Summa sidvisningar

måndag 6 juli 2015

Sommarens första havsbad

 Vecka 27

Den här veckan skulle Ponta jobba det tidiga skiftet vilket innebar 5-14, 6-14 eller 6-15. Alltså fick Alfons vakna ensam på måndagen, men detta gick bra. Han kom in till mig och Lukas och så låg vi och kollade lite på min telefon tills det var dags att gå upp. Det gick rätt bra att va själv med barnen på morgonen/förmiddagen. Enda svårigheten var att få Lukas att sova middag. Han brukar annars somna lätt på Pontus mage i soffan, men det gör han inte så lätt på mig. Vi tog en promenad före lunch för att söva honom, men han var pigg som en mört! Vi fick gå hem och äta lunch i stället och sedan bädda ner oss i sängen alla tre. Till slut somnade Lukas.

När Ponta kom hem åkte han genast iväg och klippte sig och då kom jag på att jag själv inte klippt mig på 8 månader så när han kom hem fixade jag en tid på Salong Forum. Alfons ville följa med och se hur det gick till. Han har aldrig klippt sig hos frisör tidigare utan Ponta brukar klippa honom hemma. När Alfons såg att det fanns en bil som barn kunde få sitta i under klippningen blev han också sugen på att klippa sig så vi gjorde ett försök. Det gick jättebra! Frisören tyckte Alfons var jätteduktig på att sitta still. Han blev jättesnygg och jag tyckte han såg mycket mer vuxen ut när han blev ordentligt klippt. Efteråt fick han kaka och ett chokladägg av frisören.

Före


Efter
Tisdagen blev lite kaotisk då killarna var i luven på varandra på morgonen. De bråkade hela tiden så jag knappt kunde göra frukost. Nu när Lukas blivit större leker de mer, men det blir också mera bråk. Efter frukost blev det äntligen lugnt och vi kunde pyssla lite och rita. Alfons ritade en fin rymdraket.


Nu kom också värmeböljan så vi fyllde poolen på förmiddagen och på eftermiddagen bjöd vi in Emma, Moa och Lyra för ett litet poolparty. Vi hade gjort fruktsallad och Emma hade också med jordgubbar och bigarråer så det blev jättegod och nyttig fika innan de röjde loss i poolen. Tjejerna var lite rädda när Alfons skvätte på dem, men de skvätte allt en del själva också. Lukas fick ha sin UV-keps och den accepterade han ganska bra. Den fick i alla fall sitta på ett tag. Annars gillar han inte alls att ha något på huvudet.





På onsdagen hade vi stämt träff med Ulle, Elias och Sigge i Statsparken. Vi hade med lite mellis så det blev picknick och en massa lek. Lukas var trött så han fick ta en sovstund, men Alfons och Elias lekte och busade i parken. Fontäner är ju alltid roligt. Vi började med att doppa fötterna, sen gick det längre och längre. När killarna började vada ut i vattnet och blev blöta på byxorna så var det dags att gå hem.

 
Torsdagen blev en lugn hemmadag med lite jordgubbsplocka och bad i poolen. Nu mognar jordgubbarna väldigt fort och varje dag får vi ihop minst en sån här talrik. Lukas är precis tokig i jordgubbar och äter även de omogna om han får chansen.  
 
 
På fredagen skulle jag prova att göra LCHF-våfflor till frukost, men det gick inte alls. De blev alldeles sladdriga och fastnade i våffeljärnet så jag tänkte om och gjorde pannkakor i stället. Det blev faktiskt rätt så gott med lite vispgrädde och svarta vinbär på.
 
 
På lördagen blev det äntligen badpremiär då vi åkte ner till Varberg över dagen. Vi började med att äta lunch på Burger King och Alfons fick leka i hoppborgen som föreställde Spindelmannen. Den har vi sett från vägen flera gånger så det var kul att han fick prova det.
 
Sedan styrde vi kosan mot Apelviken. Det visade sig omöjligt att få en parkering. Som tur var så har pappa en kompis som bor nära Apelviken så vi fick ställa oss på hans uppfart och promenera till stranden. Detta var första gången Lukas fick härja på stranden och han älskade det! Trots att han inte sovit höll han igång och var på ett strålande humör. Han ville även ut i vattnet och doppa sig!
 

Det var faktiskt varmare än väntat i vattnet, ca 21 grader så även jag badade lite. Alfons var sjövild som vanligt och badade tills han hackade tänder.


Det blev en liten glasspaus på stranden. Jag provade en ny Magnum som tyvärr inte var så god, någon slags yoghurtglass. Vi provade också våra krabbfiskespön som jag tillverkat dagen före, men tiden var knapp och vi hann inte få några krabbor. Det var i alla fall flera andra barn som fiskade krabbor så Alfons fick kolla på deras fångst. En tjej skulle släppa ut alla krabborna i havet och då kilade de över Alfons fot, men han blev inte rädd.

Efter badet åkte vi hem till mormor och morfar och drack kaffe. Killarna fick leka med båtbanan och busa i trädgården. Vi var också uppe på vinden som Alfons har insett är en riktig skattkammare. Vi hittade ett par dinosaurier, två badankor och en bok om Pulvret som vi tog med hem.

Lukas framför rosorna hos mormor och morfar.

Tramströtta!

Lukas har hittat en liten vattenkanna.

 
Söndagen blev en lugn fixardag hemma. Alfons och jag hade hittat fläderträd i lekparken så vi tog en vända dit och plockade lite fläderblommor. Sedan gjorde jag en sats flädersaft som skulle stå till sig i dagarna tre. Killarna var med och pysslade med detta.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar