Summa sidvisningar

fredag 27 februari 2015

Lukas första kalas

Vecka 7

När vi vaknade på måndagsmorgonen var Lukas rödprickig! Nej, tänkte jag. Nu har han åkt på något nytt. Jag ringde BVC-sköterskan Kelley och berättade att Lukas haft feber i tre dagar och nu var feberfri, men rödprickig och hon kunde nästan säkert säga att det var tredagarsfeber. Efter att febern gått över brukar barnet bli rödprickigt. Det kliar inte, men barnet smittar fortfarande. Det var ju skönt att det inte var något nytt!

Måndagen bjöd på sol och värmerekord. Jag packade med kaffe och tog en promenad till Bifrost med killarna på eftermiddagen. Alfons och jag fikade lite medan Lukas sov och sedan blev det lek. Träffade en trevlig mamma i lekparken som också hade två killar, men de var lite yngre än mina. Alfons lekte lite med den äldsta pojken som var två år och hette William.

Njuter av solen.
På tisdagen var det också underbart väder. Alfons och gänget var på studiebesök på brandstationen vilket Alfons tyckte var väldigt spännande! Han ska bli brandman när han blir stor, eller sjörövare, säger han. Får hoppas på det första!


Efter studiebesöket åt barnen lunch utomhus för första gången i år.



Sedan var de i lokalen i Fässberg. Jag tog sällskap med Pontus mamma när vi skulle hämta dem och sedan stannade vi på en gård i närheten så att barnen fick leka. Det är så härligt när de kan va utan vantar och mössa. Alfons gillar inte alls att ha vantar!

På onsdagen var Alfons och gänget på biblioteket. Efteråt fick alla barnen vara hos Carina (extradagmamman) för de skulle byta dörrar i Maries lägenhet. När jag hämtade Alfons hos Carina gick vi vidare till Harrys lekpark med Pontus & c:o. Alla fyra barnen ville gunga så ett tag var alla gungorna i lekparken upptagna!


Dagmammorna hade fått ett gäng böcker från biblioteket och alla barn hade fått välja varsin bok. Alfons valde den här som vi läste på kvällen. En jättegullig bok!


Torsdagen började jag med att prova ett nytt recept, LCHF-våfflor, till frukost. Dock blev inte dessa våfflor så bra. De blev lite sladdriga och inte särskilt frasiga, dock goda i smaken. Nästa gång provar jag nog ett annat recept, kanske med mandelmjöl. Lukas tyckte i alla fall att det var gott!


På eftermiddagen var det dåligt väder så när jag hämtat Alfons hos Marie gick vi och handlade för att kunna baka lite. Det fick bli hamburgerbröd (LCHF) som är bakade på bl a kokosmjöl. Alfons tycker alltid om att vara med och baka och han ska smaka på allt!

Alfons kan både baka och prata i telefon samtidigt.


Så här ser hamburgerbröden ut. Jag använder dem som vanliga mackor också.


 

Under dagen kom en tilltagande huvudvärk som gjorde det svårt att sova på natten sen. Fick gå upp och ta Alvedon mitt i natten. På fredagen var jag rätt trött och fick vila lite på förmiddagen. På eftermiddagen var jag piggare och då tog jag med barnen och åkte och hälsade på Tom, Ulle, Elias och Sigge så Pontus fick vila lite för han skulle jobba på natten sedan. Det blev en mysig eftermiddag med lek och fika. Jag provade att äta en Almondytårtbit som är glutenfri och det gick bra.

Eftersom Ponta jobbade natt (18-05) så fick båda killarna sova i min säng. Det gick faktiskt bra. Jag var mest orolig för att Alfons skulle vakna och skrika. Det gör han ibland när han har mardrömmar, men han sov lugnt hela natten. Lukas vaknade några gånger som vanligt, men det gick bra.

Lördagen blev rätt lugn. Jag och Alfons cyklade till Hemköp och handlade. På kvällen skulle vi till Tom och Ulle hela familjen. Jag promenerade dit med Lukas för det var soligt och fint väder. Sen beställde vi thaimat och såg på Melodifestivalen. Det blev en trevlig kväll. Jag gillade båda låtarna som gick vidare och även Linus Svenning som gick till andra chansen.


Lukas och Sigge

På söndagen var det dags för Lukas första kalas! Jag bakade baguetter för första gången och de blev riktigt bra!


De som kom på kalaset var mamma, pappa, Petter, Karin och Ulf. Vi bjöd på baguetter med brieost och seranoskinka och sedan tårta förstås. Hade gjort en chokladtårta med äppelmos i och jag vågade mig på en pytteliten bit.


Alfons ville också vara med och gratulera Lukas, fast vi skulle fira honom på hans födelsedag.


Ja må han leva!






 Alfons var inte avundsjuk på att Lukas fick presenter, men han ville gärna hjälpa till och öppna.




 Idag gick det bra att sitta hos morfar!






Lukas gör indianvrålet
 Lukas fick lite hjälp med att blåsa ut tårtljuset!




Den här leksaken fick Lukas av mormor och morfar. Den var rolig tyckte han! (Även Alfons gillade den).
 


Lukas fick också dessa presenter:

Från morbror Putte:


Från mormor och morfar:





Från gammelmormor Cajsa:


Från farmor och Ulf (och även pengar):







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar