Summa sidvisningar

tisdag 30 december 2014

10-månaderskontroll

Vecka 51

Veckan började med en lugn hemmadag. Fick med mig killarna ut på promenad och sedan gjorde vi pepparkaksdeg (så himla gott!).

För säkerhets skull höll jag Alfons hemma på tisdagen eftersom det var storgrupp i lokalen. Vi var också laddade för pepparkaksbak så han tyckte det var mer än okej att stanna hemma. Pepparkaksbaket gick riktigt smidigt. Alfons hjälpte till en stund och han åt inte så mycket deg.


På eftermiddagen tog vi en promenad till en lekpark på Axgatan som Alfons gillar.


Där fanns ett riktigt högt klätterton som var som en båtmast. Spännande (och lite läskigt).


På onsdagen fick Alfons gå till Marie igen. När jag hämtade honom på eftermiddagen hade han fått en julklapp. Det var en söt liten tomte. Han blev jätteglad!

Idag fyllde Lukas 10 månader. Tiden går så fort. Snart är han ingen bebis längre!

Dagen innan hade jag tittat på programmet Sveriges städmästare och då hade de tävlat i att rengöra ugnar. Jag kom då att tänka på att jag aldrig gjort rent ugnen i vårt hus och här har vi bott sedan 2011. Det var alltså dags! Nu visste jag ju hur man skulle göra också. Jag drog igång detta projekt och barnen fick hjälpa till. Det var jättekul i början, men sedan sprutade Alfons såpa på Lukas och hällde smutsigt vatten på honom. Det slutade med gråt och båda barnen och även jag var jätteblöta och smutsiga. Det fick bli badkaret i stället. När jag som bäst höll på att bada barnen kom Karin som en räddande ängel. Hon fick passa barnen medan jag gjorde färdigt ugnen i lugn och ro.




Alfons och de andra i dagbarnvårdargruppen hade vunnit ett pris i Pellekans skräpplockartävling för ett tag sen. Priset var en brunch på Scandic hotell och idag var det dags att inkassera priset. Hela gänget gick iväg till Scandic där de blev bjudna på en massa godsaker.


Sedan kom det även en maskot från hotellet som bjöd på Piggelin.

Alfons med extradagmamma Yvonne.
Medan Alfons var hos Marie var vi på BVC med Lukas för hans 10-månaderskontroll och läkarbesök. Lukas var så rädd för både Kelley och doktorn! Han har alltid varit ängslig för främmande människor och gillar nog egentligen bara oss i familjen, men nu är det nog värre än någonsin. Han måste vara inne i en sådan period. Nu var Lukas 71,5 cm lång och vägde 9675 gram. Han hade bara ökat ca 2 hg i vikt på 2 månader. Detta var dock normalt enligt läkaren eftersom han börjat krypa vid 8 månader och då förbränner mycket mer. Nu är han på normalkurvan, han som alltid varit stor! Jag frågade läkaren om Lukas hosta som han haft i 3 veckor nu (annars är han frisk från sin förkylning) och han lyssnade på lungorna och tyckte det lät bra. Det är inte ovanligt att bebisar har hosta länge efter en förkylning.

När jag hämtat Alfons hos Marie fortsatte vi till Mölndals centrum för att ta en fika på Kaffebubblan. Vi fick sällskap av Åsa, Ebba och Emil. Trevligt!

På fredagen gick jag till biblioteket med killarna på förmiddagen. Det var otaktiskt att gå dit på förmiddagen för vi hann inte mer än dit förrän vi var jättehungriga alla tre. Jag hade bara med mig en banan till Lukas. Jag bestämde mig för att prova en ganska ny lunchrestaurang i Mölndals centrum. Där var jättemysigt och ganska behändigt att gå med barnen. Jag åt ugnsbakad torsk med ratatouille och Alfons fick pannkakor. Sedan gick vi runt i Mölndals centrum ett tag och köpte ett par julklappar.

Lukas hade varit smågnällig hela dagen och inte ätit särskilt bra. På kvällen hade han lite feber och var väldigt hostig. Han kräktes också en jättespya på både mig, sig själv, soffan och golvet. Usch! Vi gick och la oss och han ammade och kräktes sedan igen. Detta upprepades på natten. Jag tänkte att han nog var magsjuk så jag försökte trösta honom utan att amma eftersom det bara kom upp igen. Detta var inte lätt. Fick bära och vagga honom och sedan somnade han till slut på mitt bröst. Fick ligga med honom på bröstet hela natten.

På lördagen hade han 39,1 och var jättehostig och förkyld. Jag fick ge honom 2 Panodil under dagen och han fick bara amma. Detta kunde han i alla fall behålla. Idag var vi bjudna till My på 3-årskalas. Eftersom Lukas var dålig stannade jag hemma med honom medan Ponta och Alfons gick på kalaset. Idag kom även farfar Göran och skulle sova hos oss. Pontus syster Magda och barnens kusiner Alma och Ivar kom också till stan. Efter kalaset följde det med hem till oss en stund. Alfons och tvillingarna hade haft jättekul på kalaset och hemma hos oss fortsatte de att leka med modellera. Göran hade med sig en liten chokladkartong från Tyskland.


Lördagsnatten blev inte heller rolig, men något bättre än den förra. Lukas hade dock 39,5 och var jättehostig. Han fick sova på mig hela natten.

Han ser så liten ut...
På söndagen var det farmor Karins 75-årsdag och vi var bjudna dit på middag. Lukas var piggare på förmiddagen och var uppe och lekte lite så vi bestämde oss för att göra ett försök. Alfons lekte och hade kul med kusinerna och vi blev bjudna på jättegod lax och blomkålsmos (LCHF!). Tyvärr blev Lukas sämre när vi var där och var jätteledsen och skrikig så jag gick hem med honom direkt efter maten. Väl hemma somnade han gott på mig och vi gosade ner oss i soffan.

Febern var även idag uppe på över 39 grader. Man blir lite orolig när han har så hög feber. Alfons var aldrig sjuk som bebis så detta är man inte van vid.

Så var denna vecka slut. Jag har inte provat så mycket nya LCHF-rätter denna vecka, men dessa blev det i alla fall:


Stekt kassler med blomkålsmos.

Köttfärslimpa med blomkålsris, gräddsås och lingon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar