Summa sidvisningar

lördag 27 december 2014

Två steg framåt för Lukas

Vecka 50

Veckan började med sol! Vi fick besök av Anita och Lilla My och begav oss till lekparken för att njuta av det fina vädret. Alfons och My grävde och "lagade mat" i sandlådan, men sedan blev det bara bråk om vem skulle ha gungan. Vi fick snart gå hem igen.


Väl hemma lekte barnen jättebra igen! Det är som om leken fungerar mycket bättre inomhus och det blir inte samma konkurrens. Vi hann med en liten fika och en massa bus innan det var dags för My att gå hem.

På kvällen tog Lukas två stora steg framåt i utvecklingen. Det första var att han äntligen fattade hur han ska suga på nappflaskan och drack upp 50 cl välling! (Detta har vi tränat på länge utan framgång, men skam den som ger sig!


Den andra milstolpen var att han stod utan stöd för första gången! (Dock så höll han sig i en tidning så han tänkte nog inte på att han inte höll i sig).

Tisdagen blev lugn då Alfons var hos Marie och jag och Lukas var hemma och slappade. Efter dagmamman var Alfons och Pontus så leksugna så Pontus, mamma Maria och lillasyster Emilia fick följa med hem till oss och fortsätta leka. Alfons och Pontus var så roliga. De ville gå upp och leka själva på Alfons rum. Vi hörde att de lekte och busade däruppe och några gånger ropade de: "Vi vill inte komma ner!". De två har verkligen funnit varandra. Roligt!


På onsdagen hade jag Alfons hemma då det gick magsjuka hos dagmamman. Tyvärr så var det kasst väder så vi höll oss mest inomhus. På eftermiddagen tvingade jag ut killarna på en liten promenad. Det är inte lätt att få med Alfons ut nu för tiden, men man får försöka med lite olika knep.

Även på torsdagen fick Alfons vara hemma. Det är ganska mysigt att ha honom hemma tycker jag även om det kräver lite mer aktivering från min sida. Den här förmiddagen ägnades åt lussekattsbak!



På eftermiddagen gick vi till en lekpark på Axgatan som vi inte brukar besöka så ofta. Lukas sov för en gångs skull i vagnen så jag kunde leka med Alfons. På hemvägen började det hagla! Alfons tyckte det var lite läskigt med dessa små isbollar! Han hade nog inte sett hagel förut.

På kvällen gick vi till bokbussen och lånade lite nytt inför julen. Alfons är ju en riktig stammis i bokbussen vid det här laget och idag fick han följa med in och titta i förarhytten och han fick till och med testa tutan. Det var spännande!


På fredagen var Lukas rätt så hostig så då struntade vi i öppna förskolan. Det blev i stället en tur till Mölndals Centrum, en fika på Kaffebubblan och ett besök på biblioteket. Lukas tyckte det var jättekul med alla böcker han kunde riva ut och han lekte även i den lilla kojan som finns på barnavdelningen.



Alfons har börjat uppskatta böckerna om Totte och Emma.

Busunge på vift.


På lördagen var lucia och vi bestämde oss för att gå på lite luciafirande i Mariagården. Väl där träffade flera kompisar. Alfons fick leka med Alice, Vilma och Elias. Även Irmeli med familj var där och jag hann byta några ord med dem också. Det fanns massor med julpyssel som man kunde prova, men Alfons var leksugen och ville hellre busa med sina kompisar. En liten julfika blev det också. Jag gick ifrån LCHF och åt en vörtbrödmacka med julskinka. Väldigt gott!

Just när de skulle stänga lekte Alfons och Elias som bäst så de fick fortsätta busa lite utanför.


På natten fick jag jätteont i magen. Kan bero på att jag ätit bröd dagen innan. Nu ska jag försöka att hålla mig lite striktare till LCHF, åtminstone vad det gäller mjölmat. Var astrött på morgonen då jag bara sovit någon timme på natten, men vi hade bestämt oss för att åka till Varberg då vi inte varit där på länge. Det blev en lugn dag i Varberg. Vi åt en god lunch och sedan la jag mig och vilade medan de andra tog en sväng på stan.

Den här veckan har jag ätit följande LCHF-mat:

Fläskfilégryta med blomkålsris.

Kardemummaomelett med turkisk youghurt och körsbär (frukost).

Ugnsbakad lax med chèvretäcke och blomkålsmos.

Zuccinipasta med köttfärssås (älgfärs).

Revbensspjäll med ugnsbakad kålrot och rödbetor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar