Summa sidvisningar

tisdag 24 november 2015

Hemmapyssel i köket

Vecka 47

Denna vecka började illa då jag vaknade med huvudvärk. Orkade i alla fall jobba hela dagen. Sedan fick jag gå hem och lägga mig och ta huvudvärkstabletter. Då blev det bättre. Jag hämtade barnen hos Cajja och de vill bara vara inne. Inget roligt väder att gå ut i nu. Vi passade på att göra lite hemmagjord müsli som är både glutenfri, LCHF och jättegod. Lukas fick vara med och hälla i och blanda. Så duktig!


På tisdagen mådde jag bättre och vädret var också lite bättre. Jag och barnen tog en promenad till Steinbrenner för att ta en fika. Alfons tog en macarone, jag tog en jordgubbssmoothie och nöttopp och Lukas fick en festis. Det är så mysigt att sitta på på Steinbrenner och se solen gå ner utanför. När vi går förbi Pedagogen så finns det 2 stora kartor där som Alfons är väldigt intresserad av. Vi brukar alltid stanna och peka ut olika ställen som vi känner igen.

På kvällen hände en liten incident då jag stod och diskade i köket. Plötsligt så hör jag tvättmaskinen gå igång. Jag rusar genast in i badrummet och då har Lukas lyckats sätta på tvättmaskinen för första gången. Givetvis hade han innan dess lagt in en bok i den. Det var så klart en biblioteksbok också… Jag lyckades i alla fall rädda den genom att hänga den på tork. Den blev bara lite vågig så jag hoppas inte de säger något på biblioteket.



Den senaste tiden har killarna börjat leka lite bättre med varandra. Det är väldigt skönt när man är ensam med dem att de kan sysselsätta sig själva stundtals. När barnen leker snällt en längre stund utan att bråka kan man nästan vara säker på att de har dragit fram en jävla massa grejer. Här fick jag sitta vid datorn i lugn och ro i säkert 20 minuter. När jag kom ut i köket så tältade killarna där. Alla dessa grejer hade de burit dit från kontoret. (Att bära tillbaka allt går inte lika lätt).


På onsdagen hade vi avtackning på jobbet av vår gamla chef Christina. Det kändes bra att få ett avslut med henne, men jag saknar henne som chef. För tillfället har vi ingen chef, men hoppas att vi får en bra.
Även onsdagen fick bli en innedag med hemmapyssel. Barnen gillar inte att gå ut när det är kallt, lite regnigt och nästan börjar bli lite mörkt när jag hämtar dem 15:30. Vi provade att göra eget glutenfritt mjöl genom att mixa diverse nötter, frön och kokos. Sedan bakade vi mandel- och kokoskex av detta mjöl. Kexen blev riktigt goda och passar bra till ostbricka.



På torsdagen fick jag lite sovmorgon då vi skulle ha utvecklingsdag på förmiddagen. Vi skulle lyssna på tre föredrag om patientsäkerhet på Möllan. Först var det en chefsläkare som pratade om patientsäkerhet. Sedan var det en kille från Luftfartsverket som pratade om avvikelser inom flyget och hur de rapporterar sådant. Till sist pratade chefen för Ortopeden om MedControl mm. Tyvärr så hade jag väldigt ont i magen så det var jobbigt att sitta still och lyssna hela förmiddagen. Jag tyckte inte heller att föredragen var särskilt intressanta även om det så klart är viktigt med patientsäkerhet. Som så många gånger kändes denna dag mer riktad till sköterskor och läkare än till oss sekreterare.

På eftermiddagen jobbade jag som vanligt och sedan var det dags att hämta barnen. Sköterskan Susanne på mitt jobb hade skickat med mig en badring hem till barnen (tror att hennes son delade ut sådana av någon anledning). Barnen ville så klart att jag skulle blåsa upp den direkt och sedan lekte de båt hela kvällen i princip. Vi får se hur länge den här håller.



Det blev även lite muffinsbak hemma på kvällen.


På fredagen hann jag också bara jobba halva dagen för då skulle vi ha APT på eftermiddagen. Fick jobba över lite för det var ytterligare ett möte för plussekreterarna efter APT:t. När jag kom hem så bestämde vi oss för att åka en tur till IKEA. När vi kom dit fick Alfons syn på bollhavet och han ville så gärna vara där när vi handlade så vi provade att lämna honom. Jag, Ponta och Lukas gick under tiden runt i varuhuset och införskaffade en ny byrå till barnens rum, lite glögg, julklappspapper och påsklämmor. När vi var färdiga gick vi för att hämta Alfons. Han hade haft jätteroligt och ville inte gå därifrån! Det var en riktig höjdare tydligen. Nästa gång vi åker till IKEA vet jag vad Alfons vill göra =).
På lördagen hade vi bestämt att åka ner till Varberg över dagen. Vi kom dit lagom till lunch och blev bjudna på färsk fisk och ugnsrostad potatis och grönsaker. Jättegott! Barnen fick varsin Frölundamössa av pappa. Sedan gick vi ut på stan för det var invigning av Västra Vallgatan som hade byggts om lite. Vi gick i affärer lite, men köpte ingenting. På vägen hem stannade vi i en rolig lekpark. Alfons och jag provade den här konstiga gungan.



Sedan gick vi hem till mamma och pappa igen. Vi åt lite marängswiss till fika. Det tyckte barnen var riktigt gott. Alfons och Lukas lekte och höll igång som vanligt när vi är i Varberg. Det blev också lite dans med mormor.



Söndagen blev en lugn dag hemma. Vi åkte och handlade hela familjen på förmiddagen. Lukas provade sin nya mössa. 

Sedan fotograferade vi barnen inför årets julkort. Det blev jättefint! Jag passade också på att vila middag med Lukas.
På eftermiddagen gick vi ut i lekparken och vi gick och ringde på hos Ebba och frågade om de ville komma ut. När de hade klätt på sig och kommit ut frös Alfons och Lukas och ville gå hem. Taskig timing! Vi gick i stället in till Ebba allihop och lekte en stund. Det var så roligt att se barnen ihop. Alla fyra sprang runt och jagade varandra. Det märktes att de är vana att leka tillsammans hos Cajja. Annars brukar inte Lukas vara med i leken med andra barn.
På kvällen lagade vi lite thaimat. Alfons fick hjälpa till med jordnötssåsen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar