Summa sidvisningar

måndag 12 januari 2015

Nyårsfirande

Vecka 1

Efter julhelgen kände jag för att komma hemifrån lite med killarna när Pontus skulle jobba så jag begav mig till Kaffebubblan. Ringde även Alfons dagbarnskompis Pontus mamma så vi fick sällskap av dem. Alfons tyckte det var så roligt att leka med Pontus igen! Alfons åt plättar med sylt och grädde och även Lukas fick smaka.


Efter fika och lek gick vi vidare till biblioteket. Alfons och Pontus var så busiga och kastade snöbollar på mig!

På biblioteket blev det lite pussel och dataspel. Lukas tycker det är så kul att bara krypa runt där.


Alfons lekte även med ett par äldre barn som var där. De klädde ut sig och lekte i kojan som finns på barnavdelningen. Alfons klädde först ut sig till häst.


Och sedan ville han vara kung!


Ponta jobbade även på tisdagen. Lukas provade sin nya julklappströja med luva.


Jag hade hört att snön skulle töa bort så jag skyndade mig ut med Alfons på förmiddagen för att bygga en snögubbe. Nu var det milt och kramsnö! Vi lyckades faktiskt bygga en Olof till Alfons stora förtjusning! Det var inte igår man byggde snögubbe. Det var kul, men ganska jobbigt!




På eftermiddagen fick vi besök av mormor och morfar. Skönt med lite sällskap och avlastning! Vi började med en nyttig fika (måste få lite ordning på Alfons sockerintag nu). Sedan blev det lite innelek och bygge med kapplapinnarna.


Jag, pappa och Lukas tog en promenad till Hemköp och handlade lite till middagen. På kvällen lagade jag LCHF-mat och bjöd dem på. Det blev renskavsgryta med blomkålsris. Det tyckte de var gott!

På nyårsafton hade vår snögubbe rasat, men vi byggde genast en ny.


Ponta jobbade 12-18, men Nicklas, Sara och Alice kom hit på eftermiddagen och vi förberedde tillsammans för nyårsfirande.


Lägg till bildtext


Eftersom vi grillat mycket med dem i somras hade vi bestämt oss för att grilla även på nyårsafton. Nicklas fick tända grillen och när Ponta kom hem från jobbet hade vi i alla fall börjat lite med maten. Alfons och Alice klädde ut sig och lekte under tiden. Här ser det ut som två små flickor, men det är Alfons som har sin Pippiperuk.



Dock så var det lite svårgrillat i det fuktiga vädret och det tog tid att få köttet klart. I väntan på maten tog jag mitt första glas vin sedan jag blev gravid med Lukas. Det var verkligen gott!



Sent omsider blev maten färdig och den var väl värd att vänta på. Det blev grillad fläskfilé med ugnsbakade rotfrukter, sparris och sallad med fetaost samt en god sås.


Till efterrätt blev det crème brulé med färska hallon. (Här valde jag att gå ifrån LCHF eftersom det var nyår).


Hur många kockar får det plats i vårt lilla kök???


Vi hade dragit ut bäddsoffan på kontoret ifall barnen ville sova där, men de höll igång till 23 alla tre barnen, sen var det god natt! Vi vuxna skålade in det nya året och var väl uppe till 1 i alla fall. Det var länge sen man var uppe så länge. Ett trevligt nyår!

På nyårsdagen sov barnen länge som tur var! Vädret var inte så fint men på eftermiddagen tog vi oss ändå ut till en lekpark på Axgatan med Nicklas, Sara, Alice och Vilma. Hade med lite fika och det värmde gott med kaffe i det ruggiga vintervädret. På kvällen bakade jag och Alfons fröknäcke som man kan äta på LCHF. Det blev faktiskt jättegott och kan även rekommendera det till folk som äter normal kost. Passar väldigt bra till ostbricka och var busenkelt att göra.


På fredagen var jag och Alfons ute på en shoppingrunda. Vi började på ÖB och åt lunch i fiskaffären där. Jag åt en fantastiskt god fisksoppa med saffran. Sedan åkte vi vidare till Ikea. Det enda jag köpte var fotoramar, men Alfons gillar att leka på Ikea så vi var ändå där ganska länge. Det här ritprogrammet tycker han är väldigt kul.


På lördagen var vi sugna på en utflykt så då bar det iväg till Sjöfartsmuséet. Även Nicklas, Sara och Alice hängde på. Alfons och Alice gillade Akvariet med alla fina fiskar. Även Lukas var lite intresserad.




På de andra våningarna var det mer om båtar och sjöfart. Där fanns bl a en fartygssimulator och jag blev nästan sjösjuk av att stå i den. Men Alfons tyckte det var häftigt. Provade även lekrummet och där fick Lukas också komma ner på golvet lite.


Där fanns även ett rum där man kunde sitta och äta och det passade bra eftersom vi hade med eget fika.

På natten fick jag ont i magen. Vet inte om det berodde på att jag ätit äppelkaka som i och för sig var bakad på mandelmjöl, men innehöll socker. Brukar dock inte vara så känslig för socker så jag vet inte om det var det. Får fortfarande ont i magen vissa nätter, men inte så att jag ligger vaken hela natten som det var förr i alla fall. Den här natten sov jag kanske 4 timmar. Var lite sliten sen så jag passade på att vila med Lukas när han sov middag.

På eftermiddagen promenerade vi bort till Karin för Charlotta, Hanna och Elias var där på besök. Dem hade vi inte träffat sedan i maj så det var ett kärt återseende. Alfons och Elias satte igång och leka direkt. Det var roligt att se! Barnen fick julklappar och Alfons fick även födelsedagspresent i efterskott. Lukas fick en mjuk Blixtenbil och en babybok.


Alfons fick en målarbok med diverse målargrejer och ett Muminpussel med hela 100 bitar.



Vi åt jättegod lax med blomkålsmos och sedan blev det lite ostbricka. Hanna och Elias var så snälla mot Alfons. Det var roligt att träffa storkusinerna! Hanna hade gjort de här fina teckningarna till mig och Pontus.


Så var denna vecka slut! Den här veckan har Lukas lärt sig en ny färdighet, nämligen att vinka. Eller rättare sagt så höjer han handen till hälsning. Han går även runt möbler utan problem och kan stå utan stöd. Nu väntar vi bara på att han ska ta sina första steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar