Summa sidvisningar

lördag 31 oktober 2015

Sluta amma?

Vecka 43

Lukas är frisk nu, men hostar fortfarande ganska mycket på nätterna. Detta gör att han sover oroligt och jag blir ganska sliten som sover med honom. Hosta kan ju sitta i rätt länge på små barn, men hoppas att det går över snart!

På måndagen tog jag med barnen till deras favoritlekpark med gula rutschkanan i Bifrost. På vägen dit tyckte vi oss se Pontus med familj gå in på Hemköp så jag messade till hans mamma och frågade om de ville leka. Alfons blev så glad att se Pontus! De var ju sådana kompisar när de gick hos samma dagmamma så det är roligt att hålla kontakten lite. Alfons och Pontus lekte och busade som aldrig förr. Det var även kul att se hur stor lilla Alina blivit. Nu kunde hon stå med stöd.

På kvällen ville Alfons att vi skulle tända Halloweenlyktan som jag köpt så det gjorde vi. Så här blev det.


Även på tisdagen var jag trött som attan. Ser fram emot november när barnen ska börja gå lite längre hos dagmamman. Då hinner jag hem och landa lite efter jobbet innan jag måste hämta dem. Sådana här tröttdagar är det skönt att vara hemma och mysa. Här har killarna lite sagostund.
 
 
På onsdagen hade vi stämt träff med Asya och Danja som vi inte träffat på evigheter. Det var ruggigt väder så vi tog en promenad till Steinbrenner där vi fikade. Jättetrevligt att träffas och prata lite. Alfons och Danja fann varandra direkt och sprang omkring och gömde sig och lekte jage på vägen. När vi kom fram till cafét råkade Alfons klämma sin tumme i dörren och blev så klart jätteledsen! Även Lukas blev ledsen för att Alfons grät så där stod jag och försökte trösta två hysteriska små barn. Efter ett tag kunde Asya avleda Lukas lite med en ficklampa så jag fick trösta Alfons i fred. Tummen såg lite svullen ut och jag blev rädd att vi skulle behöva söka läkare, men svullnaden gick ner spontant så det verkade ha gått bra. Efter en god kaka och lite lek med Danja var Alfons på gott humör igen och vi promenerade hem i höstrusket. Killarna fyllde brunnen utanför Steinbrenner med stenar innan vi gick hem.
 
 

Det hann börja skymma innan vi kom hem igen.
Asya hade målat en jättefin trädgårdssten som vi fick. Den föreställer en liten jordekorre. Den blir fin att ha i trädgården till våren.
 
 
På torsdagen regnade det så det fick bli en innedag. Vi fick sällskap med Åsa och Ebba när jag hämtade barnen hos Cajja och de följde med hem och lekte en stund. Sedan bakade jag och barnen chokladmuffins. Det blev glutenfria med mindre socker, men de blev jättegoda.
 
Den nya muffinsplåten som jag köpt i Ullared funkade fint. Det blev bra höjd på muffinsarna trots att de var glutenfria.
 
Lukas kräktes dock efter ett bett i sin muffins. Jag börjar misstänka att han inte tål choklad för det är inte första gången han kräks efter att ha smakat på det. Sedan verkade han må bra, så det var nog ingen sjukdom med i bilden.
 
Både torsdag och fredag hade jag huvudvärk och det blev inte bättre på natten eftersom Lukas väcker mig hela tiden. Fick ta Alvedon på natten för att få någon sömn. Orkade i alla fall gå till jobbet på fredagen. Kommer man väl iväg på morgonen så brukar det gå att jobba. Det fick bli en lugn fredagskväll med hämtmat och Idol.
 
På lördagen åkte vi iväg och handlade på förmiddagen. Det blev Claes Ohlson, Willys och ÖB. Alfons och jag gick in på Claes Ohlson för att köpa ett sadelskydd till min cykel, men väl där hittade Alfons en massa leksaker som han ville prova. Han fick även med sig en katalog hem som han var väldigt stolt över. Har en del män i bekantskapskretsen som använder diverse kataloger som bibel, t ex Biltema och Jula! Alfons verkar vara en av dem. Inne på ÖB var Lukas trött på att åka vagn så han fick åka kundkorg i stället. Det var mycket roligare!
 
 
Vi köpte en läskig monstermask till Alfons som han ska ha på Halloween. Efter shoppingen hade Alfons fått en klipptid så jag åkte med honom till frisören i Krokslätt. Han var jätteduktig hos frisören och han blev så fin!
 
På eftermiddagen var det härligt väder så då blev det en vända till lekparken. Åsa, Ebba och Emil kom ut så barnen fick några att leka med. Perfekt!
 
Efter en hel vecka med konstant sömnbrist eskalerade huvudvärken på söndagen och jag kände mig helt slut. Ponta tog barnen med till Karin så jag kunde ligga och vila. Det behövdes verkligen! Jag bara låg i sängen i flera timmar. Sen kollade jag på en film, Min så kallade pappa med bl a Mikael Nyqvist. Den var jättebra, men lite sorglig. Mådde bättre framåt eftermiddagen och då åkte jag också bort till Karin. Charlotta, Hanna och Elias var där och hälsade på. Jag tog med Alfons, Elias och Lukas till lekparken en stund. Alfons och Elias lekte jättebra och hade lövkrig i blåsten.
 
 
Sedan blev det god middag hos Karin. Trevligt att träffa kusinerna och Charlotta. Det är synd att det inte blir så ofta när vi bor så långt ifrån varandra, men barnen verkar ändå kunna leka bra när de ses.
 
På söndagsnatten tog Ponta båda barnen i dubbelsängen så jag fick sova själv i ett eget rum. Åh, vad skönt! Nu tror jag att det börjar bli dags för mig att sluta amma Lukas. Jag har länge tänkt att han ska få sluta när han själv vill, men nu börjar det bli för jobbigt. I stället för att glesa ut amningen så har han trappat upp mer och mer. Nu vill han amma så fort man sätter sig i soffan och på nätterna ska det snuttas flera gånger om. Jag vet inte riktigt hur vi ska lägga upp planen för det här, men steg 1 är i alla fall att bestämma sig för att man vill sluta amma. Sedan får vi se vad steg 2 blir. Tar gärna emot tips om det är någon som har erfarenhet av långtidsamning.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar