Summa sidvisningar

tisdag 17 maj 2016

Långhelg i Värmland

Vecka 18

Så var det måndag igen och dags för näst sista gången på Knatteskutt. Idag skulle barnen vara utomhus (för första gången) och som tur var så var det fint väder. Idag skulle de spela fotboll. På vägen dit rev sig Alfons på en buske så han fick ett litet sår på handen. Detta besvärade honom första halvan av träningspasset och han var väldigt oengagerad och ville inte riktigt vara med. Flera gånger kom han och satte sig hos mig och Lukas. Det underlättade inte att det fanns en rutschkana i närheten som en del syskon åkte på. Alfons ville hellre leka i lekparken än att vara med på träningen och han lyssnade inte speciellt bra på tränaren. Andra halvan gick bättre, då deltog han på de flesta momenten, men jag tror inte att fotboll var Alfons grej eller så blev det bara fel med att det var utomhus. På vägen hem var han på gott humör igen och ville som vanligt hoppa i fontänen (det är inget vatten där än). Lukas ville så klart göra likadant.



På tisdagen var det regnväder så det fick bli lite brödbak hemma med barnen. Vi bakade ett fröbröd som är LCHF, glutenfritt och jättegott! När vi precis fått in brödet i ugnen kom Anita, My och Signe förbi. De fick komma in och leka en stund. Jag plockade fram modellera och alla barnen ville vara med och baka. På kvällen fick Alfons och Lukas bada i badkaret. Det har de inte gjort på jättelänge och båda har varit lite rädda för vatten den senaste tiden (jag får tvinga dem att duscha 1 gång i veckan). Nu tyckte båda i alla fall att det var roligt att bada och de tålde att få lite vatten på huvudet utan att bli ledsna. Kanske vi har brutit den där barriären nu att det är läskigt med vatten!


På onsdagen var det dags för mig att träna för första gången på 2,5 år (och då var det vattengympa för gravida vilket inte var så väldigt ansträngande). Man kunde prova på ett pass tabata på lunchen via sjukgymnastiken på jobbet. Jag och en annan tjej på jobbet gick dit och det var även några andra med som jag inte kände. Först trodde jag att tabata var någon form av dans (typ som zumba). Vet inte vad jag fått det ifrån, men fel hade jag! Det var någon slags högintensiv cirkelträning det handlade om och det var såååå jobbigt! Passet var bara 30 min, men jag hade aldrig orkat mer. Fick verkligen kämpa för att hänga i hela passet, men det var jätteroligt! Värst var pulsen som inte gick ner någon gång under passet och sedan blev armarna nästan döda efter någon slags plankanövning.

På Kristi himmelsfärd var både jag och Ponta lediga och vi hade även tagit ledigt på fredagen för att få en långhelg i Värmland. Vi gav oss iväg på torsdag förmiddag. Resan gick kanonbra! Vi stannade i Bäckefors och åt lunch. De har så supergoda sallader där! Resten av resan sov barnen så det gick väldigt enkelt. Det var underbart att komma till Värmland i detta vackra väder. Barnen lekte på gräsmattan när vi kom fram och det blev även en tur ner till sjön.


Fredagen blev en ännu härligare dag med sommarvärme och fantastiskt väder. På förmiddagen åkte vi ut till Näset och tittade på husbygget där. Sedan fick killarna leka på tomten. Nu klarar även Lukas att sitta på en vanlig (platt) gunga och killarna kan leka och sysselsätta sig riktigt bra tillsammans.


Efter lunch blev det sagostund med farfar, Kackel i grönsakslandet.


Efter lite vila för Lukas tog vi en sväng ner till sjön och bryggan.


Lukas är väldigt intresserad av alla möjliga fordon och farfars gräsklippare ville han gärna provsitta.


Vi såg väldigt mycket fjärilar i trädgården, bla den här:


Den här citronfjärilen kom och satte sig på Alfons hand och satt där riktigt länge. Den verkade trivas hos Alfons!


Även lördagen blev fantastisk, som en sommardag. Barnen fick leka i trädgården hela förmiddagen. På eftermiddagen gick vi ner till sjön och mätte temperaturen till 13-14 grader. Pontus, Gunvor och Göran vågade ta sig ett dopp. Själv nöjde jag mig med att gå i så här långt.


Lukas tyckte det var mysigt att sitta och plaska med fötterna i det kalla vattnet.


Killarna fick ta av sig byxorna och gå i och plaska lite. De var rätt så tuffa i vattnet!


Lukas ville gärna provsitta farfars fyrhjuling.


På kvällen grillade vi ute i trädgården och hade en mysig kväll tillsammans.
På söndagen var det dags att åka hem igen. Vi åkte på förmiddagen och även hemresan gick riktigt smidigt. Lukas sov halva vägen och vi tog bara ett litet toalettstopp i Uddevalla. Vi hade med matsäck som vi åt i bilen så vi kom hem på under 3 timmar. Eftermiddagen spenderade vi med att packa upp, tvätta, handla och städa. Vi hann även njuta lite av det fina vädret i trädgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar