Summa sidvisningar

måndag 24 augusti 2015

Sensommar

Vecka 33

Så var vi tillbaka i vardagen igen då Ponta började jobba efter semestern. Han fick dock vara tidig denna vecka och då hann vi ju njuta lite av det härliga vädret på eftermiddagarna. På måndagen tog vi en cykeltur till Statsparken med Nicklas och Alice. Lukas tyckte det var väldigt kul att klättra på den kurviga damen.



Efteråt tog vi en sväng förbi biblioteket och hämtade filmen "Dumma mej" som jag bokat till Alfons. Vi kollade lite på den sen, men denna film tyckte jag inte alls var särskilt bra, jag som ofta brukar gilla tecknat. Alfons gillade den i alla fall.

Nästa natt sov vi dåligt så jag var riktigt sliten på tisdagen. Lukas har fått så många tänder den senaste tiden och det är nog det som gör att han är orolig på nätterna. Nu har han 14 tänder så det är tack och lov inte många kvar. Vi höll oss hemma på tisdagen och var ute i trädgården. Trots att jag var trött tog jag tag i att rensa förrådet under trappan och där hittade jag verkligen mycket som vi kunde göra oss av med.

Även onsdagen blev jätteseg då jag vaknat redan 5 med dunderhuvudvärk. Fick ta 4 Alvedon och 1 Ipren för att klara av ungarna. Vi höll oss hemma i trädgården där Alfons flitiga lisa äntligen slagit ut. Denna sådde han tidigt i våras och nu blommar den så fint!

 
Torsdagen blev roligare för då mådde jag bra igen. När jag städat i förrådet hittade jag Alfons bilmatta och den tyckte killarna var rolig att leka med nu. Alfons har nog minst 20 bilar och alla skulle vara med på mattan. Det är kul när killarna kan leka tillsammans utan att det blir bråk.
 
Lukas får vara med.


På förmiddagen tog vi en promenad till Hemköp och hämtade ett paket till mig. Det var en klänning som jag beställt från Desigual. Som tur var så passade den bra!


Sen blev det lite trädgårdshäng tills Ponta kom hem från jobbet.


Vi åkte upp till Stensjön och tog ett dopp på eftermiddagen och det var jättehärligt även om det var lite småkallt i vattnet. När vi kom hem därifrån fick det bli något snabblagat till middag. Valet föll på falukorv och jag snodde ihop en egen LCHF-variant som tillbehöver som blev jättegott. Det blev aubergine som jag gratinerade i ugnen med passerade tomater och ost. Passade väldigt fint till korven.

 
Fredagens projekt blev att göra rent dubbelvagnen vilket vi aldrig gjort tidigare och vi har nog haft den i ett år minst så det behövdes verkligen. Killarna hjälpte till att skura och spruta vatten och det slutade med att både jag och Lukas blev blöta. (Gissa vem som höll i slangen!)
 

På kvällen badade vi i Stensjön med Tom, Ulle, Elias och Sigge. Lukas håller sig mest i strandkanten där han kan gräva och hälla vatten.


Alfons hade med sig sin vattenspruta och han använde sina nya armpuffar med Spindelmannen på.


Gos!


När vi badat färdigt skulle vi äta middag på Stensjöns restaurang. Där var mycket folk så man fick vänta en stund på maten, men det var både gott och trevligt. Jag åt zouvlaki och Alfons beställde en barnpizza som han till min stora förvåning åt upp det mesta av. (Kanske turtles som har inspirerat honom?)
 
På lördagen skulle det bli jättevarmt så vi bestämde oss för att ta en dagstur till Varberg och bada i Apelviken. Vi fick med oss Tom, Ulle, Elias och Sigge på denna lilla tripp. Tyvärr så fastnade vi i bilkö så det tog lång tid att komma fram. Väl framme i Apelviken började vi äta vår medhavda lunch, men oj vad det blåste! Det kom sand överallt. Det riktigt knastrade mellan tänderna när vi tuggade i oss våra sallader. När vi väl ätit upp och skulle börja bada försvann solen och det började mullra så smått. Vi hann i alla fall bada lite innan det började regna.
 
 
 
Mamma, pappa och Putte kom ut till Apelviken lagom till regnet så vi gick och satte oss på ett café där och barnen fick glass. Regnet slutade snart så då badade vi lite till och barnen fick leka med vatten och lera i strandkanten. Härligt! 




Smutsig och glad!
 

Skum himmel över havet.
Precis som man ska skippa sista åket i skidbacken ska man nog också skippa sista badet i havet för då blev Alfons bränd av en stor brännmanet på benet. Han blev jätteledsen, men det la sig ganska fort. Vi åkte hem till mormor och morfar en sväng efter havet och stannade där till kvällen.
 
På söndagen blev det också lite bad. Då åkte Alfons och jag upp till Stensjön och tog ett härligt kvällsdopp.
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar