Summa sidvisningar

onsdag 18 februari 2015

Klåfingeråldern

Vecka 6

Ny vecka och vi började bli friska från förkylningarna. Kände mig ganska pigg och drog igång med lite bakning på förmiddagen. Det blev fröknäckebröd och Alfons hjälpte till och assisterade. På eftermiddagen kom Anita och Lilla My och hälsade på. Det blev lite pulkaåkning i lekparken, men ganska snart började Alfons frysa och ville gå hem. Efter lite mellis blev han på bättre humör och lekte så gott med Lilla My. Efter att My gått hem fortsatte vi att leka lite med Alfons Bärgarnlåda.


Lukas är nu i en ålder där han ska in precis överallt. Så fort man öppnar kylskåpet eller något annat skåp i köket så är han där och ska dra ut grejer. Här har jag låtit honom greja lite (man får typ muta honom med att få riva i kylskåpet om man ska få diska i fred. Lukas verkar va en blivande kock för han hade fått tag i både kastrull, morot och purjolök och fattade att grönsakerna skulle va i kastrullen!

 

Så nöjd!


På tisdagen hade vi bokat in Alfons på ett läkarbesök på Barnmedicin p g a hans hosta/förkylningsastma. Han har varit mycket hostig i vinter och vi har använt inhalatorn mycket så därför skulle vi se över om han behövde någon mer effektiv medicin. Lungorna lät bra och läkaren tyckte inte det var någon fara. Dock så ska han få prova ytterligare en medicin som vi ska köra med lite mer intensivt ett tag för att få bukt på hostan. Alfons fick också väga och mäta sig och han vägde nu ca 13,5 kg och var 91 eller 92 cm lång.

På eftermiddagen var jag sugen på att göra något trevligt med killarna så vi tog en promenad till Kaffebubblan där vi inte varit på ett tag. Där var det jättelugnt och vi hade hela cafét för oss själva. Jag provade en energiboll (slags chokladboll med nötter och dadlar, LCHF) som var jättegod. Alfons fick också en chokladboll och Lukas fick nöja sig med banan. Sen lekte vi lite och gick även till biblioteket en sväng.


På hemvägen blev båda killarna jättetrötta och somnade.


På torsdagen fick jag äntligen tid att gå på babyrytmik med Lukas. Vi hade inte varit där på flera månader pga sjukdomar och annat. Det var jättemysigt och trevligt att gå på rytmik och han var mycket mera med den här gången än sist. Vi stannade kvar en stund efteråt så att Lukas fick leka lite och han var riktigt tuff den här gången och kröp omkring och utforskade lokalen och leksakerna.

På eftermiddagen hämtade jag Alfons hos Marie och efteråt stannade vi kvar och lekte lite på gården med Pontus, Emilia och Maria. På kvällen blev det ett besök i bokbussen där vi lånade Pippi på de sju haven som vi såg senare på kvällen. Alfons är mycket för pirater just nu!

På torsdagsnatten sov Lukas oroligt och var feberhet. Han var så varm att jag inte klarade av att ha honom på bröstet så jag gick upp och tog tempen som landade på 39,1. Han fick en Panodil och sedan somnade han om. På morgonen hade han fortfarande 39 graders feber. Lyckligtvis så var Ponta ledig på förmiddagen så Lukas fick vara hemma och sova på pappas bröst medan Alfons och jag gick till öppna förskolan. Det var längesen jag var där med bara Alfons och det var jättemysigt! Han som inte brukar vilja vara med på sångstunden tyckte det var jätteroligt nu när vi var själva.

Lilla himmelbit
Vi hann även med att leka med bilar, bygga lego och åka rutschkana. Alfons käkade pannkakor och jag tog en kopp kaffe.

Sedan blev det en lugn eftermiddag och kväll då vi bara var hemma och pysslade om den här febrige lille killen. Han åt inte mycket under dagen, men välling går alltid ner.


Lördagen blev också en hemmadag då Lukas fortfarande hade feber, dock verkade han inte sjuk på något annat sätt. Tand nummer 6 tittade fram och jag tänkte att febern kanske berodde på tandsprickning. På eftermiddagen gick Alfons och jag till en lekpark i Bifrost där det fanns en stor gunga. Efter att ha lekt och busat en lång stund ville Alfons gunga i den här. Jag gungade väl honom i 5 minuter och sedan tyckte jag han varit tyst ovanligt länge. Han hade somnat!


Som tur var hade jag vagnen med så Alfons kunde fortsätta sova medan jag promenerade hem. På hemvägen såg jag en fågel som badade i en vattenpöl. Vårtecken!



På kvällen var det äntligen dags för melodifestival! Jag kalasade på vitt vin och mörk choklad till mellon. Tyckte bäst om Jessicas låt som gick vidare.

På söndagsmorgonen hade Lukas fortfarande feber, men nu hade den sjunkit till 38. Vi hade tänkt åka till Varberg om Lukas var frisk, men nu bestämde vi att mamma och pappa skulle komma hit i stället. De kom upp en sväng på eftermiddagen och vi tog en promenad till en lekpark. Sedan tog vi en fika hemma.

På kvällen var Lukas feberfri och glad så killarna fick bada lite. Båda två gillar verkligen att bada!







Och här kommer lite LCHF-mat från veckan:
 
Kesoplättar med grädde och hallon.

Ägg, bacon och tomater.

Renskavsgryta med kålrotsmos.

Svampsoppa med bacon och fröknäcke.

Fläsk, löksås och blomkålspotatis.

Kardemummaomelett med björnbär och turkisk yoghurt.

Bacon, löksås och blomkålspotatis.

Älggryta med blomkålsris.

Falsk mannagrynsgröt med hallon och fröknäcke.

Kycklingspett med jordnötssås och wokgrönsaker.

Tacos (utan bröd/chips).

Svampomelett med sallad.

Entrecote med kålrotspommes, rödbeta och bearnaisesås.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar