Summa sidvisningar

lördag 19 december 2015

Utvecklingsdag på Gothia Towers

Vecka 50
Veckan började med jobb och sedan hämta barnen hos Cajja. Annelie kom och hälsade på oss på eftermiddagen. Alfons hade gjort ett halsband till henne och ett till mig hos Cajja. Gulligt! Vi tog en fika och Annelie fick smaka på våra hembakta pepparkakor. Sedan berättade hon om sin resa till Japan. Det var spännande att höra om! Alfons och Annelie spelade en omgång Lusen och Alfons vann.

Tisdagen blev en lugn fixardag då vi slog in en massa julklappar hemma. Alfons gick lös på rullen med presentsnören och när han var färdig såg det ut som i boken ”Bara knyt Alfons Åberg”, snören överallt! Som tur var gjorde jag inte som Alfons pappa som snubblar och tappar skålen med fruktsoppa utan vi hjälptes åt att rulla in alla snören igen innan det hände någon olycka!

På onsdagen kom mamma, pappa och Putte på besök då de inte kunnat komma i helgen eftersom Lukas mådde dåligt då. Mamma och Putte gick med och hämtade barnen hos Cajja. Alfons hade ritat teckningar till alla tre och var jättetaggad för besöket. De hade med sig presenter till barnen. Alfons fick en liten uppsättning lego som vi byggde ihop till en fyrhjuling. Lukas fick ett flygplan. Sedan fikade vi lite med macka och pepparkaka. Jag passade på att bygga lite på IKEA-byrån vilket inte är så lätt när man är själv med barnen. Lukas lekte ”Mormors lilla kråka” med mormor så han kiknade av skratt.



Alfons var lite låg idag trots att både mamma, pappa och Putte lekte och läste för honom. Han pratade mycket om att han längtade efter Pontus. Ibland kan det vara sådana dagar.



På torsdagen blev det ett sista besök i Bokbussen det här året. Eftersom det var julavslutning bjöd de på godisgranar vilket var väldigt populärt! Vi lånade extra många filmer och böcker så det skulle räcka till efter nyår när de kommer nästa gång. På kvällen fick Alfons hjälpa mig att laga mat. Här gör han lite brunsås som vi skulle ha till köttfärslimpa.



På fredagen skulle vi ha utvecklingsdag på jobbet, men jag skulle jobba på förmiddagen. Dock så fick jag sovmorgon eftersom jag bara jobbar 6 timmar/dag och skulle få kompensation för den längre arbetsdagen. Jag kunde komma 9:30, men insåg att det skulle bli stressigt så jag var ändå på plats 8:15 och fick lite flex i stället. Det blev ändå VÄLDIGT stressigt när alla skulle iväg. Tack vare lite hjälp från de andra sekreterarna så hann jag iväg till slut.
Vi började med att äta lunch på Gothia Towers och där var så fint och julpyntat! Lunchen var jättelyxig och god. Man fick plocka från en buffé och jag tog bl a stekt röding. Efter lunch hann man softa lite i de fina lokalerna och jag passade på att provsitta tomtens stol.



Spanade också in Gothia Towers i legoversion.





Sedan blev det lite värdegrundsarbete som är ganska tungt och tråkigt. Efter det var det fikapaus och det fanns en hel buffé med bakverk att välja på. Till och med för mig som inte äter gluten fanns det tre olika desserter att välja på. Lyxigt! Det fick bli en god kladdkaka med jordgubbar och grädde. Sedan fick vi lyssna på ett föredrag av Sveriges roligaste filosof Gunnar Åsberg. Det var allvar framfört med komik kan man säga. Alla satt dubbelvikta av skratt!
Efter det var utvecklingsdagen slut, men de som ville fick stanna och få en tvårättersmiddag på Incontro. Det ville jag så klart! Det är ju inte ofta som jobbet har råd att bjuda så flott. De allra flesta stannade kvar på middagen så det var riktigt trevligt. Jag tog ett glas rött före maten och sedan fick vi världens godaste köttbit med potatispuré och svamp. Till efterrätt blev det citronfromage, men då var jag så mätt att jag verkligen fick anstränga mig för att få i mig allt. Det var en väldigt trevlig dag med jobbet!

På lördagen var vi bjudna till My på 4-årskalas. Hon hade kalaset i en lokal på hennes gård. Det var många andra barn där som Alfons inte kände och till en början var han lite försiktig. Mot slutet av kalaset kom både han och Lukas igång och lekte. Lukas var riktigt tuff och lekte för första gången med sin syssling lilla Signe som är ett halvår yngre. My fick en Frostbok med figurer av oss och det visade sig vara väldigt lämpligt då hela kalaset gick i Frosttema.
Mys fina Frost-tårta

Alfons kalasar på en cup cake

Fiskdamm
På söndagen åkte vi till Freeport hela familjen för att köpa lite julklappar. Fick tag i en hel del och vi turades om att ta barnen så man hann shoppa riktigt mycket. Alfons gillar den stora leksaksaffären på Freeport och där fick han önska sig ett par saker som han ska få i julklapp sedan. Jag skulle kunna gå en hel dag på Freeport om man bara hade tid. Innan vi åkte hem var barnen och Ponta inne i rimstugan där de fick träffa tomten!
På eftermiddagen skulle vi på glöggmingel hos Tom, Ulle, Elias och Sigge. Eftersom det var underbart väder bestämde jag mig för att promenera dit med Lukas.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar