Summa sidvisningar

tisdag 6 januari 2015

Första julen med Lukas

Vecka 52

På måndagen var Lukas fortfarande sjuk och hade över 39 graders feber. Vilade ganska mycket på förmiddagen och på eftermiddagen gick vi till Karin för att träffa tvillingarna och My. Vi borde nog ha stannat hemma för Lukas var otröstlig. Han skrek nästan oavbrutet i 2 timmar och jag höll på att duka under av stress. En väninna till Karin som var läkare var där och hon trodde Lukas kunde ha öroninflammation. Funderade på att åka till Primärvårdsakuten, men jag bestämde mig för att åka hem och försöka med Panodil först. Anita var snäll och skjutsade hem mig och killarna. Jag gav Lukas 1 Panodil och sedan somnade han ganska snart efter det. När han vaknade sedan var han piggare och inte så ledsen. Senare på kvällen kom Karin förbi för att kolla hur det var med Lukas. Hon hade också med en bit västerbottenpaj till mig då jag inte hunnit äta något när vi var hos henne. Jättegott! Ponta jobbade dessvärre ända till midnatt, men kvällen blev ganska lugn ändå. Jag fick lägga mig med båda killarna i sängen och vi somnade till slut alla tre.
 
På tisdagsmorgonen ringde jag till vår BVC-sköterska för att fråga om råd. Hon tyckte att febern borde vända nu på fjärde dagen. Gjorde den inte det skulle vi söka vård och även om han fick en sådan där lång skrikperiod eller om han blev tungandad för då kunde det röra sig om ett RS-virus. Dock så vände det under dagen och han hade knappt 38 graders feber. Lukas fick mysa med pappa medan Alfons och jag åkte iväg till 421 för att köpa en sista julklapp.

 

Jag köpte även en klänning till mig som jag skulle ha på julafton. Hittade den på Kapp Ahl.

 



På julafton var Lukas feberfri och var sig själv igen. Härligt! Dock så var jag lite småförkyld och Alfons började också bli förkyld, men vi var någorlunda pigga i alla fall. Julen firades i Varberg och vi började med julbord redan till lunch. Lukas tog en brottningsmatch med morfar.

 


 

Alfons och mormor tittade på hela Kalle Anka och morfar och Petter tog en promenad med Lukas. Själv sträckte jag ut mig i soffan i väntan på tomten. När det väl blivit mörkt och vi hunnit med en liten julfika kom han tassande ute på altanen.


 

Alfons hade varit riktigt taggad för att få träffa tomten och han tyckte det var jätteroligt! Han fick hjälpa tomten att dela ut julklapparna.

 





 
Julen är verkligen barnens högtid. Man kommer ju ihåg hur det var när man var liten och verkligen hade önskat sig något och man fick just det. Alfons hade verkligen önskat sig en Bärgarn spy tool box eller som han själv sa "En Bärgarnlåda" där man kan skruva på olika delar på bilen. Detta hade han pratat om flera gånger om dagen de senaste veckorna och som tur var så kom tomten med en sådan!

 
Han fick också kläder, duplo, några småbilar, en Nicke Nyfikenbok, ett pussel mm. Lukas fick mest kläder förstås, men även badleksaker och en bok. Själv fick jag en nessesär med diverse skönhetsprodukter från Clarins, presentkort, köksprylar och en kokbok (LCHF).




Efter julklappsutdelningen tog jag, mamma, Ponta och Lukas en promenad och sedan åt vi lite tomtegröt innan vi åkte hem till Mölndal igen.
På juldagen var Alfons förkyld, hostig och hade feber. Jag var också förkyld, hostig och hade ont i halsen och huvudet. Lukas var bättre i alla fall! Vi vilade ut på förmiddagen och på eftermiddagen var det julfirande hos Karin med Magdalena, Alma och Ivar. I stället för julmat bjöd Karin på torskrygg och blomkålsmos (så snällt att hon gör LCHF till mig). Det var fantastiskt gott!





Vi bytte julklappar. Alfons fick bl a boken Bamse och tjuvstaden. Jag fick också en bok och så fick vi pengar att göra något roligt för. Alfons var inte riktigt pigg och orkade bara leka lite med tvillingarna.

På annandagen var Alfons fortfarande ganska dålig. Han hade  sovit jättedåligt på natten och hostat mycket. Ponta skulle jobba och vi var även bjudna till Gilbert och Anita på julmiddag. Jag hade först tänkt stanna hemma, men alla tyckte att vi skulle komma och även Alfons ville gärna åka dit och leka med My. Vi var hemma och tog det lugnt på förmiddagen. Nu har Lukas börjat fatta hur synten fungerar och killarna spelade lite tillsammans.
 

På eftermiddagen åkte vi ut till Kållered och var med på släktmiddagen. Det blev lite kämpigt för mig. Alfons var lite hängig och ville gärna sitta i mitt knä. Lukas var pigg, men är fruktansvärt mammig för tillfället och godtar inte att någon annan än jag och Ponta bär honom så jag kunde inte få mycket hjälp. Gilbert kunde han acceptera en liten stund, men det var nog den enda... Det var svårt att hinna äta, men maten var jättegod! Det var både julmat och lite annat (en del LCHF-mat också).
Alfons åt nästan ingenting, men till slut fick jag i honom en smörgås och lite glass. Efter det piggnade han till och lekte och busade med My och tvillingarna. På kvällen åkte Gilbert och hämtade Ponta på jobbet så han också kunde vara med en stund. Vi fick dock åka hem vid 20-tiden då barnen var trötta och hängiga.

När vi vaknade på lördagen var hela världen vit, det hade snöat! Alfons blev överlycklig och ville genast ut i snön. Han har längtat så att få bygga en snögubbe som i Frost och har pratat så mycket om snögubben Olof. Tyvärr var det ingen kramsnö, men vi åkte lite pulka i lekparken i stället. Alfons invigde sin julklappsmössa från Polarn & Pyret. Äntligen har jag hittat en mössa som sitter bra över öronen. Kan rekommendera denna mössa som kallas hjälmmössa!

 
På kvällen var vi hos Karin igen och idag var alla hyfsat pigga och kunde leka och ha roligt tillsammans. Middagen bestod av kycklingfilé, blomkålsmos och sås. Jättegott!
 
 


Ivar och Alfons tittar på Pippi.

Kusinhäng

Lukas var på sitt soligaste humör och vågade t o m sitta i knät på Alma.

Vad kan det va för djur?
 
På söndagen hade vi tänkt oss en hemmadag, men Tom, Ulle, Elias och Sigge hörde av sig så vi tog lite pulkaåkning i lekparken i stället. Tyvärr blev Alfons väldigt hostig när han ansträngde sig så vi fick snart gå in. Väl inne blev det bättre så de stannade på en fika och lite innelek. Idag lekte killarna jättebra och även Sigge och Lukas hade trevligt tillsammans.
 
Babyhäng

Bebisarna leker med Lukas julklappsmaraccas.


Elias och Alfons leker med Alfons julklappsgarage.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar