Summa sidvisningar

lördag 29 augusti 2015

Inskolning hos dagmamman

Vecka 34

Även denna vecka skulle Ponta jobba tidigt och jag skulle börja skola in barnen hos den nya dagmamman, Cajja. Ja, riktigt ny var hon ju inte eftersom hon varit extradagmamma till Alfons, men för Lukas var ju allt detta nytt. Första dagen skulle vi vara där 9:30-11 och jag skulle vara med hela tiden. Här är vi på väg till dagmamman (200 meter från oss ungefär).


Inskolningen gick fint. Lukas satt mest i mitt knä, men gick ifrån och lekte ibland. När Cajjas katt Stumpan kom in blev Lukas väldigt intresserad och då vågade han gå ifrån mig en lång stund. Cajja har ett stort hus och en jättehärlig trädgård så det känns som en bra miljö för barnen att vara i. Alfons tyckte det var jättekul att komma dit och leka. Han lekte med en massa dinosaurier. När vi skulle gå hem ville Alfons stanna kvar.

På kvällen åkte vi upp till Stensjön och badade lite. Lukas fick rida på Pontas axlar på vägen dit.

 
På tisdagen fortsatte vi med inskolning ett par timmar på förmiddagen. Jag var med även denna gång och idag var vi ute i trädgården. Lukas var lite tuffare utomhus och lekte en hel del. Han vågade även gå med Cajja och vattna blommorna.
 
När Ponta kom hem från jobbet åkte vi en tur till Triumfglass och köpte glass. Den här gången tog jag cola sorbet och den var ganska god. Sen passade vi på att handla lite på Willys när vi ändå var i krokarna.
 
På onsdagen var vi lite längre hos Cajja, det blev hela förmiddagen och vi var ute i trädgården nästan hela tiden. Cajja har både sandlåda och rutschkana i trädgården så barnen har att göra. Idag hade hon även en pool med vatten. Det slutade med att barnen blev lite blöta, men de hade skoj i alla fall!
 
 
Vi stannade även och åt lunch och den åt vi utomhus, lite picknick sådär. Båda killarna åt bra. Det var i och för sig ett säkert kort, köttbullar, korv och stekt potatis.
 
På kvällen åkte vi återigen till Stensjön för lite sol och bad. Den här gången följde Nicklas och Alice med. Härligt att det blev lite sommar här på slutet så man fick bada några gånger till.
 
På torsdagen skolade vi också in hela förmiddagen, men jag fick fortfarande inte lämna dem. Lukas blir dock tuffare och tuffare för varje dag. Även denna dag var det fint väder så vi var mest i trädgården och lekte. Även lunch intogs utomhus. Idag var det pasta och falukorv vilket barnen gillade. Idag lekte Alfons riktigt bra med Yori som också går där och är 5 år. Lukas leker mest för sig själv.
 
På eftermiddagen tog vi en cykeltur med Nicklas och Alice och köpte glass på Mc Donalds. Sen var vi en stund i vår lekpark och slutligen besökte vi bokbussen som stannade vid lekparken.
 
Lukas gillar att åka rutschkana nu.

Superglad!
På fredagen var killarna lediga så då tog vi en slapp dag hemma med lite sol och bad i poolen. Jag fyllde poolen och Lukas jobbade hårt för att tömma den.
 
 

 
På kvällen tog vi en promenad till Hemköp och köpte en kycklingsallad till mig. Sen stekte jag pannkakor till barnen så alla blev nöjda med middagen. Lukas blev givetvis ledsen när jag höll på att steka pannkakor så jag var tvungen att låta honom leka med vatten i diskhon för att jag skulle få göra färdigt. Det slutade med att hela köket var blött, men barnen höll sig lugna i alla fall.
 
På lördagen var det återigen pangväder och vi bestämde oss för att prova ett nytt badställe. Det fick bli Sisjön och vi fick sällskap av Nicklas och Alice. Vi hade inte badat där sedan förra sommaren, men där är en fin badplats med stor gräsmattan för barnen att leka på. Badplatsen är inramad med bryggor. Alfons fick ta med sig sin uppblåsbara krokodil och den var jätterolig tills Alfons ramlade av och fick en kallsup. Sen ville han inte rida på den mer.
 
 
I Sisjön träffade jag min framtida kollega Sofia som också har barn hos Cajja. Jag passade på att förhöra mig lite om hur det var på jobbet och det verkar vara bra där nu förutom att vi inte har någon chef. När jag kommer tillbaka kommer det att vara full personal på alla avdelningar och det var längesen sist. Jag kommer även att få vara på samma avdelning som jag var på innan jag blev mammaledig så det känns bra.
 
På eftermiddagen kom Nicklas och Alice hem till oss eftersom Sara var sjuk och behövde vila. Vi solade och badade i poolen. De hade med sig en god äppelpaj så det blev lite fika också.
 
På lördagsnatten sov jag dåligt och hade huvudvärk så Ponta fick ta båda barnen och åka och handla på söndagen. Jag fick krypa ner i sängen igen och vila. Skönt! Vid lunchtid kom farfar Göran och Gunvor på besök. Det var kul att träffa dem igen och Alfons hade nog längtat efter dem. De hade med sig älgkött, äpplen, blåbär och svarta vinbär så nu har vi ett gott förråd i frysen. 
 
På eftermiddagen åkte vi ut till Askim för lite havsbad. Det var väldigt fint där ute med den nya piren. Göran och Gunvor blev nog lite chockade över hur mycket folk det var där. Lite skillnad mot Yxeberget i Lennartsfors! Trots att det var en stor parkering tog det tid att hitta en ledig plats, men sen var det härligt att bada. Det var så varmt i vattnet, det var det varmaste denna sommar. Alfons och jag fångade en liten krabba och vi badade två gånger.
 
Busar på stranden.

Alfons favoritpose för tillfället.

Selfie.
På kvällen var vi för trötta för att laga mat så vi köpte hem pizza och thaimat och tillbringade kvällen i trädgården.

Alfons ville ta en groupie med farfar.
Lukas var lite blyg för farfar och Gunvor och var lite skeptisk till att sitta i knät. Efter ett tag blev han tuffare.

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar