Summa sidvisningar

tisdag 10 februari 2015

Skogsutflykt

Vecka 5

När vi vaknade på måndagen var både Lukas och Alfons snuviga och förkylda, dock pigga! Vi fick besök av både farmor Karin, lilla My och Anita. Barnen lekte och höll igång och vi kalasade på fruktsallad och grädde. På kvällen blev killarna dock sämre och fick feber båda två. Typiskt! Välling smakade i alla fall bra, tyckte Lukas. Nu kan han äta välling på egen hand (och så samtidigt, vilken simultanförmåga!).


På tisdagen fick Alfons vara hemma från dagmamman. Alfons är sällan sjuk länge och han var redan feberfri och rätt så pigg. Tillräckligt pigg för att gå och leka i lekparken i alla fall!


Lite legobygge blev det också under dagen. Här har Alfons byggt en dinosauriebil!


På kvällen fick jag jätteont i halsen. Aldrig kan man undgå att bli smittad av barnens baciller! Kunde inte sova mer än ca 3 timmar på natten då jag hade så ont i halsen och nästa dag var jag dunderförkyld. Onsdagen blev således riktigt seg. Att det spöregnade/snöade från morgon till kväll underlättade inte precis. Det krävdes 4 Alvedon för att orka med barnen. Jag fick bl a sysselsätta Alfons med lite vattenfärgsmålning.



Även torsdagen blev jobbig. Jag hade haft så ont i halsen och öronen på natten att jag inte kunnat sova så många timmar. Alfons var i alla fall frisk och kunde gå till Marie. På eftermiddagen kom Karin hit en stund och passade Alfons när Lukas sov. Då kunde jag också gå och lägga mig en stund. Alfons tyckte det var mysigt att få lite egentid med farmor. De byggde tågbana och lite annat. Det är tur att barnen leker med varandra lite mer nu så att jag inte behöver underhålla dem hela tiden.



På fredagen hade det kommit mera snö och jag var lite piggare. Den värsta öronvärken hade gått över och jag och Alfons kunde njuta lite av snön. Vi gick till Harrys lekpark och byggde denna snögubbe, Olof IV.


Helgen blev rätt så lugn. Passade på att ta igen mig och bli frisk. På söndagen var alla pigga och glada igen. Vi var sugna på en utflykt så vi drog iväg upp i skogen bakom Bifrost med Nicklas, Sara och Alice. Vi tog med pulkor och en minigrill så det blev lite korvgrillning. Mysigt! Barnen tyckte det var jättekul att åka i den långa pulkabacken och de var väldigt tuffa!
 

Påpälsad

Alice och Alfons redo för ett åk.



Jag ville också åka lite pulka.

Någon hade byggt en liten snömur som var rolig att leka bakom.
Och här kommer lite LCHF-mat jag ätit under veckan:

Omelett med purjolök och ost (frukost)

Entrecote med kålrotsgratäng och bearnaisesås

Herbamaretorsk med kålrotsmos
Gräddblandad keso med bär (frukost)

Falsk mannagrynsgröt med blåbär (frukost)
Jag måste säga att LCHF är väldigt god mat och är egentligen bara lite krångligt när man ska på utflykt. När vi var ute och grillade korv t ex så åt jag bara korv (lite tråkigt utan bröd). Dock så skulle man nog kunna baka LCHF-korvbröd och ha till sådana här tillfällen. Det gäller bara att planera lite i förväg. Magen mår också mycket bättre så det är verkligen värt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar