Summa sidvisningar

onsdag 6 januari 2016

Nyår

Vecka 53
Efter 4 dagars ledighet var det återigen dags att gå till jobbet. Redan efter 4 dagar tycker jag det tar emot lite att gå upp så tidigt att gå iväg till jobbet i mörkret och kylan. Men när man väl är där är det helt okej. Jag fick inviga denna käcka yoghurtbehållare som jag fått i julklapp.


Efter jobbet var jag helt slut, men som tur var så hade Lukas inte sovit så jag kunde sova middag med honom. Sedan var jag redo för lite sällskapsspel med Alfons. Vi körde både Lusen och Snakes and ladders. Ponta jobbade från 18 till 24 den här veckan (julschema) så det var rätt skönt för mig att ha honom hemma på eftermiddagen. Sedan fick båda barnen somna hos mig i dubbelsängen.
På tisdagen jobbade jag igen och Ponta var hemma med barnen under tiden. Eftersom han fått ändrade tider denna vecka fick barnen oväntat jullov från dagmamman. När jag kom från jobbet kom endast Alfons och mötte mig i dörren. Lukas hade somnat på mattan under vardagsrumsbordet, så sött! Alfons och jag tog en promenad till Hemköp för att hämta ut ett paket.
På onsdagen var det jobb igen och det var hektiskt dag på jobbet. Vi var bara 2 avdelningssekreterare som var i tjänst så det var full rulle hela dagen, men sedan väntade ju 4 dagars ledighet igen så det gjorde inget. Killarna och jag var inne och myste sedan. Killarna leker ganska bra ihop ibland och det blir lättare och lättare att vara tvåbarnsmamma tycker jag. Det är skönt när de underhåller varandra! Här leker de restaurang.


Ska vi duka fram? säger Alfons till Lukas.
På kvällen hjälpte Alfons mig att borsta tänderna på Lukas. Jag som ibland har svårt att få Lukas att gapa. Det var inga problem för Alfons!


Gapa stort!
På nyårsafton skulle Ponta jobba 12-18. Jag och killarna gjorde kaffe och varm choklad. Sedan gav vi oss ut i det soliga vintervädret. Vi gick till en lekpark i Bifrost och fikade. Lukas vägrade ha vantar på sig trots att det var iskallt. På hemvägen fick han sitta i vagnen och värma händerna under en filt.
Ponta fick sluta lite tidigare, redan kl 15 och det var ju inte fel eftersom vi skulle ha gäster. Jag la Lukas att sova middag rätt sent så han skulle vara pigg på kvällen. Sedan hade jag tid att duscha och göra mig i ordning för nyårsfirande.


Redo för nyårsfirande i min lilla glittriga.
Nicklas, Sara och Alice kom till oss på kvällen. Vi hade planerat nyårsmenyn så att de skulle stå för förrätt och efterrätt medan jag och Ponta skulle göra huvudrätten. Här kommer vår meny.
Förrätt: Räkcocktail.


Huvudrätt: Lammstek med hasselbackspotatis, svampsås och sparris.
Efterrätt: Marängtårta med hallon.


Framåt 23-tiden blev det även en liten ostbricka.


Mellan rätterna hann vi med diverse lekar som vi hade planerat för barnen, bl a kasta bollar på Lukas bolltavla, viskleken och så fick de leta efter godispåsar som Ponta gömt på uteplatsen. Barnen lekte så bra ihop alla tre under kvällen.

Lukas hade ätit väldigt mycket hallontårta och när ostbrickan kom fram blev det för mycket för honom och han kräktes. Ingen trevlig avslutning på kvällen, men så kan det bli ibland. Lukas somnade i min famn precis före 12-slaget, men Alfons och Alice var vakna och såg alla fyrverkerier. Det tyckte Alfons var väldigt spännande! Nicklas, Sara och Alice gick nog hem vid 00:30 och jag kom väl i säng vid 01:30. Hann inte somna förrän Lukas fick en hostattack och spydde i sängen. Det var bara att gå upp och byta sängkläder och pyjamas. Kunde slutligen somna vid 02:30.
Nyårsdagen blev en seg historia. Trots att killarna sov länge var jag långtifrån utvilad efter nyårsnatten. Ponta skulle jobba 12-18 och killarna och jag tog en riktig slappardag hemma när vi bara kollade på film och tog det lugnt. Båda killarna sov middag i 1,5 timme och då passade även jag på att lägga mig en stund. Framåt kvällen började energin återvända och tog tag i lite städning och matlagning. Killarna fick leka vid diskbänken, något som alltid går hem!


På lördagen kände vi oss piggare och det blev en tur till Varberg. Vi mötte upp mamma och pappa på Mc Donalds för en snabb lunch. Sedan åkte vi hem till dem. Pappa fick passa barnen medan jag och mamma tog en shoppingtur på stan (och Ponta och Putte försökte byta däck på hans bil). Jag köpte en varm och gosig tröja på rean på MQ. Det blev även en mössa och halsduk på DiModa och ytterligare en mössa på HM. Sedan gick vi hem och fikade.
Pappa hade letat fram mitt gamla brädspel Min bondgård och det provade jag att spela med Alfons. Han är helt såld på spel för tillfället och även detta spel gick hem. Efter att ha slagit mig fortsatte Alfons med en runda mot Jessica vilken han också vann. Lukas blev trött och fick ta en power nap i soffan framåt kvällen.


Jag, Putte och Jessica tog en promenad till kinarestaurangen och hämtade lite kycklingspett med jordnötssås som vi åt till middag. Sedan var det dags att åka hem till Mölndal.
På söndagen kände vi för lite utomhusaktivitet då barnen inte varit utomhus sedan nyårsafton. Vi tog en tur till en nybyggd lekpark i Bosgården där vi mötte upp Nicklas, Sara och Alice. Den här lekparken var jättefin och där fanns bl a den här roliga nättunneln som man kunde snurra runt i. Alfons och Alice gillade lekparken skarpt!


Lukas var dock frusen och gnällig så efter en snabb kopp kaffe promenerade jag hem med honom. Vilade middag med Lukas och på eftermiddagen gick vi hem till Nicklas och Alice för lite lek och fika. Lukas fick vara med Alfons och Alice och leka ganska mycket. Han verkar känna sig rätt så hemma tillsammans med Alice nu.
Nu har vi återigen haft en skön långhelg tillsammans, i alla fall jag och barnen. Trots att jag inte tagit ut någon semester under mellandagarna tycker jag man känner sig rätt utvilad och redo att ta itu med det nya årets utmaningar. Mina nyårslöften denna gång får bli att göra mera för miljön och att även engagera mig och försöka göra något för flyktingar under 2016. Det tror jag att jag kan hålla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar