Summa sidvisningar

tisdag 6 oktober 2015

Liseberg

Vecka 39

Återigen en ny arbetsvecka och nu har jag kommit in i rutinerna ganska bra på min nygamla avdelning. Efter jobbet hämtade Alfons och Lukas hos Cajja. Gick hem och åt mellis innan vi begav oss ut igen för att leka lite på Maries gård. Där träffade vi av en slump Maja, My och lilla Signe så det blev en liten sysslingträff. Trots att Alfons och My inte ses så jätteofta nu för tiden så satte de igång att leka direkt. Lukas leker mest för sig själv och han tycker om att gunga och göra sandkakor.



På tisdagen tog jag och barnen en promenad till Steinbrenner och Nyberg där vi fikade. Sedan gick vidare på en skogspromenad. Lukas ville gå nästan hela vägen så vi kom inte hem förrän framåt sex på kvällen och då var vi jättehungriga! Det är så härligt att vara ute i skogen, det tycker både jag och barnen. Nu hittade vi både björnbär och äpplen som vi kunde mumsa på under promenaden och barnen fick klättra och springa sig härligt trötta i kroppen. Alfons tycker inte om att vara med på kort längre utan ska alltid göra grimaser åt mig när jag vill fota honom.


På onsdagen tog vi en promenad till biblioteket direkt efter dagmamman. Jag hade bokat en Pippifilm till Alfons som vi hämtade och lånade även med oss lite annat. På hemvägen ville Lukas promenera igen. Han är duktig på att gå, men det går inte fort!


På torsdagen var vi lite trött och orkade inte gå iväg någonstans. Det fick bli lite lek på Maries gård innan vi gick hem bara. Lukas vill alltid gunga…


På fredagen var Ponta tvungen att rycka in på jobbet fast han egentligen är pappaledig på fredagar. Vi fick ta hjälp av farmor Karin som passade barnen ett par timmar när både jag och Ponta var på jobbet. Det var första gången hon passade Lukas och det gick jättebra! Han hade inte varit det minsta ledsen. Dock så hade hon inte fått honom att sova så jag fick lägga honom när jag kom hem vid 15-tiden. Alfons vill alltid leka med modellera när farmor är på besök, så även idag. När hon gått hem fortsatte jag och Alfons och skulptera och vi försökte göra en Bärgarn i lera vilket inte var så lätt.


Skönt med helg! Jag började med att inviga vårt nya plättjärn då jag gjorde kesoplättar till frukost. Detta får ofta bli lördagsfrukost nu för tiden då jag inte hinner göra det i veckorna. Det tar cirka 20 min att tillreda.


Efter frukost tog jag med mig Lukas till Åbybadet för lite vattenträning. Även denna gång blev han ledsen när vi kom in i duschrummet, men det släppte så fort vi kom ut i bassängen. Han tyckte det var jättekul att bada idag. Dock så var han lite busig och försökte hela tiden dricka bassängvattnet, urk!
På eftermiddagen kom Putte och Jessica förbi med min födelsedagspresent. Det var ett par tights från Desigual som jag hade önskat mig. Jättefina!

Nu var det ett tag sen vi var på Liseberg så det fick bli en utflykt dit framåt kvällen tillsammans med Tom, Ulle, Elias och Sigge. Lukas fick prova Drakbåtarna för första gången och det gillade han. Dock så var nog det roligaste att vinka till pappa som stod och tittade på oss.


Lukas vill inte gärna sitta i vagnen nu. Vi provade att sätta honom bredvid Sigge i deras dubbelvagn och det tyckte han var roligare.


Alfons fick prova en ny åkattraktion, segelbåtarna som ligger bredvid Flumride. Den snurrar ganska fort, men han tyckte bara det var kul. Dock så blev Ponta lite yr i huvudet. Sedan fortsatte vi till barnområdet och där fick både Alfons och Lukas åka flygplanen som går runt runt. Lukas tjöt av skratt när flygplanet tog fart i svängarna. Så gulligt! Sedan ville barnen leka i den här roliga lilla byggnaden.



De sprang ut och in och Alfons och Elias lekte nog att de var dinosaurier för de morrade åt varandra hela tiden. Då var det en annan pojke som nog blev rädd och slog till Alfons och en annan kille. Alfons fick en rispa över ögat och blev jätteledsen, men det gick nog bra ändå. Vi tröstade honom med lite spel på ett hjul där det var vinst varje gång och Alfons vann en doktorslåda. Det passar bra för han gillar att leka att han ger mig sprutor.

På söndagen kände både jag och Ponta oss lite hängiga och hade huvudvärk. Ponta skulle dock jobba på eftermiddagen så jag tog med pojkarna till lekparken. Det var underbart väder så vi var där ett par timmar i solen. Åsa, Ebba och Emil kom ut och lekte med oss. Lukas var lite busig och ville hela tiden ta av sig stövlarna. Han måste nästan ha gympaskor nu när vi är i lekparken annars slutar det bara med att han går i strumplästen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar