Summa sidvisningar

måndag 25 januari 2016

Snökaos i Mölndal

Vecka 3

Veckan drog igång med jobb som vanligt. Nu var det längesedan jag kunde ta cykeln till jobbet p g a halka och snö. Det får bli promenad i stället och det syns på flexen som går ner för varje dag. Efter jobbet hämtade jag barnen hos Cajja. Barnen ville vara inne och pyssla så det fick bli lite bakning. Idag gjorde vi ett nytt försök med att baka lchf-knäckebrödet.


Även denna gång fastnade det i bakplåtspappret så jag fick stå och pilla bort papper från vartenda knäckebröd. Alfons peppade mig genom att sjunga ”Argsången” när jag blev lite irriterad. Det var roligt! Någon som har tips på hur man ska göra för att knäckebrödet INTE ska fastna i bakplåtspappret?

På tisdagen var det snökaos i Mölndal! Jag vet inte hur mycket som fallit under natten, men det var rejält snödjup i alla fall! Tur att man har nära till jobbet. Det var bara att ta på sig snökängor, termobyxor och broddar och börja pulsa. Det var inte speciellt skottat så det tog sin lilla tid att ta sig fram. Var ju också tvungen att stanna några gånger på vägen och fotografera det vackra snölandskapet. Kom endast 11 minuter för sent och arbetsgivaren var vänlig nog att låta alla som lyckats ta sig till jobbet under dagen att få stämpla in från 07:30.

På väg till jobbet

Mysigt med snökaos.


Framme!
På kvällen visade Alfons mig en teckning som han hade ritat hos Cajja. Alfons hade ritat hela familjen. Det är så roligt att man börjar se mer och mer vad hans teckningar föreställer nu. Huvudfotingstadiet verkar vara över nu och teckningarna blir mer och mer detaljerade.


På onsdagen var jag och barnen ute och lekte i snön. Jag tog med pulkan när jag skulle hämta dem hos Cajja och det var faktiskt lättare att dra med sig en pulka än en barnvagn idag. Lukas ville dra Alfons i pulkan och det blev kämpigt! Jag fick hjälpa honom lite på traven.


Efter plogning och skottning låg det stora berg med snö på vår gata. Där kunde Alfons klättra och leka.


På kvällen ville Alfons pussla. Han började med Muminpusslet och fortsatte sedan med alla pussel vi hade hemma (utom de allra lättaste). Det blev totalt 12 olika pussel under kvällens gång. Lukas ville också vara med och fick prova ett fiskpussel med 9 bitar. Han klarade några i alla fall!

Alfons klarar 100 bitar.

Lukas klarar nästan 9 bitar.
På torsdagen hade vi SURF-frukostmöte på jobbet. Sandra på jobbet hade bakat ett LCHF-bröd som jag fick smaka på och det var riktigt gott! Blev lite inspirerad till att baka detta. På lunchen träffade jag mina gamla klassisar Anna och Malin och åt i restaurangen. Det var trevligt att träffa dem igen. På kvällen skulle jag och barnen baka bröd. Hade tyvärr inga chiafrön som man behövde till brödet så det fick bli ett helt annat recept, ett så kallat fröbröd som man gjorde i långpanna. Detta var enkelt och blev väldigt gott. Det godaste LCHF-brödet jag hittills har bakat.

Fröbröd, recept av Anna Hallén.
På fredagen fick jag finbesök på jobbet då Ponta och killarna kom och hälsade på mig. Killarna blev bjudna på glass och ritade även fina teckningar till mig. Sköterskorna på avdelningen tyckte nog det var roligt att se dem. De såg ju Alfons när han var bara 1 vecka gammal och sedan har de träffat honom flera gånger, men många hade aldrig träffat Lukas. Alfons tyckte det var kul på mitt jobb och ville gärna börja jobba där. Men då måste jag ha matlåda med mig, sa han.

Killarna provar gungstolen.
På lördagen fyllde Ponta år. Vi gratulerade honom på morgonen med sång och presenter. Jag hade köpt en skjorta på MQ som tyvärr var för liten så vi tog en tur till Frölunda Torg på förmiddagen för att byta den. Jag hittade i stället en snygg pikétröja, men inte heller denna passade visade det sig sedan så det får väl snart bli en ny shoppingrunda på torget. Vi passade även på att åka till loppisen, tippen och Willys så det var full rulle hela förmiddagen.

Nu har vi köpt en ny bilstol till Alfons så att han kan sitta framåtvänd och i framsätet. Det blir nog lite roligare för honom att åka bil då. Vi hittade den här coola turtlesstolen på rea på lekmer.se. Ponta installerade den i bilen och Alfons fick ta en provtur på kvällen. Han satt jättebra i Leonardos knä.


Premiärturen gick till Mr Johansson där vi stämt träff med Tom, Ulle, Elias och Sigge för en födelsedagsmiddag. De hade med fina tulpaner till Pontus. Vi fick sitta i egen salong (vilken lyx!) så barnen kunde härja fritt. Alla fyra barnen lekte jättebra tillsammans och jagade varandra så vi kunde faktiskt sitta till bords i över 2 timmar.

På söndagen ville vi gå ut lite så det blev en promenad bort till Bifrost och Röretparken. Nicklas, Sara och Alice om också dit så barnen fick leka lite i snön. Det blev lite snöbollskrig bl a. Efter en stund blev Lukas frusen och ledsen i vanlig ordning så han och jag gick hem lite före de andra.

Alice, Lukas och Alfons leker i snöhögen.
På eftermiddagen hade vi lite kalas för Pontus. Mamma, pappa, Putte och Jessica kom. Ponta fick blommor, presentkort och en fin flaska vin. Även barnen fick present idag i form av varsin film, en Pettson och Findus och en med Mumintrollen. Vi bjöd på hembakt knäckebröd, frukttårta och hembakta kolakakor. Alfons ville gärna pussla och spela spel med alla. Det blev en omgång Snakes & ladders som mamma vann överlägset. Sedan spelade Alfons och mamma memory och där vann faktiskt Alfons.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar