Summa sidvisningar

fredag 13 november 2015

Kalas för Alfons

Vecka 45

Veckan drog igång med jobb som vanligt och sedan hämta barnen hos Cajja. Nu får barnen gå 11-15:30 i stället så jag kan jobba lite längre på eftermiddagen. Det är bra. Då hinner Lukas leka lite mer för han sover ju 1,5 timme av de futtiga 4 timmar de har gått hos Cajja innan. Nu går killarna 18 timmar i veckan så det är ju ändå inte mycket. Efter att jag hämtat barnen tog vi en promenad till Hemköp för att hämta ett paket till Alfons födelsedag. Alfons var så nyfiken på paketet och ville öppna det direkt! Vi gick också till lekparken i Bifrost en stund när vi ändå var i krokarna.


På tisdagen tog jag med mig tavlan som jag köpt på helgens loppis till jobbet och gjorde fint på mitt kontor. Den passade perfekt där till mina röda gardiner och min röda stol. Dock skulle jag vilja få tag i en liknande tavla som kunde passa ihop med den här.
 
 
På eftermiddagen fick jag besök av mamma, pappa, Putte och Jessica. Mamma, pappa och Putte följde med och hämtade Alfons och Lukas hos Cajja. Det tyckte barnen var kul! Alfons var jättetaggad och hade ritat teckningar till dem. Vi gick hem till oss och fikade nyttigt med fruktsallad. Pappa hade med sig presenter till barnen. Det var två likadan t-shirts som han köpt när han var i Spanien. Alfons fick också en tröja av Jessica, en stickad gosig polotröja. Alfons tyckte att vi skulle släcka alla lampor och så berättade mamma spökhistorier. Det tyckte barnen var mysigt!
 
 
Nästa dag berättade Alfons spökhistorier för sina kompisar hos Cajja. Jag hade blivit förkyld och hostig under natten, men det funkade ändå att jobba. Efter jobbet hämtade jag killarna och så gick vi till Steinbrenner och tog en fika. Killarna hade sina nya tröjor så de var jättefina!
 
 
På torsdagen var jag också hostig och hade ont i halsen, men kunde i alla fall gå till jobbet. På eftermiddagen var det ett riktigt ruskväder med regn och blåst. Vi stannade inne och passade på att baka lite till Alfons kalas. Alfons fick välja vad vi skulle baka och då blev det chokladbollar med strössel och kokos.
 
 
På kvällen kräktes Lukas trots att han inte ätit någon choklad. Jag tycker han kräks väldigt lätt och ofta och funderar på om det är något fel. Jag ska ta upp detta med vår BVC-sköterska den 13 nov när Alfons ska dit på 4-årskontroll.
 
På torsdagen var Alfons med i Mölndalsposten då jag skickat in en födelsedagsannons. Det tyckte han var roligt!
 
 
 
På fredagen var jag riktigt risig med både hosta, ont i halsen och jätteförkyld. Jag fick verkligen stålsätta mig för att gå till jobbet för jag vill helst inte stanna hemma om jag inte har feber. Det var heller inte så längesedan jag var hemma från jobbet. Som tur var så var det en ovanligt lugn fredag på jobbet så jag kunde ta det rätt så lugnt. När jag kom hem la jag mig och vilade lite medan Pontus gick till lekparken med barnen.
 
På lördagen vände förkylningen och jag började må bättre. Det var tur för idag skulle vi ha ett litet barnkalas för Alfons. Eftersom vi jobbar båda två nu kände vi att vi inte orkade ha något stort kalas i år så vi hade bara bjudit Alfons närmaste vänner. Det blev tre familjer som kom. Vi hade ändå valt att ha kalaset på golfen för det är en sådan bra lokal som vi får låna gratis. Vi åkte dit på förmiddagen och förberedde lite.
 
För första gången provade jag att baka tårta med oblat och den blev jättefin! Tycker själv att den ser riktigt proffsig ut!
 
 
Alfons ville öppna sina presenter så fort kompisarna kom. Han fick en pyjamas med Bilar, tre småbilar, en pysselbok, en byggsats lego och ett litet gosedjur. Sedan fikade vi. Vi hade gjort chokladbollar, havrekakor och fruktspett. Dessvärre råkade Lukas äta en halv chokladboll och sedan kräktes han. Det måste vara så att han inte tål choklad. Nu ska vi inte låta honom äta det över huvud taget.
 
Lukas mådde dock bra igen snart och kunde vara med och leka. Vi sjöng för Alfons och åt tårta. Sedan hade vi ett par lekar för barnen. De fick spela bowling och så hade vi en liten frågesport. Sedan ville alla barnen springa ut på golfbanan och rasa av sig. Under tiden gömde jag godispåsar inne i klubbstugan som de sedan fick leta efter. Alfons var nöjd med kalaset och vi med.
 
 
 På söndagen var det dags för ett andra kalas med mormor, morfar och Putte. Jag och Alfons gjorde en marängtårta på förmiddagen som vi fyllde med grädde, bär och lemon curd som jag kokat dagen innan. Den blev riktigt hög och fin.
 
 
På eftermiddagen kom gästerna och firade Alfons. Alfons fick en overall, en turtle, filmen Djungelboken, en julkalender (för radio och TV) och en bajskorv av plast som han hade önskat sig. Även pappa fick en present eftersom det var Fars Dag. Han fick en mössa av mig och Putte.
 



Alfons klarade alla 4 ljusen.

 
Efter att vi fikat gick vi ut en stund i lekparken så att barnen fick springa av sig. Lukas gick balansgång med morfar.
 
 
 
Sedan tog han en ridtur på älgen med mormor.
 
 
Alfons var jätteglad för sin turtle Rafael som kunde prata. Han gillade den så mycket att ville ha den i sängen på natten. Sent på kvällen hoppade jag till när jag plötsligt hörde ett rop ”niiiiiiinjaaaaaa turtles!”. Det var Rafael som var lite högljudd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar