias lekte och nu var Lukas väldigt nyfiken på Sigge. Han kröp fram och buffade huvudet mot honom och ville gärna klappa och känna på honom.

På söndagen var jag mycket piggare och fick sova lite längre. Vi började dagen med lite kuddkrig.


Sen var det pussel och Disneydax som stod på schemat.


Lukas har börjat hjälpa mig med disken. Väldigt bra höjd på diskmaskinen att stå och luta sig emot.


Före lunch tog vi en promenad i solen till Plantagen och köpte granris. På hemvägen tog vi en väg genom skogen, det tyckte killarna var mysigt.

Alfons ville ha sina solglasögon. Man får ju passa på när solen tittar fram!
När Pontus kom hem gick Alfons och jag ut och planterade om och pyntade lite på framsidan. Alfons verkar digga allt med julen i år. Han blev jätteglad när vår granne Ulla-Britt kom förbi och visade allt som vi hade pyntat och sa : "Här är det fint och här är det fint!"


Jag sa till Alfons att han kunde hänga några kulor i granen. Less is more är inte hans melodi!




Den här veckan har det blivit lite nya maträtter med LCHF:

En bra frukost: Gräddblandad keso med kanel, hasselnötter, blåbär och hallon.

Fläskkotletter med stekt squash, brysselkål och chili-crème fraiche.

LCHF-pizza med botten gjord på bl a kokosmjöl.

Krämig kyckling i ugn med blomkålsris (provade ett recept från Anna Halléns kokbok).

Fläskytterfilé med kålrot, lök, paprika och bearnaisesås.

TV-snacks: Vitlöksdip och gurk- och morotsstavar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar