Summa sidvisningar

tisdag 19 januari 2016

Dans och pussel

Vecka 2

Veckan började med studiedag för barnen så farmor Karin fick rycka in som barnvakt. Det gillade barnen! När jag kom hem från jobbet hade de dragit fram alla leksaker där nere och sedan fortsatt med duplobygge på övervåningen. De hade varit väldigt snälla och lätta att passa enligt Karin. Lukas fick inviga sin julklappströja med Musse Pigg och han var så cool i den och sin Batman-keps. På kvällen körde killarna lite dans till Bolibompadraken och Babblarna.



På tisdagen fick barnen gå till Cajja igen och det tyckte de var roligt. Under dagen var det några elektriker hemma hos oss och skulle installera fiber. De hade sagt att det skulle ta 3 timmar, men det tog nästan en hel arbetsdag. När de väl hade gått så hade de glömt att sätta tillbaka kontakten i Alfons rum så sladdarna bara hängde ut. Det hade kanske kunnat gå illa! Barnen och jag roade oss med att plocka ner julpyntet på kvällen. Tjugondag Knut ska julen kastas ut, men vi passade på när det ändå var så rörigt hemma.

Idag passade jag på att inviga min nya poncholiknande tröja som jag köpt på rean på MQ.


På onsdagen var barnen på pysselhumör och jag började med att plocka fram papper, kritor och tuschpennor. De satt snällt och ritade en liten stund och jag passade på att sätta mig vid datorn. Efter 5-10 min var det fortfarande väldigt tyst och lugnt så jag började ana oråd. När jag kom ut i köket hade Lukas ritat på både sig själv och Alfons i ansiktet med tuschpennor. Jag fick tvätta dem ordentligt i ansiktet, men det gick inte riktigt bort ändå. Sedan fick det bli lite pussel i stället. Alfons var väldigt intresserad av pussel för något år sedan, men sedan svalnade det intresset. Nu har han dock kommit in i en ny pusselperiod. Jag plockade fram Muminpusslet på 100 bitar som var för svårt för honom senast vi pusslade. (Vi brukade pussla det tillsammans då). Han fick sitta och pyssla med det och jag blev riktigt imponerad när han hade klarat cirka 80 bitar själv innan jag fick hjälpa till.


På torsdagen ville killarna skotta lite trots att det var skottat och fint utanför. Alfons tog den stora snöskoveln och Lukas fick ta spaden. De kämpade på en stund, men sen kunde vi gå in. Nu kan Lukas säga ”snö” och han kan även säga tvåordsmeningar, t ex ”där inne”. På kvällen gick vi till bokbussen. Jag hade bokat filmen ”Peter Pan och landet Ingenstans” eftersom Alfons gillade Peter Pan på Disney on ice. Han tittade på hela filmen på kvällen. Jag tittade i början och tyckte att den verkade bra. Vi lär ju se den fler gånger innan vi lämnar tillbaka den.


Fredagen fick bli en lugn dag. Jag var helt slut efter en intensiv vecka på jobbet och jag hade haft lite ont i huvudet i princip hela veckan. Skönt att bara vara hemma och mysa hela familjen. Nu har jag anmält Alfons till Knatteskutt där man får prova 10 olika idrotter. Han har länge velat gå på något sådant, men jag har tyckt att han varit för liten. Nu kan det nog vara läge att börja när han är drygt 4 år. Vet inte än vilken dag och plats det blir, men vi får hoppas att det ska passa.

Tyvärr så mådde jag riktigt dåligt på lördagen. Vaknade med en sprängande huvudvärk och det slutade med att jag fick ligga till sängs och vila i stort sett hela dagen. Ponta och Alfons åkte iväg till Sisjön på eftermiddagen och Alfons fick prova sina skridskor. Även Elias och hans familj var med. Det blev även lite pulkaåkning och sedan lek hemma hos Elias. Jag och Lukas vilade och tog det lugnt hemma. När Alfons kom hem blev Lukas jätteglad. Han frågar mycket efter Alfons när han inte är hemma. Killarna lekte och busade på kvällen med den stora badringen.

Längtar efter sommaren?
På söndagen blev vi bjudna hem till Gilbert och Anita i Kållered. Även Jesper, My och lilla Signe var där. Vi började med att äta lunch och sedan fick barnen åka pulka och snow racer i deras trädgård. Lukas fick dock stanna inne och sova middag under tiden. Alfons, My och Signe hade jätteroligt i snön. När det började bita i kinderna gick vi in och drack kaffe och åt glass med bär. Det blev en jättemysig dag i Kållered. Alfons och My har så roligt ihop och snart kommer nog Lukas och Signe också att bli goda vänner. Än så länge leker ju de små inte så mycket med varandra.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar