Summa sidvisningar

söndag 8 mars 2015

Lukas fyller 1

Vecka 8

Jag började veckan med en shoppingtur på Frölunda Torg alldeles ensam. Vilken lyx! Lukas hade fått ett par fodrade gummistövlar som var för små så jag bytte dem till en storlek större. Mamma hade också köpt en outfit till Lukas med sjömansstuk och den hade även jag köpt så jag bytte den ena till en cool tröja i stället. Var även på BR och hämtade ut en födelsedagspresent till Lukas. Det blev en talrik med sked. Väldigt uppskattat av Lukas!


På eftermiddagen kom My och Anita hit. Det blev kojbygge i köket. Även Lukas fick vara med!





Sen fick de hjälpa till att äta upp tårtan från Lukas kalas. Idag vågade jag inte fuska och äta tårta så det fick bli fröknäcke för min del.

På kvällen lät jag Lukas äta själv för första gången. Det skulle jag aldrig ha gjort. Blev mycket städning för mig efteråt, men han tyckte det var riktigt kul!


På kvällen fick Lukas inviga sin nya tigerpyjamas.



På tisdagen var det Lukas födelsedag! Det är allt speciellt med den första födelsedagen. Tänk vad mycket som har hänt under det första året! Första året med Lukas har varit mysigt, spännande, roligt, men även jättejobbigt, mest för att jag haft så mycket magproblem. Nu ser jag fram emot att hans andra år ska bli lättare och att jag ska kunna njuta mer av den här lille solstrålen. Jag ser fram emot att han ska tulta runt på gräsmattan här ute i vår.

Lukas får en födelsedagspuss av storebror.


Lukas födelsedag blev rätt lugn då vi firat honom under helgen. Alfons var hos Marie så vi gick och hämtade honom på eftermiddagen. Stannade kvar på gården och lekte lite. Sedan gick vi till fruktaffären och köpte jordgubbar som vi kalasade på hemma. Alfons och jag sjöng för Lukas och gav honom presenter. Lukas fick den här tröjan:


Och den här pyjamasen:



Lukas fick även ett paket med posten. Det var spännande! Paketet var från kusin Alma och Ivar och faster Magda.


Det var den här fina barbapapadressen:



Roligast var ändå kortet som kusinerna hade gjort till Lukas.


Lukas fick också kort och pengar att köpa nåt fint för av Conny och Asta:



Dagen till ära fick Lukas ha sina nya kläder som han fått av gammelmormor Cajsa. Så fin i vitt! (Tur att det finns Vanish).


På onsdagen var det dags för Lukas 1-årskontroll på BVC. Lukas var 74,3 cm lång och vägde 9,9 kg. Faktiskt ligger han nu under på vikten, han som alltid varit stor. Han har bara gått upp 0,5 kg på 4 månader. Dock så var det ju ungefär då han började krypa och röra sig mer så det är ju inte så konstigt. Dock så tyckte Kelley att han nu skulle få lite extra fett i maten och att han också skulle gå över till att äta mer av vår mat. Lukas fick också vaccination. Han blev ledsen så klart, men det gick fort över.

Efter BVC var jag hembjuden till Jennie och Viktor från vår syskongrupp på en liten babyträff. Jag har tyvärr inte kunnat vara med så mycket när gruppen har träffats, men idag passade det. Det var jättetrevligt att träffa de andra mammorna och barnen. Jennie bjöd på jättefräsch fruktsallad och det var ju bra för mig som inte äter fikabröd. Lukas var på gott humör hela träffen trots att han bara sovit 5 minuter i bilen.

På eftermiddagen hämtade jag Alfons hos Marie och sedan gick vi hem och gjorde blåbärsglass (LCHF) efter ett recept jag sett i "Klockan nio hos stjärnorna".


På torsdagen var Alfons och hans kompisar i den roliga lekparken med röret vid Hemköp. Den gillar Alfons skarpt!


På kvällen besökte vi Bokbussen. Även Lukas hittade en bok som han ville låna den här gången.


Alfons lånade filmen "På rymmen med Pippi Långstrump" som vi såg på kvällen. Snacka om nostalgi! Detta var en av mina favoritfilmer när jag var liten och jag tycker fortfarande den håller måttet. Efter att vi hade sett filmen sa Alfons: "Jag vill också rymma!".

På fredagen tog killarna och jag en promenad till Mölndals centrum och fikade på Kaffebubblan. Det är så mysigt där och så har de alltid LCHF-bakverk vilket är trevligt!

Kaffe, mangosmoothie och energiboll.
 Efteråt fick killarna leka lite i lekrummet. Nu börjar Lukas gilla Kaffebubblan också.


På lördagen fick Pontus rycka in och jobba några timmar. Men innan dess hann vi med en storhandling på Willys. Vi fick besök av farfar Göran och Gunvor som vi mötte upp i Sisjön. Lukas skulle få en cykelstol och cykelhjälm i present av farfar och vi tittade efter det på XXL, men hittade ingen som vi gillade så det får vänta tills det kommer in lite mer att välja på längre fram i vår. På eftermiddagen var vi hemma och pysslade lite. Jag gjorde tårtan till Lukas kalas och Alfons fick leka med farfar och Gunvor.

Hallontårta med sockerkaksbotten och vaniljkräm.


Jag och Gunvor tog sedan en promenad med Lukas medan Alfons och farfar gick till lekparken. När Pontus kom hem från jobbet åkte vi till Mr Johansson för att äta middag.



Tyvärr blev det inte så trevligt som det brukar vara där för Alfons kräktes mitt i middagen. Som tur var så hade vi med extrakläder till honom, men man tappade ju matlusten lite. Jag var rädd att han blivit sjuk, men han satte nog bara i halsen för han var pigg och ville ha glass direkt efteråt.

På söndagen var det dags för Lukas andra kalas. Gunvor lagade en grönsakssoppa och jag bakade baguetter innan gästerna kom. Förutom farfar och Gunvor var det Gilbert, Anita, Jesper, Maja, My och lilla Signe som kom på kalaset. Lukas fick fina födelsedagsblommor.


Han fick även ett badlakan med sitt namn på.


Han fick också två par vantar med snöre. Väldigt bra eftersom det alltid fattas en vante här hemma!


Vi kalasade på soppa, baguetter och tårta och hade en mysig eftermiddag tillsammans som sedan avslutades i lekparken.

Gäster på kalaset.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar