Summa sidvisningar

måndag 2 november 2015

Halloween

Vecka 44

Den här veckan var det höstlov i Mölndal och alla dagmammor skulle ha studiedag på måndagen. Ponta var ju hemma till 13:30. Sedan kom farmor Karin och passade barnen 1 timme tills jag kom hem från jobbet. Passningen gick jättebra. Efter jobbet tog jag med barnen till lekparken med gula rutschkanan. Där träffade vi Ann, Irmelie och Miranda. Det var kul att prata lite med dem för det var väldigt längesedan vi sågs. Alfons och Lukas lekte dock inte med Anns barn utan bara med varandra. Här har de skriktävling i gungan.

 
På kvällen blev det mys framför teven. Ibland är de så gulliga och fina med varandra. Man kan inte tro att de brukar bråka när man ser en sådan här bild.


På tisdagen var det dags att göra lite fint på mitt kontor. Jag har inte haft några gardiner sedan jag flyttade in, men nu skulle det bli ändring på det. Chefen på avdelningen hjälpte mig att sy upp gardinerna och även att hänga upp dem vilket inte var så lätt. Hon är verkligen snäll. Vilken annan chef hade gjort det för en anställd? Så här fint blev det i mitt rum! Nu ska jag bara fixa en ny tavla så kommer jag att trivas toppenbra där inne.


Nu har jag även fått en väldigt försenad mors dags-present, den här fina muggen som jag ska ha på jobbet.


Eftersom jag sovit dåligt på natten gick jag hem lite tidigare från jobbet och lyckades faktiskt sova en stund innan det var dags att hämta barnen. Alfons ville gå till farmors gård och leka, men han orkade bara gå till Torallaparken så det fick bli den i stället. I parken träffade vi en mamma och en liten flicka som Alfons gått på babysim med när han var liten. Det var roligt att se dem igen och Alfons lekte lite med flickan som heter Sidja. Mamman är från Kina och kunde fortfarande inte så mycket svenska så vi fick prata engelska. Flickan pratade dock flytande svenska.
På väg hem från lekparken stötte vi på en pojke som bor på gatan intill. Han ville att Alfons skulle spela fotboll med honom så det gjorde vi en stund. Även Sofia och Millis som bor på samma gata kom ut och spelade. Tyvärr så var Lukas jättegnällig i vagnen så Alfons fick bara spela en liten stund.
På onsdagen tog jag med barnen till Steinbrenner efter jobbet. Detta café har blivit vårt nya stamställe eftersom Kaffebubblan stänger redan 16. Steinbrenner är också ett mysigt café, men eftersom det var lov var det idag fullt med folk. Som tur var så fanns det ett ledigt bord för oss. Jag tog en jordgubbssmoothie och Alfons fick en chokladboll. Lukas valde en festis. Efter fikat tog vi en promenad till Plantagen och köpte ett par vinterväxter som vi ska ha i krukan utanför dörren.
 

På torsdagen skulle barnen bli fotograferade hos Cajja. Jag hade strykt en skjorta till Lukas och en fin pikétröja till Alfons så de skulle vara extra snygga. Gruppfotot togs ute i det vackra höstvädret medan porträtten togs inomhus. Cajja berättade att Lukas hade varit lite rädd och blyg för fotografen så det hade varit svårt att få honom att le på kortet. Det blir spännande att se hur korten blir! Detta är första gången Lukas blir fotad professionellt.
 
När jag hämtat barnen hos Cajja var vi ute lite och planterade blommorna vi köpt dagen innan. På kvällen gick vi till lekparken en stund innan bokbussen kom, men nu när det är vintertid var det ju mörkt redan vid 17. Kändes lite konstigt att vara i lekparken och gunga i mörkret!
 
På fredagen var vi bjudna på Halloweenfest i Kållered hos Gilbert och Anita. Även Sofie, Jesper, My och Signe var där. Detta är första gången vi firar Halloween och det var jättetrevligt och mysigt att få gå på en sådan fest. De hade dekorerat med en massa Halloweenpynt och utanför stod den här fina pumpan.


Vi började med att äta middag. Anita hade lagat jättegod mat, bl a en köttfärsgratäng och ugnsrostade rödbetor och lite annat småplock.
Efter maten ville barnen gå ut och knacka dörr. Alfons hade sin monstermask och My hade sminkat sig till en läskig vampyr! Vi gick till några grannar som Jesper och Sofie kände. Alla tyckte det var jättekul att barnen kom och sa bus eller godis och alla hade lite godis till dem. När vi var ute så kom det ett gäng med några vuxna utklädda och skrämde oss. Då blev barnen lite rädda!
Efter vår bus-eller-godis-vandring gick vi in igen och åt efterrätt. Det blev glass med hallon (som skulle symbolisera blod) och även maränger som såg ut som små spöken. Gulligt och kreativt! Alfons och My busade som bara den tills vi åkte hem vid 20-tiden.

På lördagen var det dags att busa lite med våra grannar. Alfons ville vara monster igen och Lukas fick klä ut sig till pirat.


Sedan gick vi och hämtade Alfons kompis Ebba som bor på gatan bredvid. Hon hade klätt ut sig till gris. Sen gick vi runt och knackade på hos några grannar och kompisar i området. Barnen hade jättekul och fick massor med godis. Ulla-Britt hade även köpt tandborstar till Alfons och Lukas. Så gulligt! Det kom även ganska många barn och knackade på hos oss på kvällen.

På söndagen hade jag sett i tidningen att det skulle vara en loppis i Pedagogen för att samla in pengar till Barncancerfonden. Vi gick dit hela familjen och jag gjorde några fynd. Köpte ett par byxor och en tröja till Lukas, en skjorta, byxor och två luvtröjor till Alfons samt en fin tavla som jag ska ha på mitt kontor på jobbet. På eftermiddagen kom Sara och Alice förbi och ville gå till lekparken. Vi hängde på så klart och barnen fick leka en stund. Eftersom det var lite regnigt var det extra bra glid i rutschkanan.




 Så var denna vecka slut och nu har Lukas fått ett par nya ord i sitt ordförråd. Han säger Aja om Cajja och så säger han opa om grävskopa. Han kallar även Alfons för Appo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar