Summa sidvisningar

fredag 16 oktober 2015

4-årskalas och Ullaredstripp

Vecka 41
Veckan började med att blev väckt av Lukas 05:30. Han kunde inte sova utan höll på och bökade runt i en evighet. När han till slut somnade ringde min väckerklocka. Dags att gå upp! Efter en seg dag på jobbet gick jag hem lite tidigare och vilade en stund. Sedan hämtade jag barnen och tog en promenad till Steinbrenner där vi tog en fika. Alfons valde en hallongrotta och jag tog en yoghurt med blåbär. Lukas fick en liten cigarr.
Efter fiket gick vi genom skogen hem och det tog väldigt lång tid då Lukas ville gå hela vägen.


 
Vi hittade några enstaka björnbär som barnen är väldigt förtjusta i. Träffade en supersöt liten hund som hette Molly på hemvägen som Alfons blev väldigt förtjust i. Han vill gärna ha en riktig hund när han fyller år. Undrar om han har blivit inspirerad av Alfons Åberg i ”Hokus pokus Alfons Åberg”.
På tisdagen gick vi till två olika lekparker i Lindhaga och spanade lite efter söta lilla Molly, men vi träffade henne inte. Däremot så var Alfons kompis Pontus ute med sin mormor och lillasyster så Alfons fick leka med honom. Lukas gungade högt…
 
…och lagade mat i den lilla kiosken.

 
På onsdagen tog vi en promenad till Jungfruplatsen för att hämta ut ett paket vi beställt till mammas födelsedag. Vi passade på att leka i en lekpark vi inte brukar gå till så ofta. Till Alfons stora förtjusning så kom dagbarnskompisen Alex ut med sin mamma så han och Alfons lekte en stund och spelade fotboll. Alfons hade också tid att gunga lillebror lite.

Lukas hade bara sovit en halvtimme hos Cajja så han var trött och lite grinig hela eftermiddagen. Dock så somnade han tidigt i soffan vilket är väldigt skönt för mig.
 
På torsdagen skulle barnen gå lite längre hos Cajja eftersom det skulle vara utvecklingssamtal. Då hann jag åka några ärenden efter jobbet. Jag fick mina glasögonen lagade och jag var och köpte ytterligare en födelsedagspresent till mamma. Sedan var det dags för utvecklingssamtal. Enligt Cajja så har barnen kommit in i gruppen väldigt bra nu och det är sällan några problem. Lukas kan vara ledsen vid lämning någon gång, men det går fort över. Alfons leker bra med alla barnen i gruppen. Lukas leker mest för sig själv. Vi pratade om att barnen ska få börja gå lite längre. Fr o m november ska de gå 11-15:30. Då är det lättare för mig om jag behöver jobba över ibland. Det blir ju ändå bara 18 timmar i veckan för barnen.
Så var det fredag igen! Idag hade vi planerat för lite fredagsmys tillsammans med Nicklas, Sara och Alice. Nicklas och Alice kom hem till oss redan på eftermiddagen och sedan anslöt Sara efter jobbet. Vi stekte pannkakor till barnen och köpte hem thaimat till oss vuxna. Provade ett nytt thai-ställe i Mölndalsbro och maten var jättegod! Sedan festade vi på ett jättegott Amarone-vin och ostbricka. Mums!

 
Barnen lekte ganska vilt idag och till slut fick de sätta sig vid teven och lugna ner sig en stund. Alfons ska som vanligt göra grimaser på alla kort!


 
På lördagen hade jag anmält Alfons till 4-årskalas på biblioteket. Alla barn i Mölndal som fyller 4 under höstterminen var välkomna. Utanför träffade vi Emma, Moa och Lyra. Där inne träffade vi även My, Signe, Jesper och Anita. Träffade även en mamma från Lukas syskongrupp. Barnen blev bjudna på saft och bullar. Sedan blev det lite ballonglek, ringdans och fiskdamm där alla barn fick ett paket med en bok i.

Moa och Lyra fikar.
Alfons klättrar i träd utanför biblioteket.
Efter kalaset följde vi med Emma, Moa och Lyra hem för att titta på deras nya hus som låg i området Forsåker. Även Ponta och Lukas anslöt och vi blev bjudna på korv med bröd. Barnen lekte och stod i som bara den, men efter ett par timmar var Lukas övertrött så det fick bli en sovpromenad hem.



På kvällen tränade jag och Alfons lite på hans nya cykel. Det gick lite bättre idag och han börjar lära sig att trampa och styra på samma gång.

Soffmys på lördagskvällen.
 
På söndagen var det dags för en tripp till Ullared då vi inte varit där på ungefär ett halvår. Vi mötte upp mamma, pappa, Putte och Jessica. Mamma och pappa tog med Alfons och Lukas till en lekpark så att vi kunde handla. Sedan sammanstrålade vi för att äta lunch. Det var väldigt mycket folk i Ullared denna dag och man hade fått köa i en evighet om man ville äta i restaurangen. Vi valde i stället cafét som också hade lite enklare lunch. Det fick bli en ceasarsallad för mig.
Efter lunch gick de andra till ett nytt lekland som de byggt på plan 4 inne i varuhuset. Alfons tyckte det var jättekul! Efter en stund gick pappa en promenad med Lukas så att han somnade. Shoppingen gick ganska bra trots att det var mycket folk. Vi köpte en del kläder till barnen samt grejer till Alfons kalas och lite presenter och julklappar. Till mig själv köpte jag sockar, trosor och nya läderhandskar. Vi behövde inte stå i kö länge alls för att betala. Jag och Alfons gick även in på skoaffären utanför och köpte ett par vinterkängor som han ska få när han fyller år. Hittade ett par Viking. Alfons har haft vinterskor av det märket tidigare som jag har varit supernöjd med så det var värt 650 kr. Är nog i alla fall lite billigare i Ullared.

Efter shoppingen åkte vi hem till mamma och pappa för att fira mammas födelsedag. Av oss fick hon en berlock från Thomas Sabo, lyxkaffe och chokladtryfflar. Barnen hade ritat varsin teckning också. Vi fikade lite innan vi åkte hem till Mölndal.
 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar