Summa sidvisningar

söndag 22 maj 2016

Alfons första medalj

Vecka 19
Idag var det sista gången på Alfons barngympa Knatteskutt. Gympan har varit 10 tillfällen varav Alfons har missat 2 p g a sjukdom. Alfons har tyckt att gympan varit jätterolig förutom en gång när det var fotboll. Barnen har fått prova olika idrotter såsom basket, parkour, friidrott, dans och orientering. Idag var det orientering och således utomhusgympa. Det hela avslutades med en skattjakt där barnen hittade en skatt med medaljer. Alfons var så stolt över sin första medalj!



På tisdagen kom Anita, My och Signe på besök. Det var fortfarande sommarvärme så vi fyllde poolen med vatten så att barnen fick bada. Jag hade köpt jordgubbar och ananas i Fruktis som vi hade till mellanmål. Barnen lekte så bra idag och var så söta ihop alla fyra. Lukas och Signe, små och lite rultiga och Alfons och My som ser långa och gängliga ut i jämförelse. Man skulle kunna tro att de var syskon alla fyra.

Även på onsdagen fick barnen bada i trädgården. Lukas fick uppdraget att fylla poolen, något han var mycket stolt över. Det är så skönt att kunna hänga i trädgården på eftermiddagarna nu. Barnen har så mycket lättare att sysselsätta sig när man kan vara utomhus och vi behöver verkligen solen efter den långa vintern.



På torsdagen skulle barnen vara i lekparken i Solängen hela dagen och träffa Pellekan. Det blev en härlig dag för dem i det fina vädret. Varken Alfons eller Lukas hade varit rädda för Pellekan. Mölndalsposten hade också varit där och intervjuat bl a Alfons så jag får kolla i nästa nummer av tidningen om han är med där.

På eftermiddagen kom farmor Karin förbi och hämtade presenter som vi hade köpt till kusinerna Hanna och Elias som firar födelsedag i helgen. Farmor hann även spela en omgång memory med Alfons.

På kvällen när vi skulle gå och lägga oss hade Alfons och Lukas bäddat ner alla gosedjur i dubbelsängen. Åh, så mysigt!


När det blev helg tyckte både jag och Alfons att det var läge för oss att klippa oss. Vi fick en tid hos min frisör i Krokslätt som även har klippt Alfons tidigare. Mitt hår visade sig vara jätteslitet så det fick bli en helt ny frisyr. Väldigt kort blev det. Kan vara skönt nu till sommaren, men jag hoppas det inte blir alltför svårt att stajla.

Efter klippningen åkte vi vidare till Kållered då vi var bjudna på lunch hos Gilbert och Anita. Även Jesper, My och Signe var där. Efter en god lunch gick vi en genväg genom skogen och kom till en ny och fin lekplats som bl a hade en rolig hinderbana. Där lekte vi i någon timme, men det var verkligen kallt! Efter veckans sommarväder frös man ganska mycket i 8 grader och blåsigt väder. Vi gick hem till Gilbert och Anita igen och fikade med fruktsallad och glass. Alla fyra barnen lekte så bra idag också.
På kvällen var det dags för Eurovision song contest-finalen! Jag hade sett båda semifinalerna och hade några favoriter. Över huvud taget så tycker jag att startfältet var ovanligt bra i år. Alla mina tre killar gick och la sig så jag fick titta ensam, men det gjorde inget. Min favorit var Italien som också fick min röst. Jag gillade även Australien, Ryssland, Bulgarien och Cypern. Det var lite otippat att Ukraina skulle gå och vinna. Tyckte inte att den låten var något särskilt utan jag tror att hon vann mer p g a budskapet och hon framförde verkligen låten mycket känslosamt. Däremot har jag svårt att föreställa mig att den kommer spelas särskilt mycket på t ex radio. Tyckte att hela showen var fantastisk och både Petra och Måns gjorde väldigt bra ifrån sig!
Natten mellan lördag och söndag hade jag ont i magen (så som jag kan få när jag äter gluten) och sov inte mycket. Vet inte om jag råkat få i mig gluten av misstag. Jag hade även haft lite ont i magen hela lördagen. Vi hade bestämt träff med mamma och pappa på söndagen, men eftersom jag mådde dåligt bestämde vi att de skulle komma hit och ta med Alfons och Lukas till Universeum. Det slutade med att Ponta också hängde på då han inte hade något för sig.


Det var jätteskönt att få några timmars vila på eftermiddagen. Jag bara vilade och tittade på TV. Kände mig lite piggare sedan. Alfons och Lukas hade det jättekul på Universeum. Jag skulle också vilja gå dit någon gång, men inträdet är ganska dyrt. När de kom tillbaka fikade vi allihop innan mamma och pappa åkte hem till Varberg igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar