Summa sidvisningar

tisdag 15 december 2015

Besök på Buslandet

Vecka 49

Veckan började med jobb som vanligt och sedan iväg och hämta barnen hos Cajja. När vi kom hem fick vi röja upp lite efter stormen som varit under natten. Vårt växthus hade blåst iväg (det är ett sådant där litet av plast och metall) så vi monterade ner det och la det i förrådet i väntan på våren. Sedan fick det bli innepyssel för det var fortfarande blåsigt och ruggigt väder. Barnen och jag började skruva ihop byrån vi köpt på IKEA. Alfons fick hjälpa till och hamra lite.

På kvällen var killarna på skratt- och bushumör. Inte lätt att få dessa två att somna om man inte kan sära på dem.

På tisdagen blev det lite julpyssel hemma. Vi gjorde det här fina hjärtat.

På kvällen var det premiär för julkalendern. Både Alfons och jag tyckte att den verkade bra. Ska försöka följa denna i år.


På kvällen drog mina små pepparkaksgubbar ut alla leksaker och använde leksakslådan som båt. (Bara de hjälper till att plocka in sedan gör det inget om de stökar till lite).

På onsdagen var jag linskontroll hos min optiker och nu blir min syn bara bättre och bättre.
På eftermiddagen satte jag och barnen igång att göra pepparkaksdeg. Vi gjorde en vanlig och en glutenfri med mitt egna mjöl. Det går hyfsat bra att baka med Lukas nu. Han tycker det är roligt att hälla i ingredienser och röra om. Det blev dock väldigt kladdigt med sirap och grejer som hamnade på golvet. Killarna fick varva ner med en bok medan jag röjde upp i köket.


På kvällen hade jag ont i halsen. Då fick jag ett bra tips från Alfons. ”Mamma! Du ska ta lypsyl, en sån där rund som gör monstren i halsen döda”. Efter en stund förstod jag att han menade Strepsil. Han hade nog sett reklamen på TV där halstabletten dödar de små bakterierna i halsen.

På torsdagen vaknade jag lite förkyld (igen), men inte värre än att jag kunde jobba. Efter jobbet hade vi bestämt träff med Emma, Moa och Lyra i Harrys lekpark så vi gick dit direkt efter dagmamman. Barnen var dock frusna och inte så sugna på att vara ute. Det var bara Lukas som gillade att vara i lekparken. Alla de andra ville gå in så det slutade med att vi gick hem till Emmas mamma och lekte inomhus i stället. Emmas mamma bjöd på äppelpannkaka och barnen lekte med allt julpynt som hon skulle sätta upp.
På fredagen var jag också lite förkyld, men kunde jobba. Vilade middag med Lukas när jag kom hem från jobbet. Sedan bakade vi pepparkakor. Den glutenfria degen var väldigt svårarbetad och gick inte att kavla ut över huvud taget. Jag fick trycka ut kakorna på plåten. De blev lite tjockare än vanliga pepparkakor, men smaken var det inget fel på! Alfons fick hjälpa till och baka de vanliga pepparkakorna och de blev jättebra!

På lördagen var jag också förkyld och hade huvudvärk så det fick bli en rätt så lugn dag hemma. Farmor Karin kom på besök på förmiddagen. Hon hade med sig lite tågräls och duplo som Ponta haft när han var liten. Hon hade också med Hannas och Elias present till Alfons. Han fick en fin tröja och två olika pysselböcker. På eftermiddagen spelade Alfons och jag spelet Lusen som är från 4 år. Det passade väldigt bra för Alfons just nu. Han börjar förstå det här med att slå på tärning och börjar kunna räkna prickarna.



Det var väldigt regnigt och blåsigt väder så det blev bara en liten promenad till Hemköp med killarna.

På söndagen mådde jag bra igen, men Lukas var lite konstig. Han var pigg som vanligt på morgonen förutom att han inte någon frukost, men när vi skulle klä på oss för att gå ut till lekparken blev han plötsligt jätteledsen. Han var alldeles otröstlig och skrek ”ajajaj”. Jag frågade om han hade ont och då pekade han på munnen. Jag tyckte också att han kändes febervarm. Vi gick och la oss i sängen och tittade på TV. Lukas lugnade sig när han fick ligga på min arm, men så fort jag rörde mig blev han jätteledsen igen.

När Ponta och Alfons kom hem från lekparken åt vi lunch, men Lukas åt ingenting. Vi fick turas om att bära honom. Sedan somnade han på Pontus bröst och sov i 2 timmar. Under tiden spelade jag och Alfons spel och målade med vattenfärger. När Lukas vaknade var han precis som vanligt igen. Jag misstänker att det kanske var en tand som spökade. Alfons och jag åkte iväg till Buslandet med Tom, Ulle, Elias och Sigge. Alfons hade varit där förut, men inte jag.


Det var jätteroligt där och perfekt för barnen att få springa av sig en regnig dag.




Elias och Alfons höll igång så de blev alldeles svettiga. Det roligaste var den jättestora rutschkanan, men det blev också lite stutsmatta, bygge med jättelego och lite air hockey för killarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar