Summa sidvisningar

söndag 18 januari 2015

Shopping och barnkalas

Vecka 2

Veckan började med en lugn hemmadag med killarna då Ponta jobbade. Vi pusslade Alfons nya muminpussel och var ute och lekte en stund på Alices gård. När vi var där kom en liten flicka som såg ut att vara i Alfons ålder och försökte ta kontakt med mig. Hon pratade dock inte svenska så jag förstod inte vad hon sa. Jag såg ingen förälder i närheten och började oroa mig. Försökte fråga var hon bodde och var hennes mamma var, men hon verkade inte förstå svenska alls. De enda som var ute på gården var ett gäng killar som spelade innebandy. Jag gick bort till dem och frågade om de kände igen den lilla flickan. Då visade det sig att en av killarna var hennes storebror. Han verkade inte ha stenkoll på sin lillasyster precis, men det var ju skönt att hon inte var borttappad!

På kvällen var Lukas på sitt busigaste humör. Båda killarna höll igång till 22:30 (Ponta jobbade till midnatt). Här är Alfons lite trött och vill se på TV, men Lukas vill leka!



Tisdagen blev en seg dag hemma med killarna då det regnade från morgon till kväll. Fick med mig dem på en liten promenad till Hemköp där vi handlade. Annars var det bara att försöka sysselsätta dem hemma. Alfons fick måla lite med vattenfärger. Lukas har nu lärt sig att skaka på huvudet, men jag tror inte att han menar att säga nej utan det är nog bara en rörelse han har upptäckt.

På onsdagen var Nicklas hemma med Alice så då gick vi och lekte lite med dem på en gård i Bifrost. Även Elin, Vilma och lilla Agnes var med (som sov hela tiden). Alice ville gärna gunga Lukas och det gillade han!

På torsdagen var Ponta ledig så då tog vi en tur till Freeport där vi inte varit på länge. Jag var tvungen att gå in i Lindtbutiken och köpa extra mörk choklad 85 % som är tillåtet på LCHF. Kan vara gott att smaska på någon helg när man är godissugen. Ponta handlade på MQ där han fått presentkort i julklapp. Jag var inne på Polarn &Pyret och köpte en födelsedagspresent till lillkusin Alma. De har så fina kläder där. Var även inne på Panduro och köpte maxipärlor till Alfons så han kan fortsätta göra pärlplattor.

Alfons upptäckte att Blixten McQueen bodde på Freeport så det fick så klart bli en liten åktur med honom.



Sedan skulle vi gå till leksaksaffären och köpa en present till Elias, men då var Lukas lite grinig så han och jag slank in på Intermezzo och tog en fika i stället. De hade en LCHF-chokladkaka som jag tog till kaffet och Lukas fick en banan. Sedan var vi nöjda med shoppingturen och åkte hem igen.

På kvällen gick vi till bokbussen hela familjen och lånade lite nytt. Även Lukas tycker det är roligt i bokbussen nu!


På fredagen kom Ulle, Elias och Sigge hit då vi skulle planera en resa som vi ska göra tillsammans. När Ponta fyller år ska vi lämna stan och tillbringa en weekend i Helsingborg/Helsingör med familjen Bengtsson Kvarnström. Det blev hotellbokning och lite planering medan barnen lekte och busade. En liten fika hann vi också med.

På lördagen var Alfons sugen på att åka till Frölunda Torg. Han har länge sparat för att kunna köpa brandbilen Rödis från Cars och nu hade han fått ihop 100 kr som den skulle kosta. Alfons och jag begav oss till "torget". Först köpte vi en födelsedagspresent till Ponta som snart fyller år. Sedan gick vi till BR där Alfons fick inhandla sin brandbil. Efter en lång stund på BR var jag kaffesugen så då gick vi till Cappuccino. De hade tyvärr inget LCHF-fika så det fick bara bli en kaffe för min del. Alfons fick en smaskig blåbärspaj.



När jag vaknade på söndagen mådde jag jättekonstigt. Hade huvudvärk och ont i halsen och kände mig helt slut. Jag fick gå och lägga mig igen efter frukost och när jag gick upp mådde jag lite bättre. Velade in i det sista om jag skulle gå med på Elias 3-årskalas, men till slut bestämde jag mig för att följa mig. Det kändes som rätt beslut för jag kände mig piggare och kalaset var jättetrevligt med inte så många barn. De bjöd på korv med bröd och marängsviss och jag kunde ju äta korv och sedan banan med grädde så det funkade bra för min del.

Alfons lekte och busade med Elias och en annan kille. Lukas lekte lite med Sigge. Nu är de ganska jämnstora trots att Sigge är 2 månader yngre.


Mot slutet blev det fiskdamm och det var killarna väldigt exalterade över! Alfons leker jätteofta att han fiskar nu så det var roligt! (Till sommaren får vi kanske ta ut honom på en riktig fisketur i farfars båt).


Den här veckan har Lukas lärt sig en ny färdighet nämligen att klappa i händerna. Han förstår också när jag uppmanar honom att göra det. Det är så gulligt! Han klappar i händerna flera gånger varje dag! Han har börjat säga "dada" och då tror jag att han menar pappa. Han har redan kunnat säga mamma ett tag. Sen så har han också börjat säga "dä", men det har jag ännu inte listat ut vad det betyder!

Jag kör på med LCHF och tycker att det fungerar bra nu. Här kommer lite mat från veckan:

Skinkrullar fyllda med broccoli och sparris. Till det blomkålsris, sallad och sås.

Lördagsmys! Havskräftor och räkor med romsås, avokado och pepparrotsvisp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar