Summa sidvisningar

fredag 30 januari 2015

Weekend i Helsingborg/Helsingör

Vecka 4

Denna måndag ville Alfons för ovanlighetens skull gå ut och leka, så när Lilla My och Anita kom för att hälsa på gick vi till lekparken på en gång. Detta är nog första gången de har lekt bra även utomhus! De började med att gräva och sedan lekte de Bamse och Tjuvstaden! Alfons var Reinard Räv och Lilla My var Bamse tror jag! Efter en stunds utelek gick vi hem och kalasade på plättar som Anita hade med sig. Vilken mysig måndag!

Tänkte skriva något om Lukas sovvanor som inte är de bästa. Nu har han i alla fall blivit regelbunden med två sovpass på dagtid, ett strax före lunch (oftast) och ett framåt kvällen vid ca 16:30. Sen lägger vi oss rätt sent i vår familj, brukar lägga mig med båda barnen vid 21:30-22 och så somnar Lukas kanske vid 22:30. Sedan sover han i allra bästa fall till kl 2 innan det är dags för första amningen. I bästa fall ammar han 2 ggr/natt, men ofta är det 4-6 ggr. Dock så sover han gärna länge på morgonen fram till 9 ungefär. Fortfarande mycket amning alltså, men jag tror och hoppas att det kommer ge sig av sig självt, det gjorde det med Alfons... Även om det är jobbigt att bli väckt på natten så är det rätt mysigt att ha den här lille i sängen (han sover aldrig i spjälsängen...).

På tisdagen var Alfons hos Marie för första gången sedan jul. Han var lite negativ till att gå först. De skulle börja dagen med att gå till en lekpark och det ville inte Alfons. Han satt visst i vagnen hela tiden och sa att han frös.

När de gick in blev det bättre och då lekte han med Pontus och de andra.

På eftermiddagen kom mamma, pappa och Putte hit. Alfons hade längtat så mycket efter dem och han tyckte det var jättekul att de hälsade på! Det blev mycket pusslande och lekande hela kvällen. Jag lagade LCHF-mat och bjöd på till middag. Det blev ugnsrostade grönsaker och kyckling med bacon och jordnötter.

På onsdagen hade det snöat när vi vaknade och då var Alfons piggare på att gå ut. Han gick till Marie och de fortsatte till biblioteket. Sedan åkte de pulka med den andra barngruppen.

När jag hämtat Alfons passade vi på att bygga snögubbe nummer 3 denna vinter. Blev inte mycket snö kvar när vi var klara!

Lukas, Olof III och Alfons.
På kvällen hade killarna babyrytmik hemma. Lukas tycker det är så roligt att klappa händerna nu, så det körde "Klappa händerna när du är riktigt glad".

På torsdagen var Alfons hos Marie igen. Idag var det utelek och sedan teckenspråksträning på schemat. Hoppas Alfons kan lära mig lite teckenspråk snart!

Kvällen gick åt till att packa inför får weekendresa till Helsingborg/Helsingör. Ett besök i bokbussen hann vi också med. Alfons lånade "Bamse och tjuvstaden" som vi såg på kvällen sen.

På fredagen fyllde Ponta 40 år. Vi började med att ge honom hans present hemma (ett bälte, vilket Alfons redan hade avslöjat) och sedan styrde vi kosan mot Helsingborg. Vi åkte tillsammans med Tom, Ulle, Elias och Sigge. Resan gick väldigt smidigt. Lukas sov och Alfons underhöll sig med i-Paden. Vi blev dock hungriga så det blev ett stopp i Väla alldeles innan Helsingborg. Vi åt på IKEA för det är ju smidigt med barnen. Jag åt wallenbergare och fick wokgrönsaker till i stället för potatis. Det var riktigt gott för att vara på IKEA!

Efter lunch åkte vi vidare till Scandic Nord där vi skulle bo. Det var ett jättetrevligt och barnvänligt hotell! Barnen fick ballonger och tatueringar när vi kom och vi installerade oss på rummen. På eftermiddagen badade vi lite i poolen på hotellet. Detta hade Alfons sett fram emot! Vi hade lånat armpuffar av My och dessa fungerade mycket bättre än jag hade trott. Alfons kunde faktiskt "simma" själv med armpuffarna. Han var helvild i vattnet och tyckte det var jättekul. Jag provade att bada med Lukas för första gången, men han tyckte nog det var lite för kallt i vattnet för han blev ledsen och ville inte. Vi fick ta en varm dusch i stället och det gillade han! Sedan bastade vi lite (de vuxna bara). Härligt!

Innan middagen firade vi 40-åringarna (Tom fyller också snart 40) på rummet med lite champagne och snacks.

Vi valde att äta middag på hotellet. Det var jättesmidigt. Det fanns ett lekrum i anslutning till restaurangen där Alfons och Elias kunde busa när de ätit färdigt. Vi försökte också spela lite biljard före maten, men koncentrationsnivån var inte den bästa med fyra småbarn i närheten. Maten bestod av buffé vilket gjorde det enkelt för mig. Det blev ryggbiff, bearnaisesås och sallad.

På vårt hotellrum fanns en stor dubbelsäng och två sängar som man kunde fälla ut. Det slutade med att jag och barnen sov i dubbelsängen medan Ponta fick ta den utfällda sängen. När Alfons sovit en halvtimme vaknade han plötsligt och hostade så han kräktes. Blev lite rädd att det var sjukdom på gång, men som tur var så var det bara en hostattack. Sen sov han lugnt resten av natten.

På lördagsmorgonen vaknade vi vid 8-tiden lite småtrötta efter halvtaskig sömn. Lukas var dock på ett strålande humör och spanade ut över Helsingborg.

En god hotellfrukost piggar alltid upp! Här blev det både äggröra, bacon, yoghurt med björnbär och lite frukt samt te med honung. Alfons fick pannkakor och Lukas smörgås.

Killarna ville leka lite efter frukosten.

Sen gjorde vi oss i ordning och åkte ner till hamnen. När vi kom ur bilarna märkte jag att det blåste riktigt kallt och jag undrade vad vi gett oss in på. Båtresan blev inte rolig. Jag som är ruskigt sjösjuk brukar i regel inte hinna känna av det under den korta resan mellan Helsingborg och Helsingör, men nu blev jag illamående nästan direkt. Var väldigt glad när vi kom fram till Helsingör 20 min senare. Vi gick omkring lite på stan och köpte lite konjak och vin.

Efter ett tag var vi väldigt frusna, men då hittade vi en ganska stor galleria som vi gick omkring i lite. Framåt lunch började Alfons bli gnällig och trött. Vi hade bara enkelvagnen med så vi satte honom uppepå vagnen och då somnade han sittandes. Ponta fick bära honom medan vi gick runt och letade efter en restaurang där vi kunde få plats med våra vagnar. Till slut hittade vi en trevlig restaurang och Alfons fick lägga sig i vagnen och sova medan Lukas fick komma upp och äta. Jag beställde lax utan pommes men med extra grönsaker, men fick in båda delarna. Väldigt mycket och god mat!

Efter maten fick pojkarna leka i ett litet lekland som fanns i gallerian. Detta var som ett litet "lek- och buslandet" fast gratis. Här hade pojkarna jätteroligt!

Framåt kvällen tog vi färjan tillbaka till Helsingborg. Nu hade det börjat snöa, men det blåste inte fullt så mycket så turen tillbaka gick bra för mig. Alfons snodde min telefon och tog kort på sig och Elias.

När vi kom tillbaka till hotellet tog Alfons och jag ett bad i poolen medan Ponta och Tom åkte och köpte sallader som vi åt på rummet sen. Killarna var jättetrötta efter denna heldagsutflykt och la sig i Alfons säng med i-Paden.

På lördagsnatten sov vi bättre. På söndagen åt vi en lång och god frukost innan det var dags att checka ut från hotellet.

Lukas somnade i bilen och sov ända till Falkenberg. Där tog vi ett lunchstopp i Laxbutiken. Där var det verkligen fin mat. Jag åt en jättegod fisksoppa och Alfons fick fish & chips.

Från Falkenberg och hem gick på under 1 timme. Lukas somnade igen och även jag slocknade nog en stund. Vi kom hem till en strålande solig vinterdag med snö, så det var bara att ge sig ut och åka lite pulka!

På väg hem från pulkabacken var Alfons så trött att han slocknade i pulkan. Jag bar in honom och tog av overallen och la honom i soffan. Sen sov han 1,5 timme. Det tar på krafterna att va på resande fot!

Den här veckan har Lukas fått tand nummer 5 och han har nummer 6 på gång. Hoppas han ska sluta bitas när den kommer igenom!