Summa sidvisningar

fredag 14 augusti 2015

Andra semesterveckan

Vecka 31

Andra semesterveckan började med så dåligt väder att Ponta gick med på att gå in och jobba en dag då det var kris på jobbet. Han fick jobba från 5-14. Lukas hade feber på måndagen, men inga andra symtom så det berodde nog på att tand nummer 13 höll på att titta fram. När Ponta kom hem från jobbet fick han vila med Lukas medan Alfons och jag tog en cykeltur till Mölndals centrum. Nu hade Kaffebubblan öppnat efter semestern så vi tog en fika där och sedan ett besök på biblioteket.

Alfons äter sandwich på Kaffebubblan.
När vi kom hem lagade jag en god LCHF-middag. Det blev älgfärsbiffar som vi åt som hamburgare i salladsblad med hemmagjord dressing och cole slaw. Gjorde även ostchips till. Jättegott!

 
På tisdagen kom mamma, pappa och Putte upp för att göra Kungsmässan och Freeport tillsammans. Vi möttes på Kungsmässan för att börja med lunch på en thairestaurang där. Ingen av oss hittade något på Kungsmässan så vi åkte vidare till Freeport nästan direkt.
 
Jag köpte en fin skjorta till Lukas på Polarn och Pyret och Alfons fick ett skärp och ett par hängslen. Det kan han behöva som har så smal midja. Alfons vill alltid åka i Blixtenbilen när vi är på Freeport, men idag så funkade den inte. Det fick bli en vända till leksaksaffären Filip och Filippa. Lukas hade väldigt kul i affären och flyttade leksaker fram och tillbaka.
 
 
Sedan tog vi en fika på ett café på Freeport innan det var dags för mamma, pappa och Putte att åka tillbaka till Varberg.
 
Onsdagen och torsdagen blev rätt så händelselösa. Lukas hade feber igen på onsdagen och jag hade ont i magen. Vi höll oss mest hemma och ute på baksidan. Lukas var så trött att han somnade i soffan.
 
 
På fredagen var alla pigga igen och det var bra för då blev det en tur till Varberg för att fira Puttes födelsedag. Vi stannade på Burger King och åt lunch på vägen dit. Mamma och pappa hade bokat biljetter till bion i Varberg där det gick en film med Alfons Åberg. Det blev Alfons första biobesök! Ponta och mamma följde med på bion och jag tog en tur på stan med Lukas under tiden. Jag köpte två t-shirts till Alfons med Minionerna på som han gillar. Alfons har vuxit mycket på längden i sommar och vuxit ur många tröjor. Nu kan han ha 98 på tröjor, men byxor är han fortfarande på 92.
 
Bion varade bara i 45 minuter och det var nog en lagom lång första film för Alfons. Han tyckte det var roligt! Nu har jag hört att det ska komma en film om Nicke Nyfiken snart så den vore kanske rolig att gå och se med Alfons nästa gång.
 
Efter bion gick vi hem till mamma och pappa och firade Putte med tårta och presenter. Jessica var också med och hon hade med sin lilla hund Mimmi.
 

Killarna spelade lite fotboll med morfar i trädgården.
 


Av oss fick Putte två par Björn Borg-kalsonger och en vattenflaska till gymmet. Alfons hade också ritat en turtles-teckning till honom.

Alfons gratulerar morbror.
Medan mamma och pappa förberedde kvällens grillning gick jag, Ponta och barnen till lekparken en stund. Det var lite blåsigt, men Alfons gillar den lekparken. Här blev det lite styrketräning.

 
Sedan grillade vi gott kött, men vi fick sitta inomhus och äta för det var kallt. Efter middagen gick vi upp på vinden. (Det vill Alfons alltid när han är hos mormor och morfar). Jag passade på att rensa lite grejer och hittade bland annat ett gäng barnböcker som jag tog hem. Det var lite böcker om Pulvret som jag läst när jag var lite. De ska jag läsa för mina barn nu. Alfons hittade en dinosaurie som varit Puttes som han fick ta hem.
 
På lördagen var det dags för kalas igen. Den här gången var det barnens syssling Signe som fyllde 1 år. Hon bjöd på 1-årskalas på hennes mormor och morfars kolonilott i fantastiskt vackra Delsjön - ett riktigt litet sommarparadis! Det blev sommarväder för första gången på länge så vi hade en härlig eftermiddag där. Alfons fick han sin nya Minion-tröja.
 

Lukas passade på att plocka lite röda vinbär. Han verkar va tokig i bär av alla de slag!


Anita, Pontus och Lukas.
Vacker och somrig tårta (som jag tyvärr inte kunde äta).

Alfons och My lekte och höll igång hela eftermiddagen. Det fanns även en lekplats i närheten som vi besökte. Mot slutet av kalaset blev det fiskdamm - alltid lika uppskattat av barnen! Lukas var lite gnällig och mammig under eftermiddagen och började bli förkyld. Han lekte i alla fall lite grann.


Nakenfis vid vinbärsbusken.


Signe och Lukas fick varsin balja med vatten att plaska i. Lukas var lite blyg i början, men sen kom han igång.

 
Lukas sov dåligt på lördagsnatten. Det gör han alltid när han är förkyld. Då väcker han mig ofta och vill helst ligga på bröstet och snutta hela natten. Han var dock bara snorig och hade ingen feber och var ganska pigg på dagen sen. Vi var och fikade hos Nicklas, Sara och Alice på eftermiddagen, men då blev Alfons plötsligt hängig och var jättevarm. Vi åkte hem och tog febern som visade 38,1. Han var även snorig och hostig så det fick bli en tidig kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar