Summa sidvisningar

torsdag 30 juli 2015

Första semesterveckan

Vecka 30

Nu har Ponta semester i tre veckor och det känns som semester även för mig. Bara att vara två vuxna hemma hela tiden underlättar ju något enormt. Jätteskönt! Vädret var ju inte kanon när semesterveckan drog igång, men man får hitta på lite andra aktiviteter än stranden. Vi började med en god frukost innan vi drog iväg till Gullbergsbro för att hälsa på Reine och några andra klubbmedlemmar.

Kanelomelett med vispgrädde och blåbär.
Vi hade inte varit på golfen på ca två månader, men där var så fint och välskött som vanligt. Vi hade rensat ur lite leksaker som vi tog med och lämnade i leksakshörnan i klubbhuset. Både Alfons och Lukas ville ut och röja lite på golfbanan, men eftersom det var en del kunder där och spelade så fick vi härja på EB-banorna i stället.

Klubban i högsta hugg!

Det var meningen att Alfons och jag skulle spela, men Lukas snodde min klubba.

Alfons spelar bryggan.
Lukas tyckte nog det roligaste var när jag släppte bollar genom kanonen så han fick ta emot dem på andra sidan.

Idag hade Lukas sin nya t-shirt med flygplan från Lilla Filur. Snygg kille!

Till slut tröttnade barnen på att spela golf så då lekte vi lite i den pyttelilla lekparken vi har på golfen innan vi åkte hem.

På tisdagen var det lite blåsigt och ruskigt väder. Vad hittar man på då? Vi tog med pappa Pontus på en fika på Steinbrenner och Nyberg. Jag tog jordgubbssmoothie med mynta som är jättegod. Alfons hade spanat in sig på en blå macarone. Vi tyckte barnen var lite småbusiga, men när vi skulle gå sa damen som suttit vid bordet bredvid: Vilka fantastiskt duktiga barn ni har! Då blir man lite stolt ändå. De kanske inte var så busiga som vi tyckte...

Efteråt åkte vi till Plantagen och köpte lite sommarblommor. Vårpenséerna har hållit sig ända tills nu, men nu fick det bli dahlior och höstastrar i stället.

På onsdag förmiddag gjorde vi en utflykt till Barnens miljöark i Mölnlycke. Där fanns det kaniner, hönor och får att titta på samt flera olika lekparker. Kaninerna fick man gå in och hälsa på.

Lukas är väldigt intresserad av djur just nu så denna utflykt passade bra. När han ser en fågel säger han "puppa" och när han ser en hund så morrar han =). Tror det är Alfons lek med dinosaurier som gör att Lukas tror att de flesta djur morrar. Han blev väldigt upphetsad när han fick gå in till kaninerna, men efter en stund lugnade han sig och kunde klappa fint.

Hönorna gick omkring fritt och de var också väldigt spännande, tyckte Lukas.

Alfons gillade också att klappa kaninerna, även om lekparkerna kanske var ännu roligare för honom.

Efter utflykten i Mölnlycke var vi hungriga och åkte till Mr Johansson och åt lunch. Eftermiddagen blev sedan lugn med lite hemmapyssel. Killarna klippte gräset på allmänningen och jag gjorde müsli.

På torsdagen var det soligt, men inte så varmt ute. Vi åkte en sväng till Varberg och hälsade på. Vi började med en fika hemma i deras trädgård och sedan bar det iväg ut på stan då det var Strögetkväll. Det var ett väldigt håll-igång på torget med hoppborg, ponnyridning, karuseller, lotterier och levande musik. Alfons provade en rolig rutschbanehoppborg.

Han åkte även karusell alldeles själv.

Alfons spelade även på ett lotteri där man skulle kasta pil på ballonger. På något sätt lyckades han vinna en uppblåsbar zebra (vet inte om någon hjälpte honom eller om han bara flirtade lite med personalen). Sen gick vi lite i affärer och därefter blev det en tur ner till hamnen för att köpa glass. Alfons tog en päronstrut och jag tog en bägare med pecannötglass. Det var verkligen iskallt nere i hamnen där det blåste något enormt så vi gick snart vidare till Spökparken i Socitéen. Putte och Jessica anslöt också. Efter en stund där gick vi tillbaka till torget och Alfons tog en ridtur denna söta ponny som hette Fanny.

Framåt kvällen blev det middag på restaurang Invito. Jag tog deras lyxiga sallad med parmaskinka och mozarella. Jättegott!

Vi stannade i Varberg till kl 22 ungefär och barnen fick somna i bilen på vägen hem.

På fredagen var vi lite trötta och det fick bli en hemmadag med lite trädgårdshäng.

På lördagen bakade Alfons och Ponta bullar och jag Lukas tog en långpromenad i regnet. Därefter fick Lukas sitt favoritmellis, vattenmelon. Lukas är inte alls så kinkig med mat som Alfons. Han provar gärna nya smaker och tycker om nästan alla frukter och bär. Även grönsaker går bra. Han äter majs, ärtor, gurka och morot. Alfons är fortfarande svår med grönsaker och äter nästan bara morot. Däremot äter Lukas ofta dåligt till frukost. Tror det kan bero på att han fortfarande ammar och tuttar sig mätt på morgonen.

På söndagen började jag med att baka lite fröknäcke.

Det passade fint för på eftermiddagen blev lite bjudna till Tom, Ulle, Elias och Sigge på lite kex och ost. Jag promenerade dit med Lukas. Känner att jag behöver lite motion. Det var lite mulet väder, men Alfons och Elias ville ändå ut i trädgården och leka med vattensprutor.

Efter att vi fikat blev leken stökigare och stökigare och vi kände att killarna behövde få springa av sig ordentligt. Det fick bli en tur till lekparken intill deras hus. Där kunde de röja loss ordentligt! Lukas och Sigge bryr sig ännu inte om varandra särskilt mycket utan leker mest var och en för sig.