Summa sidvisningar

torsdag 8 oktober 2015

Ny lekpark

Vecka 40

Veckan började inte bra. När jag vaknade på morgonen hade jag huvudvärk, ont i magen och kände mig illamående. Trots det klarade jag av att jobba, men jag gick hem lite tidigare och vilade en stund innan jag skulle hämta barnen. Sen mådde jag ganska bra så vi gick bort till Emmas mormor och hälsade på Emma, Moa och Lyra. Även Åsa var där med Emma och Ida så det blev en riktig lekträff. Barnen hoppade stutsmatta och lekte i lekstugan och vi blev bjudna på god fruktsallad.


Sent på kvällen började jag må dåligt igen och det slutade med att jag låg vaken till 3 på natten och kände mig spyfärdig. Som tur var hade jag en bra bok att förströ tiden med när jag inte kunde sova. Den här boken kan jag verkligen rekommendera för alla som gillade de första böckerna om Bridget Jones. En uppföljare som de verkligen har lyckats med! Riktig Bridget Jones-känsla, både sorglig och rolig och även kul för alla som har småbarn att känna igen sig i många situationer.


Nästa morgon mådde jag fortfarande dåligt och hade enormt ont i huvudet. Jag fick stanna hemma från jobbet. Jag låg i sängen ända fram till kl 15 när jag var tvungen att hämta barnen. Tyvärr så kunde varken mamma, pappa eller barnens farmor passa dem. Jag ringde även på hos vår granne Ulla-Britt, men hon var heller inte hemma. Barnen fick titta på TV hela dagen, men Lukas nöjer sig ju inte med det så jag fick även släpa mig ut i trädgården och försöka underhålla dem lite där. Tack och lov somnade Lukas i soffan redan vid 20-tiden så kvällen blev lite lugnare för mig i alla fall.



Även på onsdagen plågades jag av huvudvärk och illamående. Fick ta 4 Alvedon och ligga till sängs fram till 15. Det var i alla fall lite lättare att ta hand om barnen denna dag. På kvällen mådde Alfons dåligt och kräktes så förmodligen är det något virus vi har fått. Dock så sov han lugnt hela natten sen.

På torsdagsmorgonen mådde jag fortfarande dåligt så jag stannade hemma från jobbet. Alfons var jättetrött och hängig på förmiddagen och låg i soffan och somnade till och från. Både Alfons och Lukas fick vara hemma från dagmamman pga smittorisken. Pontus gick ut lite med Lukas så han fick lite stimulans. På eftermiddagen var Alfons pigg igen och kunde äta lite grann. Eftersom han inte var frisk fick han äta det han var sugen på vilket blev rostat bröd, Mariekex och saft. Lukas var pigg som vanligt och ville leka sjörövare. På kvällen mådde jag ganska bra igen och bestämde mig för att gå till jobbet nästa dag.


På fredagsmorgonen vaknade jag med huvudvärk, ont i magen och illamående igen men jag hade lovat att komma till jobbet så jag gjorde ett försök då jag visste att det var ont om folk. Dock så kände jag nästan på en gång att det var fel beslut att jobba. Mådde illa och kände mig alldeles svag så jag gick hem igen vid 11-tiden. Fick krypa ner i sängen och när jag vilat några timmar mådde jag bättre igen.

På lördagen kände jag mig bättre och vi bestämde oss för att besöka en ny rolig lekpark. Det är egentligen en skolgård som hör till skolan Kvarnhjulet vid Fässbergskyrkan. På helgen får man ju vara där och leka och det var verkligen en kul lekpark för barnen och även för oss vuxna. Vi träffade Tom, Ulle, Elias och Sigge och spenderade ett par timmar i den parken. Där fanns en stor klätterställning som var som en båt med hängbroar och grejer. Alfons och Elias hissade segel och lekte. Även Lukas tyckte det var kul att greja där inne.


Här lagar killarna lite mat tillsammans.


Där fanns även en linbana vilket jag tyckte var jättekul som liten. Alfons var lite rädd först och ville inte prova, men när han såg att Elias åkte ville han också försöka och det gick jättebra! Han tyckte det var riktigt roligt.


Jag provade också att åka med Lukas i knät och han tjöt av skratt. Sen blev han jättearg när han inte fick åka mer. Lukas och Sigge verkar bry sig om varandra lite nu och de lekte lite tillsammans och la sand på gungorna. De är så söta ihop, bebisarna.


På söndagen laddade vi med frukost och lite klossbygge.

Kul att bygga...

...och rasa!
Sedan var det dags att dra iväg till Ikea. Eftersom vi skulle till XXL i Bäckebol så tog vi den Ikea idag. Jag och Alfons gick in på Ikea medan Ponta och Lukas gick till XXL och införskaffade en stång som man kan fäste på Alfons cykel så att man som förälder kan hålla i utan att behöva gå framåtböjd. Jag och Alfons skulle köpa en till byrå till barnrummet, men vi hittade inte riktigt på denna Ikea och jag trodde att de inte hade sådana byråer längre. Sen när jag kom hem såg jag att det hade de visst. Får ta en tur till Ikea Kållered snart i stället. Jag fick i alla fall tag på några nya djupa talrikar och en ny dörrmatta så besöket var inte förgäves. Alfons gillar verkligen att gå på Ikea. Här fick killarna leka en stund.


Eftersom det var kanelbullens dag så köpte vi med oss ett gäng kanelbullar så killarna fick lite fika. Tyvärr så kan jag ju inte äta det. Kanelbullar är något jag verkligen saknar. Tror att det finns glutenfria bullar, men jag har inte provat det än.

På eftermiddagen träffade vi Nicklas, Sara och Alice i vår lekpark. Alfons tog med cykeln och provade lite och det gick bra. Även Alice ville prova cykeln och t o m Lukas!

 
Lukas vill prova allting nu känns det som. Nu har han lärt sig att själv klättra upp till rutschkanan och sedan vill han åka utan att man håller i honom och det klarar han faktiskt. När han åkt färdigt ler han och säger ”meeeeer!”
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar