Summa sidvisningar

måndag 31 augusti 2015

Sova i eget rum

Vecka 35

På måndagen var farfar Göran och Gunvor kvar hos oss, men de skulle bege sig söderut efter frukost. Alfons trodde nog att de skulle vara kvar hos oss för så fort han vaknade klagade han på både magont och ont i halsen. Barnen skulle ju skolas in hos dagmamma Cajja, men Ponta fick gå dit med bara Lukas eftersom vi inte visste om Alfons var sjuk. Jag trodde Ponta skulle få vara med Lukas hela tiden, men han kunde lämna honom efter en halvtimme och sedan var Lukas där ända till 12 och åt lunch hos Cajja. Det gick jättebra! Han hade bara blivit ledsen när Ponta gick, men det hade gått fort över. Alfons visade sig vara pigg, så det var bara lite skolk ;).

På eftermiddagen tog vi en promenad till biblioteket och vi fick sällskap av farmor Karin. Innan vi gick in på biblioteket tog vi lite mellis utanför. Alfons fick en glass och Lukas banan. Det var skönt att vara två vuxna där inne, för Lukas är ganska vild och busig på biblioteket. Barnen tyckte nog det var väldigt kul att farmor var med. Alfons ritade en fin teckning som föreställde Ponta och Lukas var riktigt tuff och vågade leka mycket med farmor.



Böckerna om Pino är väldigt populära nu och vi hittade en där han är doktor. Vi lånade också en Alfons Åberg-film.

På tisdagen kunde båda barnen gå till Cajja och det gick jättebra. De var där till klockan 12 och åt lunch hos henne. Liksom igår blev Lukas ledsen vid lämningen, men sen hade han varit på gott humör och lekt. Han verkar ty sig bra till Cajja och blir lite ledsen om hon går för långt ifrån honom.

På eftermiddagen tog jag med barnen till en lekpark i Lindhaga. Det var en katt i lekparken och det tyckte Lukas var väldigt spännande!

När Lukas ser en katt ropar han "vov-vov"!
Efter en stund i lekparken fortsatte vi med en härlig skogspromenad. Nu får Lukas också komma ur vagnen och promenera inne i skogen. Det tycker han är kul! Vi hittade ett och annat björnbär vilket Lukas och jag gillar. Killarna lekte också att de fiskade i en vattenpöl. Lukas tycker om att stampa i vattenpölar nu. Som tur var så hade jag extrabyxor med mig...

Alfons och Messi fiskar abborrar.


När vi kommit ut ur skogen låg ju Steinbrenner och Nyberg så lockande på vägen hem så det fick bli en liten fika där. Jag tog en jordgubbssmoothie och Alfons fick en mazarin. Lukas fick en jättegod kaka som heter Elins favorit, det passar ju bra. Han fick även ett glas vatten med sugrör och han gillade vattnet bättre än kakan. Han drack och drack och mellan varje klunk sa han "mmmm"! Han tycker det är så roligt när han får dricka ur ett riktigt glas.

Väl hemma igen hann vi med lite städning innan det var dags att gå och lägga sig. Lukas hjälper gärna till och dammsuger.


På onsdagen var barnen hos Cajja ända till kl 14 och då fick Lukas sova middag där. Han hade somnat på 2 sekunder enligt Cajja så det verkar inte vara några problem. Det var skönt att vara barnledig några timmar och jag passade på att märka kläder inför helgens barnmarknad.

På eftermiddagen hämtade jag barnen och gav dem lite mellis. Idag skulle de sitta på köksgolvet och äta.



Sedan lekte vi lite i vår lekpark med Sara och Alice som var lediga idag. Det var stora härliga vattenpölar i lekparken.

 
Lukas blir nog trött av att gå hos Cajja, för på kvällen somnade han i soffan redan 20:15, han som brukar hålla igång till 22 annars!
 
 
På torsdagen var de också hos Cajja 9:30-14 och allt hade gått bra! Lukas var endast lite ledsen vid lämningen, men det gick fort över. Medan barnen var hos Cajja pysslade jag med att sätta in foton i album vilket jag låg efter med ungefär 1 år.
 
När jag hämtar barnen hos Cajja kommer alla barn till dörren och först kommer Alfons fram och kramar mig. Lukas står en bit in och när han ser att det är jag så kommer han fram och vill bli upplyft. Sen frågar han direkt efter pappa! När vi sen ska gå vill han ge Cajja en kram först.
 
När jag hämtat barnen gick vi över till Lindhaga och lekte lite med Pontus och hans lillasyster Emilia.
 
 
 
Pontus hade en rolig leksak som man kunde skjuta iväg en grej med. En sån hade jag när jag var liten.
 
 
Under dagen var det regn och sol om vartannat och på kvällen blev det en fin regnbåge över Solängen.
 
 
På fredagen var barnen lediga och även Ponta hade tagit ledigt för att vi skulle åka till Varberg och titta på en bil. Vi har länge väntat på att få byta bil och nu var det dags. De skulle bara titta på och värdera vår bil som vi skulle lämna i inbyte. När Ponta kom dit var den nya bilen inte städad, den såg för jävlig ut och var full med grus och godispapper. Seriöst?? Annars verkade bilen bra och vi lämnade in vår bil för att mekanikerna skulle testa den i 2-3 timmar innan värderingen.
 
Under tiden gick jag till lekparken med barnen och mamma följde med. När Ponta kom tillbaka gick vi en promenad till Fyndmagasinet. Köpte godis, en sockerkaksform, en brödpensel och en hårborste. Sedan gick vi hem till mamma och pappa och käkade lunch.
 
På eftermiddagen åkte Ponta och hämtade vår bil, men de ville inte ge så mycket för den så det blev ingen affär. Det blev i alla fall en trevlig dag i Varberg som avslutades med lekparksbesök och fika på Komedianten. Vi träffade även Putte och Jessica. Nu kan Lukas säga mormor och han leker gärna med både henne och morfar.
 
Momo och Lukas
Alfons har alltid sovit i samma rum som Pontus, men i egen säng. På fredagskvällen sa han plötsligt att han ville sova i eget rum. Vi flyttade in hans säng och faktiskt sov han lugnt där hela natten!
 
Kl 8 lördag morgon.

På lördagen var det barnmarknad i Rävekärr och jag hade varit där på fredagen och lämnat in grejer som jag skulle sälja. Vi åkte också dit en sväng och handlade lite smått och gott. Nicklas, Sara och Alice följde med och barnen lekte lite på skolgården medan jag handlade.

Sova i eget rum måste ju belönas. Nu fick vi en bra anledning att köpa den där cykeln som Ponta funderat på så länge. Det krävs dock en del träning innan Alfons kommer kunna cykla känns det som.

 
Söndagen blev rätt lugn. Jag åkte och hämtade mina pengar från marknaden och jag hade sålt för nästan 500. Vi träffade Elias med familj där och Alfons fick leka lite med honom innan vi åkte hem och övade cykling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar